0

Regler ved leasing

spurt 2021-10-05 10:36:22 +0200

anonym bruker

Anonym

Jeg leaset en bil i mars 2019 og vil nå levere den tilbake. Den hadde vært leaset før og da jeg overtok den hadde den gått 83000km. Forhandleren jeg gjorde avtale med er konkurs så jeg har nå dialog med banken. Jeg må betale for 6mnd er greit, men etter en NAF test så krever de at jeg betaler for mangler gjort av tidligere leier er ikke greit. Iht NAF test skal de ha 41000kr eller så kan jeg kjøpe den for 70000kr. Det er et spørsmål om jeg får det for den. Bilen har gått 110000km og er en importbil fra Nederland. Det er en Tekna modell. Har sjekket med andre bilforhandlere og de har ikke så mye positivt å si om NAF sine testpraksis. Noen sier de ville aldri mer bruke dem. Saker NAF testen inneholder som gjelder forhandler/tidligere leier er: Manglende/forsinket service kr 6000, Frontrute slitasje skiftes kr 6500(er ikke slitt), vinterdekk felger har oksydering kr 4000 bilen er utstyrt med de billigst mulige aluminiumsfelger som ikke tåler salt,
Hva råder du meg til?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-05 18:50:58 +0200

Du nevner 41000 kr men regnestykket du nevner kommer bare opp i 16500 kr så må jo være litt mere her. At det var de dårligste felgene i markedet betyr ikke så mye og da en enda bedre grunn til å holde de vedlike bedre. Frontrue sier du at ikke er slitt mens de som tar taksten sier at den er det så ja hvem har rett her? Jeg holder med mine venner på forumet og rådet blir å gå i kamp med de, poengter at rute ikke er sliten og at de har vurdert feil og at felger jo faktisk ikke tåler Norske vintere så trekk her er urettferdig og at leasing selskap faktisk må ta kostnaden på seg selv her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-06 11:01:19 +0200

Jeg forstår deg dithen at banken trer inn i forhandlerens sted, og er den som mener å ha et utestående krav mot deg, for mangler som ikke henhører til det man legger i begrepet "normal slitasje". Det springende punktet er hvordan man vurderer dette i forhold til bilens kjørelengde og antall år, dernest er det denne greia med at du har overtatt eller inngått en leasingavtale på en bil som hadde vært brukt en god stund når du kom inn i bildet. Du har jo ikke kjørt stort med den, det tilsier at en vesentlig del av de punktene du nevner - og kanhende en del av det du åpenbart IKKE nevner - kfr differansen mellom 41.000 hhv 16.500 kroner - kan tilskrives første leasingperiode. I ditt sted ville jeg forøskt å nøste opp i overgangen her - om bilen f.ex ble innlevert til forhandler før du kom inn i bildet bør det foreligger en form for "mottakskontroll" og et sluttoppgjør med forrige kunde. Finnes det ikke noe sånt, eller du bare har overtatt leasingkontrakten sånn uten videre, ja da bør du studere kontrakten nøye og ta det derfra.

Det er også viktig å forholde seg til hvilken rolle de respektive aktørene har i dette bildet: det er såvidt jeg forstår, banken som har tredd inn i forhandlers sted. Banken har gitt NAF et oppdrag, det oppdraget er å avdekke evnentuelle feil og mangler som går ut over normal slitasje. Verken mer eller mindre. Det du skal ha i bakhodet, er at NAF selv har bidratt til å legge klare føringer for den jobben som skal gjøres her, nettopp for at det skal være en ryddig og objektiv prosess der en stakkars leasingkunde ikke blir flådd innafor skinnet og pålagt å betale urimelig mye ved avslutningen av et leasingforhold. Du finner mer om dette HER: https://nye.naf.no/kjop-og-salg/leasi...

Hva du måtte "synes" om det være seg felger eller slitasje på ruta, er irrelevant her, du må eventuelt dokumentere på et eller annet vis at slitasjen ikke er unormal, subisidiært at det ikke er din skyld - i den forstand at slitasjen i stor grad må tillegges de første 83.000 kilometerne bilen er kjørt - og at det for deg fremstår som urimelig at du skal sitte med hele regningen for dette når du i god tro på et eller annet vis har gått inn i et kundeforhold og kjørt bilen rundt 30.000 km til. Om du er NAF-medlem, vil du kunne få råd og hjelp fra NAF her....f.ex...men den jobben du uansett må gjøre selv...er å skaffe klarhet - stikkord dokumentasjon - i forholdene knyttet til overgangen mellom deg og forrige leasingkunde - inkludert eventuell "tilstandsrapport" ved overgangen - og ikke minst - det avtaleforholdet du gikk inn i - stikkord leasingkontrakten. Når det er gjort, tar du det derfra. Ellers forstår jeg deg dithen at du ikke vil overta bilen fordi du er usikker på hvordan dette faller ut økonomisk. Dette er også et forhold du bør ha klarhet ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger