0

Tuning, hvordan registrere hos vegvesenet ?

spurt 2021-09-23 12:38:06 +0100

Heisan.

Har nettopp kjøpt meg en A6, 2.0 TDI med 136 hk og automat.

Kjører en del med tilhenger, og savner litt ekstra å gå på i den sammenheng. (Savner V70'en 2.4l med 200 hk bensin og en hjelpende lavtrykksturbo). Noen år med Mondeo og stikkmotor er over !

Har vært i kontakt med tuningfirma optituning for å hjelpe litt på savnet, og i den sammenheng lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram for å få dette registrert hos vegvesenet, forsikring og evnt hvor jeg kan se hvor mye det vil koste meg i avgifter for å få dette til. Jeg SKAL kjøre rundt lovlig, både med tanke på forsikring og teknisk stand.

Optituning har kommet med følgende forslag...

Stage1 - 185HK / 400NM (Opti) Stage2 - 200HK / 450NM (Power)

Mvh Vetle Grøtan.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-23 14:53:43 +0100

Det enkle svaret her er at dersom du savner din kjære benziner så mye....som jo har en helt annen momentkarakteristikk, ja da er det enkleste å bytte til benziner igjen! Det være seg bytte motor i Audien og få dette godkjent...eller aller enklest....selge Audien og kjøpe en passende benziner me den effekten og den motorkarakteristikken du måtte ønske deg! Ja, du kan endelig tukle med motorstyringa på Audien, men en TDI blir aldri som en benziner! Det er en motor som leverer kraft i bøtter og spann, den er designet for å gi deg anvendbar kraft på lave og midlere turtall, og for alle praktiske hensyn, om du ser på speedometernåla istedetfor turtelleren eller for den sakens skyld, lytter til turtallet, ja da vil du se at aksellerasjonsressursene absolutt er respektable! Forskjellen er at du kjører på momentet istedetfor å jage turtall. For mange vil det oppleves som "daue greier", men for oss som har kjørt diesel en stund, blir det akkurat omvendt: min Golf...med 2.0 TDI/euro6 og skarve 150 hk er omtrent like kjapp som en 2.0 benziner med ganske mange flere ponnie opp til si 100-120. Derfra og oppover tar den virkelig av, på motorveier i det store utland med et helt annet tempo enn i Norge har jeg ingen problemer whatsoever med å holde følge med trafikken! Her hjemme kjører jeg knapt nok på tomgang! Litt sånn er det med Audien din også - poenget er at her hjemme er motoren din helt grei - og med den effekten du har - vel - da holder motoren også!

En 2.0 TDI med 136 hk er en eldre versjon, antagelig med pumpedyser, eventuelt en tidlig common rail motor. Uavhengig av dette, tukling med bilens styresystem innebærer en ikke ubetydelig risiko for at det som kan gå galt, går galt! Det er så enkelt som at det å øke effekt og moment hinsides enhver fornuft i en motor som er dimensjonert for 136 hk og et moment rundt 300 nm, ja det innebærer økt belastning over hele linja, fra turbo og dyser via stempeltopper, råder, veivlagringer via girkassa og like frem til drivakslingene.

Skal du øke effekten med X hk, ja da må du samtidig oppgradere denne gullrekka slik at den skal tåle høyere belastninger, i tillegg må du tenke varmehushold og smøring: det er f.ex ingen selvfølge at f.ex oljekjølinga under stempeltoppene på en 2.0 TDI henger med i svingene om du aber pløtzlich øker temperaturen i forbrenningskammeret langt hinsides det VAG noensinne har drømt om! For, den måten disse selvutnevnte "tuningspesialistene" øker effekten på, er i store trekk å hive opp ladetrykket og øke dieselmengden, vips, så har man mer luft og drivstoff i forbrenningskammerne! Jolly fine, mer effekt, hipp hurra! Men konsekvensene dette har i form av økt belastning på motoren....såvel termisk som mekanisk....se det gir tuningfirmaet med underskiltet "A/S Jalla" på døra fullstendig beng i! Om motoren din får avkortet livslengden med noen hundre tusen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-23 16:26:58 +0100

updated 2021-09-23 16:28:54 +0100

Siden det er co2 og Nox som legges til grunn i nye avgifts beregninger så er det ikke allverdens nøye å rapportere inn om du såkalt chipper bilen din men forsikrings selskapet ditt kan nok ha et og annet ord med i laget her da disse agentene undersøker alt for å unslippe å utbetale ut premier. Tenk deg om ønsker du virkelig at din 2,0 td 130 hk skal sprites opp til 3,0 td nivå ja da lever man nok litt i en drømmeverden for det går rett og slett ikke. Motor, drivverk og konstruksjon samt holdbarhet er helt annderedes utregnet her og det et ikke engang mulighet for å oppnå samme holdbarehet som en 3,0 tdi. Spørsmålet kommer alltid tilbake med jevne mellomrom så greier ikke dra en A4 side med motargumenter men øsker du en 3,0 Audi tdi så spar litt opp og kjøp en sånn da blir du mye lykkligere.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for innspill, jeg bare sonderer terreng, og ville egentlig bare finne ut de direkte kostnadene stat og forikring skal ha, og hvordan jeg skal gå fram DERSOM jeg velger å endre noe. Fram til jeg får et svar på det det, så får heller mopeder og elsykler passere meg mens jeg drar et lass med grus

Vetle gravatarbildeVetle ( 2021-09-25 16:44:57 +0100 )rediger

Forøvig så kommer denne motoren med to alternativer originalt, 136hk og 177hk, og jeg jobber litt med å finne ut hva som egentlig skiller disse. OM det bare er programering eller også dimmensjoner på div sentrale deler.

Vetle gravatarbildeVetle ( 2021-09-25 16:53:06 +0100 )rediger
0

besvart 2021-09-24 11:21:20 +0100

En liten digresjon her: Biltilsynet har blitt vesentlig mer oppmerksom på denne problematikken de siste årene, dette gjenspeiles også i strengere EU-kontroller, for ikke å snakke om utekontroller. Nei, man får ikke voldsomme avgiftskrav, hk-avgiften er som kjent historie, men blir man tatt med buksa nede, er reaksjonen deretter: bruksforbud og krav om å tilbakeføre bilen til original stand. Det siste er ikke uten videre enkelt å få til - de "kjekke guttene" som driver A/S Jalla viser bare til det som står med små bokstaver et eller annet sted på nettsidene deres: kundens ansvar, i det øyeblikk man kjører ut døra er disse aktørene ikke lenger dine "venner"!

Det gjelder også om motoren raser, og tro meg: kast et blikk på en sprengskisse av en TDI-motor, så forstår du rimelig kjapt at her er det veldig, veldig mye som er kritisk dimensjonert og ikke på noen måte "tåler" tukling! Det er så enkelt som at gutta ved utviklingsavdelingen hos Audi IKKE har verken frelsesarmeen-uniformer eller nisseluer, de er pålagt å tjene penger! De er også pålagt å sørge for at motorene overholder satte krav - spesielt til utslipp - og så videre! Disse to tingene er alene nok til at man ALDRI dimensjonerer motorens enkelte komponenter mer enn absolutt nødvendig for å holde så og så lenge! Ja, det er korrekt at det finnes enkelte motorer som er satt opp med redusert ytelse for det norske markedet for å få mindre engangsavgift, men jeg er rimelig sikker på at din A6 og 2.0 TDI med 136 hk IKKE er blant disse! I tillegg til mekaniske forskjeller vil det være forskjell i styringsprogramvaren - og da tenker jeg på mer enn are ladetrykk og drivstoffmengde! Mao et område der tuningfirmaene ikke er i nærheten av å ha noen som helst kompetanse - de tenker ikke engang tanken!

Ja, om du har gode venner som jobber for Audi, finnes det programvare der man kan tukle på en noe mer direkte måte. Jeg har et par gode venner som jobber for VW......og ja....det er selvfølgelig moro å skremme ut en hel liten stall med ponnier fra motoren på en bil med et tastetrykk eller to! Men som en av disse kameratene sa....det ble litt som å pisse i buksa i en mørk dress når DSG-clutchen tok kvelden etter kun kort tid! Han satt altså i en sånn posisjon at han kunne ta et par tastetrykk og gå tilbake og få fjernet de mest åpenbare sporene etter seg, derved klarte han å få denne ellers meeeeeeeeeeeeeeget dyre reparasjonen på garanti! Men tro meg, han "tukler" aldri med bilen igjen, han er jo fullt klar over at det er dyrere ting enn DSG-clutchen som kan gå til Jesus her! Sånn er det med din A6 også, derved er mittt råd enkelt og greit, å gjenta det som er sagt noen ganger her: kjøp heller en bil med effekt- og momentkarakteristitikk som passer deg bedre - om du da ikke klarer å leve med en motor ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Takk for utfyllende informasjon. Må berømme deg som klarer å skrive nesten 2000 ord uten å svare på det det jeg spør om i innlegget. Jeg er i stor grad enig med deg, og utgangapunktet mitt var hvordan jeg skulle gå fram for å ikke bruke unødig tid og penger. Godt at du er fornøyd med din strikkmotor

Vetle gravatarbildeVetle ( 2021-09-25 16:48:30 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger