Nja, det er en viss sannhet i dette: i noen tilfeller vil en gitt profil, en gitt dekktype kunne fungere bedre på den og den bilen, men det er slett ikke noen dramatiske forskjeller. Noe kynisk sett, er du fornøyd med de dekka du har nå, så kan du trygt kjøpe samme sorten neste gang. A complete different matter er det at variasjonen i egenskaper er brutal - mye større enn det "poengsummene" i disse mer eller mindre subjektive dekk-testene tilsier! Ja, jeg leser dekktester jevnlig, men de siste åra har jeg blitt mer og mer skeptisk: det er ikke riktig like heftige testprosedyrer lenger, der man for si 30 år tilbake inkluderte en hastighetstest av den heftige sorten, og ellers faktisk virkelig satte dekka på prøve, er det i dag mer "føles-sånn-og-sånn" tester. Det blir rett og slett mye subjektivt, der man skal lese testene nøye for å få en pekepinn som gjør det mulig å skille klinten og hveten.
Et eksempel er en unevnelig sommerdekk-test som ble publisert for et halvårs tid siden: der kom et sommerdekk fra Taiwan ut som "best i test", danka ut både Michelin og Nokian og Conti og hele hurven! Men når man leste litt nøyere....viste det seg....ikke overraskende....at dette Taiwan-dekket fortsatt hadde de egenskaper som kjennetegner Kina-ræl........! Det ga bare ikke de utslagene det burde ha gjort på poengsummene....testen var basert på subjektive kritierier der testteamet etter mitt syn nok burde ha gått kriteriene litt etter i sømmene! Enhver test, enhver måling, bør i utgangspunktet være reproduserbar - også om et annet team gjør den samme jobben. Vel, den aktuelle testen oppfyllte helt klar ikke dette grunnleggende kravet! Det er der man må sette seg ned og finlese premissene og vektlegge de egenskaper som betyr noe for oss som har kjørt en stund - det er tross alt deg selv som kjenner din egen bil, ditt eget kjøremønster, best.
I hine dage kjørte jeg motorsykkel av en hissige sorten, da betyr dekk uendelig mye mer, det er bokstavelig talt forskjellen mellom liv og død. Med bil er det ikke riktig like kritisk, men nær opp til, det er tross alt ikke store flata det er snakk om! Og denne flata avgjør om bilen blir hengende på veien i svingene eller går rett frem....eller om den går åt vilket håll som helst når du begynner å få opp farta....enn si er av den sorten der banen rett og slett slipper når det blir litt varmt - enten på en sommerdag eller når du er på tur an der Autobahn og har et litt høyere tempo enn ellers! Ja, stort sett kjører vi jo fornuftig og defensivt, for all del, og når sant skal sies - i Norge ligger vi på andreplass på den gjeve lista over land som har LAVEST gjennomsnittshastighet i veinettet, mao er det kanhende "ikke så farlig" - eller? Joooo....der kommer dette med dårlige veier....vær....og ikke mninst...denne lille bagatellen med at det er veldig greit å ... (more)