Problem med CVT-kasse, nå er garantien gått ut
Hei Benny,
Jeg ble den lykkelige eier av en Qashqai 2016 i februar 2017, bilen var da et halvt år, gått som demobil hos forhandler. Etter ca et 1,5 år begynte jeg å merke 'lugging' og turtallsjaging under kjøring. Den lange historien kort er at bilen ble de neste tre årene satt på verksted over et dusin ganger, hvorav ti ganger var knyttet til direkte jobbing (på garanti) mot de tingene jeg hadde anført. De to siste gangene var også etter garantien utløp på bilen, 7.juli i år. Jobber som er utført i løpet av treårsperioden er blant annet: - Oppdatert software - Rens av innsugsrør - Skiftet solenoid-ventiler - Renset ventiler, skiftet registerkjede - Skiftet girkasse (etter 38.000 km, bilen nå gått ca 70.000)
Etter siste opphold hadde merkeverkstedet fremskaffet dokumentasjon fra Nissan på at alle mine 'klager' var innenfor normal oppførsel med CVT, eller "innenfor spesifikasjoner" som det ble kalt. Nærmere bestemte gjelder dette : - " RPM oscillations (+300-500 rpm) and increase of engine noise during downhill/uphill detection >5% or high speed curves"
Det er selvfølgelig bittert å få denne beskjeden. Det jeg lurer på nå er; - Har jeg en sak (eller håp om) å få utbedret feilen på garanti/for merkeverkstedets regning eller må jeg bare leve med dette så lenge Nissan selv hevder at dette er 'som forventet'? - Hvis ja, hvordan burde jeg gå frem? Merkeverkstedet forholder seg til Nissan og gjør ikke noe mer med bilen nå. - Hvis nei, vil trøbbelet med CVT være skadelig og i verste konsekvens føre til motorhavari?
På forhånd takk :)
-Kaj