0

hva er verst av olje og kjølevæske

spurt 2021-09-29 08:40:36 +0200

anonym bruker

Anonym

hva er verst med reint vann i oljen og kjølevæske som jeg har hørt at en teskje kan ødelegge et heilt fat olje som fjerner smøre effekten på oljen og tetter filter og hvor fort fører dette til et eventuelt havari av lagrer i motor og hvile lager er det som ryker først.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

10 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-29 13:57:29 +0200

Vel man skal ikke tro alt man hører og nei kjølevæske er ikke god sort for oljen men en teskje i et 200l fat betyr nok ikke spesielt mye fo smøre effekten. Litt vann og fuktighet er heller ikke katastrofe og derfor blir det ofte anbefalt å bytte olje en gang i året uansett kjørelengde. Får man for mye vann i oljen så inngår oljen og vannet en emulsjon og da sier deg seg nesten at man taper smøre egenskaper. Alle motorer, oljer og lagere er litt motagelige her uten å skade noe som helst men dess større innblanding dess større risk for skade. Kjølevæsken blander seg ikke lettvint med olje og ser du på peilepinnen et gråaktig majones belegg eller at det under korken på oljepåfylingen du ser samme belegget så er det jo enten vann eller kjølevann med frostvæske. Da må man ta en pitstop og finne ut hva er problemet ? Skade vil først vise seg der de roterende massene er størst og da i råde lager eller veivlager som det også kalles. Ramme lager har en mye gunstigere jobb så de går som regel klar hvis problemet oppdages innenfor rimelig tid. Men for at det ikke skal være tvil så er hverken kjølevæske eller vann spesielt bra men trenger ikke å forårsake skade foruten at konsentrasjonen er høy.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-29 17:04:49 +0200

Aldeles korrekt som Kamerat Wizard sier, og som mange har erfart, spesielt på eldre biler vil man ofte se et grått belegg under oljepåfyllingslokket. Dette er på ingen måte uvanlig, det er rett og slett kondensvann som tas opp av olja, etter en stund manifesterer det seg som grå gugge på undersiden av påfyllingslokket! Ingen spesiell grunn til bekymring, men begynner olja å bli gråaktig, ja da er det på høy tid å ta åtgjerder!

At olja på dette viset tar opp kondensvann på våre breddegråder, medfører også at en del av oljeforbruket blir "skjult" av kondensvannet som på dette viset blir tatt opp i oljen. Igjen, overholder man skiftintervallene, vil ikke dette være problematisk. Men for den som tar seg en tur til det store utland, er det noe man skal være oppmerksom på: er det en stund siden forrige oljeskift, ja da kan en del av olja altså være vann! Når man kommer til grensa til et land med høyere tempo i trafikken, skal man være klar over at dette også medfører høyere oljetemperatur. Høyere oljetemperatur medfører at dette vannet rett og slett fordamper! Vips, så blir det mindre olje, og er det for meget vann i olja, vel, da får man en skikkelig Ole Brumm: dårlige smøreegenskaper i utgangspunktet, og plutselig blir det for lite av det som liksom skulle smurt motoren! Glem heller ikke at olja er en del av motorens varmehushold - derved blir det liksom en trippel-smell når Ola Dunk f.ex passerer tyskegrensa og gir "vollgas" an der Autobahn! Gjett hvorfor det i hine dage gikk gjetord om biler som sto langs kanten på Autobahn rett etter grensa - alle hadde etter sigende "N" for "Nisse" på bagasjelokket!

The Bottom Line er at LITT ditt eller datt i olja ikke gjør noen skade, men under gitte omstendigheter, noe som ofte inntreffer blant de som mener oljeskift er for pingler, enn si de som tror at "longlife" service er tingen, ja da ligger alt til rette for vår gode venn MacMurphy!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-30 07:21:58 +0200

updated 2021-10-02 12:49:21 +0200

He he ja masse eksemler opp igjennom tdene der Norske bileiere skulle kjøre sine daukjørte nedsotede biler i Tysk Autobahn tempo og var nok ikke få som måtte kjøre inn i veikanten med hull i stemplene sine. Her kommer jo Mr N Wolfs varmehushold virkelig godt frem med slurv ang oljebytte, joda en motor kan sikkert fungere lenge når en gubbe med hatt suset rundt i drøye 60 km/h i 5 giret i flere år men når ny eier kom til Autobahn med den og skiftet fra å være mr Jeckyl til å bli mr Hyde og motoren plutselig måtte prestere så var det kjapt game over :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-30 10:21:40 +0200

Ja, også dette med et solid sotlag på stempeltoppene blir lynkjapt en skikkelig høydare når man kommer på Autobahn og gir bånn gass! Det som skjer, er på sett og vis ganske festlig: også her snakker vi om en skikkelig Ole Brumm: for det første blir stempeltoppene veldig, veldig, veldig mye varmere enn de noensinne er påtenkt at de skulle bli, sotlaget - eller mer korrekt, et ganske så bastant lag med det som på nynorsk kalles "carbon deposits", har en isolerende effekt. Toppen av lykke er imildertid at Ole Brumm er med oss her: karbon-avsetninger som varmes opp, begynner før eller siden å gløde - dette er jo egentlig koks!

Og kull, koks....hva er det nå smeden bruker dette til? Jo, ganske riktig: det er helt fantastisk når smeden skal SMELTE NED metaller! Sammen med oppvarmingen "nedenfra" blir det virkelig god gang her! Er man heldig, blir det bare et nusselig lite høl i stemplene, et sånt man kan stikke en finger eller to gjennom! Ille nok, men siden stemplene tross alt representerer en ikke ubetydelig masse som er i bevegelse, er det legio muligheter for at det kan bli så ille at man få en skikkelig X-Files opplevelse, eller sagt i klartekst: resutlatet kan bli så ille at man ikke engang tror det når man får se det! Et eller flere stempler kan bråstoppe mot sylinderveggen, men veiva stopper sjelden like kjapt....vips...så smeller rådene rett opp gjennom stemplene...gjerne gjennom blokka! Da blir plutselig lista over ting som har gått til Jesus veldig, veldig, veldig lang!

Og her kommer gjerne også dette med olje med litt for mye kondens inn i bildet: om det blir for lite olje til å lede vekk varme inntreffer samtidig, da går det fra virkelig ille til katastrofalt! Helt fantastisk, mao bør minst fire ting stå på lista når man planlegger en tur til et store utland: Punkt en er å sørge for at siste oljeskift IKKE var i fjor høst! Punkt to er ALLTID FILTERBYTTE når man skifter motorolje! Punkt tre er ikke riktig like innlysende: drivstoff-filteret....også her samler det seg opp vann over tid...rett nok ikke riktig like skadelig for motoren....men på veien fra drivstoff-filteret til forbrenningskammerne er altså innspryting og dyser...der er vannperler meget dårlig karma! Og sist, men ikke minst på lista over ting man ALLTID må ha kontroll på: etter en stund på norske veier er det ALLTID - ALLTID - ALLTID sot og koks i den stakkars motoren! Ja, dette "svir man av" etter noen hundre kilometer an der Autobahn, men - det er et STORT men: dette er en prosess som bør få litt tid på seg! Freser man på for mye, i den tro at man kan "blåse motoren rein", ja da kommer altså den kjeden av uheldige hendelser som herrene Norulf og Wizard nevner her, løpende som en hel gjeng med veddeløpshester! Snipp, snapp, snute, så er moroa VELDIG over!

For ordens skyld, jeg har mer enn en gang sett en variant ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-30 14:14:05 +0200

Ja her har Mr N Wolf fått med seg et riktig intresant poeng og for å ikke si et riktig så muntert og intresant innlegg om vår bilhistorie som ble mange Nordmenns skjebene ved kjøring i Tyskland. Riktig vel beskrevet og virtuelle blomster er sendt over og en liten boks med Freia 260 grams I love Norway melkehjerter :-) ja selvfølgelig også virtuelt. Er jo i klasse med selveste Frank Williksen i Broom redaksjonen dette :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-01 09:16:35 +0200

Blomster og sjokolade mottat med ovseleg stor takksemd, det samme til deg, jeg sitter sporadisk og trampeklapper for dine kunnskapsrike og velskrevne innlegg her! Egentlig burde jo Frank og Benny tenkt tanken på å spandert en vørterøll på oss innimellom! Men en ting skal Benny ha, han kom med en artikkel med rosene ord for en tid tilbake, det var nesten så jeg rødmet!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-02 12:08:02 +0200

updated 2021-10-02 12:43:20 +0200

Tror ikke jeg fikk med meg den artikkelen da noe sier meg at Mr N Wolf ikke rødmer så lett he he, jeg kan ikke huske at de jeg tidligere har jobbet med øst for Sinsen krysset hadde disse iboende egenskaper og husker jeg rett så tror jeg ikke vørterøl engang fantes i språket deres men uansett tror jeg vi kan se langt etter en vørterøl på deling da redaksjonen ikke engang tar seg råd og besvær til en virtuell Broom kopp i valgfri farge bare man velger sort som Henry Ford ville sagt :-) ja ja Redaksjonen og Knut Skogstad om det :-( Uansett Benny er nok litt snurt på oss som har kuppet forumet hans da det sikkert er 3-4 månder siden jeg har sett et eneste innlegg fra orakelet i Delfi ? Virker som hele tanken bak forumet når det startet var at leserne kunne stille spørsmål og så fant Benny ut at han skulle svare på et par av de la oss si hver Fredag og da skulle man føle seg beæret hvis Benny virkelig tok seg tid og bryet med å svare på deres spørsmål hm. Herrene Mr Northern Wolf og Mr Wizard synes ikke det var en god ide og alle som har et spørsmål fortjener et svar da dette er et forum og ikke en spalte i et bilblad med begrenset plass, joda noen ganger er nok ikke svaret helt på linje med med det trådstarter spør om og går heller ikke alltid i ts sin favør men han eller hun får ihvertfall et svar.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-02 16:43:55 +0200

Bare så det er sagt: vørterøll er et særnorsk begrep, men i Russki' Federatze' finnes det et brygg som er til forveksling likt, fellesbetegneksen er "квас". Finnes på små, litt større og enda større flasker, mener jeg til og med har sett 5-litere! Sånn er det forøvrig med øll også, til og med øll som pinadø er så sterkt at det norske tollvesenet hadde gått helt i spinn! Broder konsumerte en sånn "partybox" alene når han var en tur østover en gang i tiden, da ble han i god stemning gitt! Og det beste av alt: verken "vørterøllet" eller sterkøllet koster stort! Man kan altså "flotte seg" med både det ene og det andre! Og bare så det er sagt: Ivan Hvermannsen drekker faktisk ikke mer enn Ola Dunk - tvert om. Der som her, om det er idioter som må drekke seg så drita at de kryper langs gata, ja da er det faktisk ofte en nordmann, sporadisk en finne! Nordmenn er forøvrig en sjelden ting i St Petersburg og omegn, mange er vel skremt av vestlig propaganda.

Og ja, det finnes alkoholikere der som her, men den som tar en titt i statistikken vil bli overrasket, det som er litt spesielt med Norge er at smuglersprit og hjemmebrent ikke nødvendigvis viser igjen i den offiselle statistikken. Det kan jeg litt om: jeg vokste opp i skjørtene på mutter i IOGT på sekstitallet. En god skole på mange vis: det ga mange aha-opplevelser, en av dem var at det var sjokkerende mange morfin-avhengige på 60- og 70-tallet. Mange jobbet i helsevesenet - trenger jeg si mer? Atter andre fikk litt for mye på resept, vips, så hadde det et problem.

The Bottom Line er at forskjellene ikke er så store som "noen" vil ha det til, det beste med RF er at prisnivået på basisvarer (og litt til) er lavt, likeledes er særavgiftene på alt fra biler til diesel og benzin, for ikke å si sjokolade, så lave at jeg ler hele veien til kassa. For min del smugler jeg forøvrig med meg alt mellom 50 og 80 liter drikke av den sorten vi vel kaller "juice" her hjemme. 100 % råsaft av diverse, ikke tilsatt sukker, koster en brøkdel av hva vi betaler i Norge, uten konserveringsmidler og dritt og lort, men man har da fryseboks om det kniper!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-02 18:10:10 +0200

Joda joda det er masser av Nordmenn i St Petersburg og er forøvrig det beste RR kan tilby turister som oss, Vinterpalasset osv, jeg var der ikke som turist men i yrkes sammenheng og det jeg mener med at vørterøl ikke er i språket i RR er det samme som at desertør i krigen mot Tyskerene heller ikke eksisterte i deres språk og viser jo at her møter vi på et stolt folkeslag men som lett kan oppleves som litt vriene fra tid til annen, jeg jobbet med Russere i 9 år sammenhengende og opplevde jo selvfølgelig noen situasjoener nå og da men de løste det ofte en invitasjon og den oblikatoriske Vodka flasken på bordet men npr det er sagt så er jeg enig med Mr N Wolf at Nordmenn med sin helgefyll ikke er spesielt pent og at Russerene brukte sin Vodka mye mere i vennskapelig og ikke minst i forretning sammenheng. Historie tolkes jo gjerne etterhvert som tiden går men jeg kan trygt si at joda jeg har sett Russere som har fått litt for mye i nesen men faktisk ikke så galt som jeg har sett mine kjære landsmenn har greid å tylle i seg på kort tid med påfølgende resultat.

Hilsen Mr ar Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-03 13:01:57 +0200

Nja.....gjennom et par tiår der jeg (og bikkja) har gått Jens Bond en høy gang når det gjelder å farte frem og tilbake over grensa til Mor Russland, kan jeg telle antallet "enkeltreisende" nordmenn jeg har møtt på fingrene! Det slenger en busstur eller to innimellom, men det er VELDIG mange flere kinesere, italienere, franskmenn for ikke å forglemme tyskere. Ja, tildigere var det også amerikanske reiseselskaper innimellom, men de gjorde seg ofte lite populære, bla fordi de syntes det var greit å klatre på statuer her og der for å få bilde av seg sjæl. Men ellers er det jo veldig greit å være norsk i RF, dels på grunn av Fridtjof Nansen, dels på grunn av en kjekk kar fra Haugesund som var nede ved "Kursk" og kom med en enkel, kraftig uttalelse på russisk TV i beste sendetid: her er alt som kan gjøres for å redde liv, gjort. Som mange vil huske, samtidig kappes jo norske politikere om å slenge dritt....det er veldig mye enklere å "redde liv" fra en trygg taburett på stortinget enn det er å dykke i Barentshavet og forsøke å etablere en sikker tilkobling på en luke på en ubåt som etter hva jeg husker, tilta opp mot 45 grader.

Sånne ting husker russerne, likeledes har de som alle som har vært der en stund nok har observert, et par små vaner som man bør tilegne seg. Da går alt så meget bedre, ja, det er greit å ha et norsk pass, men man bør unngå å oppføre seg som fyren i dress i reklamen for Braathens flyveselskap i hine dage, dere vet, idioten som sklir forbi køen med et flir og sier "norsk" :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-09-29 08:40:36 +0200

Sett: 113 ganger

Sist oppdatert: Oct 03 '21

Antall visninger