0

Problemer med nye el-koblinger til hengerfeste

spurt 2021-10-03 04:37:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny

Etter innkjøp av en Audi e-tron, så har jeg store problemer med å få festet el-koblingen til hengerfeste.

Vet ikke om det er teknikken min som er feil, men el-koblingen på disse bilene skal visstnok skrues inn, og som har medført at koblingen føles som den ikke sitter som den skal.

Flere ganger har el-sladden fra tilhengeren falt ut og blitt slept langs bakken.

Det virker som de 'gamle' el-koblingene satt bedre enn de nye.

Har du noe tips på hva som kan gjøres for at de nye el-koblingen blir festet riktig og blir sittende som de skal?

Med vennlig hilsen e-tron eier

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-03 10:13:43 +0100

Nå er det formodentlig standard 13 pol tilhengerkontakt på hengerfestet, slik det pleier å være på nyere biler. Om tilhengeren du ønsker å henge på har en 7-polet kontakt - det er langt på vei en etablert standard på varehengere - må du enten skifte støpselet på hengeren til 13-poler, eller bruke en overgang. Slik jeg tolker det du skriver, er problemet knyttet til en slik overgang: den skal som du sier, "skrus" inn, det er egentlig ikke gjenger i ordets vanlige forstand her, men si at det dreier seg om en kvart turn eller noe sånt. Der som ellers, trickset er å treffe "rett" når du skal vri overgangen på plass. Om du ser på denne overgangen, er det en liten "tapp" på et punkt i sirkelen. På hengerfestets stikkontakt finner du på samme vis et "hakk". Når disse treffer hverandre, er også det vi kan kalle "gjengene" her - altså denne "skruen" som skal gjøre en kvart omdreining MEDURS og derved plassere sørge for at pinnene i støpselet treffer på rett sted - på rett sted!

Da, og bare da sitter støpselet som det skal! Og tro meg - denne patenten sitter bedre enn de gamle! Jeg har samme arrangementet på min kjære VW, måtte sette meg ned og tenke et par minutter de første gangene jeg også, tenkte faktisk tanken på å bytte støpselet på bilen til en god, gammel 7-poler - men som du sikkert har observert når du har sett på ditt hengerfeste - det er neppe helt kurrant å finne en 7-poler som passer her! Ja, jeg kunne jo bytte til 16-poler på hengeren - da hadde jeg sluppet overgangen! Men undre over alle undre, når jeg satt meg på en liten krakk og studerte dette nærmere, så jeg lyset! Når man skjønner poenget med dette hakket, da går det ganske så greit! Finn hakket - lett trøkk inn sånn at støpselet kommer i "inngrep" - vri MEDURS - voila! Motsatt når den skal av igjen! Det som kan være en smule irriterende, er DEKSLET som skal beskytte støpselet på hengerfestet: det står sånn at du meget lett får skrubbbsår på hendene, det er rett og slett i veien. Idiotpatent - og det knekker raskt om du er uheldig. Hadde jeg tenkt meg om, hadde jeg formodentlig funnet på noe lurt der også, men mitt deksel knakk altså - men når hengerfestet ikke er i bruk, felles det jo opp under bilen - der er det forholdsvis godt beskytttet - no problemas! Nå skal jo også dette dekslet være med på å holde på støpselet, men det sitter altså helt greit likevel.

EN ANNEN MÅTE å entre denne overgangen på, er å plassere det sånn circa i rett posisjon og vri MOTURS til du kjenner et svakt "klikk" før du presser det FORSIKTIG inn og igjen skrur MEDURS. Jeg gjør det sånn når det er for mørkt til å se hva jeg gjør, det fungerer, men det er mye enklere å se hva man gjør - og plassere overgangen vha tappen og hakket. Det er NESTEN som før, da hadde ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger