0

Bensin, diesel eller el?

spurt 2021-09-26 08:57:39 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Har fått meg ny jobb, som innebærer ca. 10 mil til dagen i kjøring i tillegg til bomringer. Kjører i dag en nyere MB A200, kjapp og morsom bil å kjøre. Men, den drikker bensin. Med en relativt liten tank, blir det mye fylling av dyr bensin.

Med tanke på ca. 25-30 000km kjøring i året, bør jeg bytte til diesel elle elbil, sånn rent økonomisk sett? Bor på bygda, så det er litt avstander bare for å komme seg på butikken.

Ang. elbil, dyr strøm og lading, er det et godt regnestykke?

Tar gjerne imot gode råd og tips.

Takk!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-26 14:23:28 +0100

Nå er jo ikke den bilen du har verdens verste når det gjelder verken servicekostnader eller drivstoff-forbruk. 5 mil hver vei til jobben er ikke allverden, det som ødelegger showet for de fleste er bompenger, bompenger og atter bompenger! For å ta det siste først: det er bare et spørsmål om tid før elbilistene må betale i alle landets bomringer. Ja, litt lavere bompengesatser vil det nok være en stund til, men jo høyere elbilandelen blir, jo mindre blir elbil-rabatten! Det er mange år siden politikerne bestemte at statens inntekter fra veitrafikken skal holdes konstant, i praksis vil det si at samlet inntekt helst skal opp, opp, opp - år for år. Hvilket bringer oss hen til neste utgiftspost som garantert kommer: økt årsavgift og en form for bruksavgift. Når dette kommer, se det har jeg ikke oversikt over i min krystallkule, men der som ellers, det er "folk flest" som skal dekke inn moroa! Sånn er det bare, Ola og Kari Hvemmannsens bilbruk skal koste, og det er - hvilken overraskelse - en av de få tingene som alle politikerne er veldig enige om!

Poenget? Som du foråvidt er inne på, vi er i ferd med å få verdens høyeste strømrpiser til forbruker. En del av bildet er at norske strømkunder skal finansiere disse famøse "utenlandskablene" gjennom økt nettleie, legg til at også overføringstapet må dekkes inn - av norske strømkunder - i tillegg medfører disse kablene "europeiske" strømrpiser" - med norske avgifter og nettleie på toppen ender dette altså med verdens høyeste strømpriser etterhvert! Og nei, spotprisene i Europa er faktisk IKKE høyere enn det vi til tider ser her hjemme! Helt fantasisk: politikerne har, gjennom å gjøre strømprisene "markedstyrt", klart å få billig vannkraft - som koster si alt mellom 3 og 8 øre pr kwh å produsere - til å bli RÅDYR! På toppen blir norsk strømpris nå faktisk styrt av prisen for utslipp der nede i Europa....stikkord kullkraft, gasskraft! Gassen er forresten ganske dyr for tiden, en av årsakene er at den amerikanske handelskrigen, der man bla har slåss med nebb og klør for å forsinke den siste gassledningen fra Russki' Federatze til Tyskland, gir underskudd på gass og derav tildels dramatisk økning i gassprisene! Dyr gass = dyrere strøm, også i Norge! Og som om ikke det skulle være nok: med de storstilte vyene med elektrifisering av Norge - inkludert Nordsjø-virksomheten - ja da har vi bare sett begynnelsen! Så neeeeeeeeeeeeeeeeei, det blir IKKE spesielt billig med elbil i årene fremover! En ting er hjemmelading, der slipper man relativt billig unna en stund til, men kommersielle ladetilbud - det koster som kjent flesk! Ifølge elbilforeningen er det sogar dyrere enn å kjøre på diesel! Selv om vi trekker fra litt fordri elbilfoeningen har en tendens til be for sin syke mor, det er faktisk IKKE gratis å kjøre elbil, slik enkelte tenderer til å tro!

FOR DEG innebærer det at du bør ha et nøkternt realistisk forhold til hva du kan "spare". I ditt sted ville jeg vel sett i retning av en rimelig, grei ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Norulf; i dag er det søndag 3 oktober. Har du fått med deg, at nå som det er tre dager siden sjøkabelen til England åpnet for full kommersiell drift, har strømprisen i Norge falt fra 130 øre til under 13 øre pr kwh ? Tviler på om flytende drivstoff har falt tilsvarende.. Elbil er lurt !

Helmar gravatarbildeHelmar ( 2021-10-03 09:28:48 +0100 )rediger
0

besvart 2021-09-26 16:56:31 +0100

updated 2021-09-26 16:58:25 +0100

Har du 10 mil daglig og må passere noen bomringer samt at du har hjemmelader så ja da er elbil en mulighet. Men alt er jo et men her og må du lade på plasser der du knapt vet hva du betaler for kw/t så kan regnestykket bli helt annderledes så vinningen går fort opp i spinningen. En annen ting vi må tenke på er at når politikerene våre synes at nå er prosenten elbiler nok til at vi kan slå oss på brystet som vi Nordmenn ofte liker å gjøre og at nå har vi oppnådd prosenten vi ønsket så kan alle avgiftsfritak stå for fall likt en domino effekt her. Regnestykket må du desverre ta selv angående din økonomi men et bilbytte er skjeldent god økonomi, bilen din bruker vel kanskje 0,5 l bensin på mila foruten at du prøver å være Martin Schanke i din kjørestil så selve bilbyttet vil nok sette deg tilbake slik at du skal kjøre et anseelig antall km før du er i balanse igjen. Ingen kan spå i fremtiden fordi om de tror de kan det og historien har vist at de som gjør ingenting som helst ikke gjør mye mere feil enn de som tror de alltid gjør smarte grep. Det betyr mest at økonomien trolig ikke lider mere hverken med den ene eller andre løsningen. Strøm er uansett en mangelvare i øyeblikket og viktigst nå er nok å løse de nærliggende krisene og så tenke nytt for hvordan dette kan løses og ihvrtfall på kort sikt.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-28 09:27:44 +0100

Som et apropos til de problemstillingene du tar opp i ditt opprinnelige spørsmål, det formelig BØLGER i strøm-markedet nå om dagen: https://motor.no/aktuelt/ladestasjone...

Ja, det er forsåvidt korrekt at prisene på lading "langs veien" ikke i samme grad påvirkes av relativt kortvarige svinginger i strømprisen: det er så enkelt som at man på lik linje med andre "storkunder" sørger for å ha langtidskontrakter og kan sitte rolig i båten uten å tape noe som helst! Det som er helt sikkert, er at ladeselskapene driver sin virksomhet for å tjene penger, derved er det bare et spørsmål om tid før lading langs veien gjør et aldri så lite byks - som jo NAF er inne på! Med drøye 2 kroner pr kwh i f.ex Vest-Telemark i går, er det uansett dyrt å "fylle tanken" på elbilen både hjemme og ute, med et strømforbruk på rundt 20 kwh pr 100 km er det aber pløtslich alt annet enn gratis å kjøre elbil! Noe kynisk sett, prisen på ren norsk vannkraft gjenspeiler nå strømprisen i EU, der strøm produsert på kull og gass - inkludert CO2-avgift - er det som bestemmer prisen! Vi betaler altså egentlig CO2-avgift på den "grønne" strømmen vår, på toppen kommer norske særavgifter og nettleie! Helt fantastisk, her må nok mange tenke "nytt" og gå tilbake vil vedfyring!

Ja, om det ikke hadde vært så upraktisk, kunne vi kanhende gått tilbake til "knottfyring" og innstallert vedgass-generator på bilene våre! Men som vi vet...da bør man skaffe seg veteranbil, en knottgenerator er ikke uten videre problemfritt på en bil med innsprøytingsmotor og utslippskrav!

Henført til ditt opprinnelige spørsmål: det er jo engang sånn at "budsjettkameratene" som nå skal herje med privatøkonomien vår noen år fremover, har programfestet en tildels massiv økning av avgiftene på både benzin og diesel. Derved er vi tilbake til det herrene Norulf og Wizard er skjønt enige om: drivstoffkostnadene vil ikke være det avgjørende i forhold til hva som lønner seg eller ikke, spesielt ikke når du tross alt har relativt begrenset kjørelengde. Med si 20-30.000 i året kan elbil fungere, gitt at man kan tilpasse kjøremønsteret i forhold til nødvendig ladetid, men igjen, den økonomiske biten er ikke like "selvfølgelig" som elbilfansen tenderer til å tro. Om du hadde kjørt si 70.000+ i året, ville det kanhende vært mer fordelaktig henført til drivstoff-kostnadene alene, men da ville det butta litt i mot med ladetid, spesielt ved kun hjemmelading.

The Bottom Line er fortsatt at du har en feiende flott bil, du trenger mao ikke forhaste deg. Du kan tenke gjennom kjøremønster, behov og hele pakka - mange ganger - og ta en god beslutning og finne løsninger som du kan leve med i mange år fremover. Fortsatt lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-28 17:28:32 +0100

Selvsagt skal du velge elektrisk bil ! Jeg har to års erfaring med elektrisk bil - etter 40 år i diesel. Det som er helt sikker er at jeg aldri skal tilbake til fossilt drivstoff. Komforten er overlegen, med tanke på støy både under kjøring og under stillestående kø. Eller utenfor butikken når jeg venter på at fruen måtte innom "en liten tur" Økonomisk er det en suksess. Hvis du er pessimist og regner et forbruk på 2 kwh pr mil, og en strømpris på 2 kroner pr kwh er du oppe i astronomiske 4 kroner pr mil !! Smak litt på den når du har regnet om til diesel eller bensin. På kjøpet får du billigere service. Vesentlig billigere ! Og inntil videre slipper du mesteparten av bompengene. JAda - det kan godt tenkes at strømmen blir dyr i vinter, men neppe over 2 kroner på de verste dagene. Hva tror du skjer med bensinprisen framover ? Den fryses nok neppe på 15 kroner.
Nei, se bort fra velmente råd fra skeptikere som trolig ikke har satt sine ben i en elektrisk bil. Hvis du er glad i MB A-klasse er EQA et fenomenalt alternativ. Litt større å parkere - masse mer komfort. Lavt lydnivå og veldig godt lys, Det finnes selvsagt gode etterligninger - men de blir aldri MB :-) Lykke til !

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-03 09:43:17 +0100

I dag er det søndag 3 oktober. Det er tre dager siden sjøkabelen til England åpnet for full kommersiell drift. Strømprisen i Norge falt da kablene åpnet, Fra 130 øre til under 13 øre pr kwh ? (+ elavgift og mva) Tviler på om flytende drivstoff har falt tilsvarende.. Elbil er lurt ! Hvis en er pessimist på forbruk og regner 2 kwh pr mil utgjør drivstoffprisen i dag maksimum 1,20kroner pr mil inkludert el-vavgift og mva.. Sist jeg sjekket bensinprisen var den 18 kroner pr liter. Selv med et forbruk på fattige 0,5 liter pr mil koster 1 mil 9 kroner. Altså 7,5 ganger dyrere å kjøre bensin enn elektrisk FØR en regner inn bompenger og servicekostnader. Hva koster et årlig oljeskift ? Opp mot et par tusen kroner ? For den prisen kan el-bilen kjøre 1.600 mil. 16.000 KM ! Mange kjører ikke lenger pr år.. Skjønner ??

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-10-07 21:08:55 +0100

I ditt tilfelle er valget enkelt. Kjøp elektrisk. Selv var jeg diesel-frelst fram til for snart to år siden. Så ble det elektrisk. Mest for å spare penger. Kjører drøyt 20.000 km i året. Ler hver gang faktura for lading kommer. Bor i blokk og får separat faktura. Jeg kjører sjelden på bomvei, så det ble ikke vektlagt da jeg ble elektrifisert. I tillegg til rimelig drivstoff, selv i kortere perioder når strømmen er dyr, kan du kose deg med lave servicekostnader. Hjemmelader er et must. Både med tanke på sikkerhet og ladekapasitet. Lykke til med elektrisk bil !

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger