0

Hvilke rettigheter har jeg?

spurt 2021-10-02 09:35:45 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg kjøpte en Toyota Yaris på Finn for omlag en uke siden. Jeg hentet bilen i Kristiansand og kjøpte den for 21000+omreg. Annonseteksten sier følgende: «Selger min fantastiske Toyota Yaris 2005 modell! EU -godkjent til 23.07.2023. Bilen går som ett skudd, og er billig i drift. Selges ettersom studentøkonomien dessverre ikke strekker helt til... Lav kilometeravstand mtp årsmodell, og lite rust ettersom den gjennomgikk en total tectylbehandling da bilen var ca 5 år gammel. Gode vinter og sommerdekk som holder flere sesonger til. Noen utslitte tennplugger. Ta gjerne kontakt om du ønsker å prøvekjøre eller for mer informasjon.»

Da jeg kommer til Kristiansand, prøvekjørte jeg bilen. Det var ulyd fra 40kmt og oppover. Selgeren trodde dette var fordi det var en dieselbil. Jeg hadde reist langt, og tenkte det var et hjullager som var gåen. Bilen var jo godkjent i 2 år og hadde kun gått 103.000. Jeg kommer hjem, får diagnosert at høyre hjullager er ødelagt, og kanskje fler. Under utbytting av hjullager blir det oppdaget at endeledd og bærekuler på begge sider er ekstremt slitne og at det er lekkasje i demperene. Det viser seg også at det er flere hjullagere som er ødelagt. Selger informerte heller ikke om at sentrallåsen ikke fungerte ettersom den ikke låser passasjerdør. Mtp at bilen lå ute til tilsvarende pris som andre yariser som er gått like langt, men også er nyere lurer jeg litt på hvilke rettigheter jeg har. Dette var en del uventede kostnader for meg.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-10-02 10:02:40 +0100

Vi kommer jo her inn på at jo eldre en bil er dess nøyere må den sjekkes av kjøper,. Du kjøpte den av en student så personen er ikke nødvendigvis bilkjyndig Uansett må de som har eu godkjent den gjort en slett jobb og alle punktene du nevner er kontrollpunkter som skal gi toer feil og nedslag så jeg vet nesten ikke hva jeg skal si her da man nesten må skylde det på verksted som kontrollerte bilen. Det må sies at det er vanskelig å få medhold i en sak mot selger når det er en 20000 kr bil som krever en særdeles god sjekk før man blar opp pengene. Jeg ville nok tenkt tanken på å levere den tilbake å få pengene igjen da selger ike vl ha en sjanse til å gi deg penger til reprasjonene her som sikker vil koste mere enn bilen på et verksted. Kan du selv gjøre jobben så kan man jo snakke om inndekning av deler men de havner jo lett på 5000 kr og sikkert noen timer garasje tid. Jeg ville innhetet delepriser på fks skruvat.no og gitt selger et ultimatum at jeg skal ha kostnad for deler eller så må du ta bilen tilbake basert på at bilen var i mye dårligere stand enn opplyst om og ikke etter forventning.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-02 17:08:39 +0100

Be advised, som kjøper har du også en undersøkelsesplikt. Gitt at du åpenbart har tatt med harelabb på denne biten, og har kjøpt bilen for en pris som vel knapt nok dekker månedskort på en grei togstrekning et år, bør du holde en lav profil og være LITT grei: la tvilen komme selger til gode, som Kamerat Wizard antyder, finn et komprimiss begge kan leve med, positiv dialog, møt hverandre på halvveien. Det går rett og slett an å være litt grei med en sannsynligvis blakk student.

Ellers finner du en grei oversikt over rettigheter - men også plikter - på forbrukerrådets nettsider. Kamerat Wizards vurdering av saken er langt på vei i tråd med dette, ellers er jo ikke dette noen "ny" bil, stikkord hva kan man egentlig forvente av en bil som har passert middagshøyden med god margin? Som sagt, positiv dialog, med litt flaks og velvilje fra begge finner dere frem til en løsning. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger