0

Bruktbil Mercedes-Benz

spurt 2021-09-22 14:10:03 +0100

anonym bruker

Anonym

Hva bør en være oppmerksom på når det gjelder brukt MB som er 10,11 år gammel. Noen er chippet, hvordan påvirker det pris og kvalitet?. Ser mange sedaner som har gått rundt 100000, til priser langt under 200000,- Er det vanlig, gjelder diesel.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-22 14:38:20 +0100

For det første, det er mer enn en grunn til at "premiumbiler" ramler som en murstein i pris ettersom åra går.....stikkord: reparasjonskostnader. Her skal du undersøke det som er vanlig, greit nok, i tillegg vil jeg hevde at en NAF-kontroll FØR kjøpekontrakten underskrives er absolutt påkrevet. En bil som er 10 år og mer, vel, antall år gjør noe med en bil, uansett om det er stjerne i grillen eller ikke! For min del ville jeg heller sett meg om etter en f.d taxi med 500.000 kjørte kilometer enn en 10-11 år gammel bil, men selvfølgelig, smaken er som baken - den er delt! Jobben man må gjøre er den samme, men f.ex en ex-taxi er ofte passet veldig, veldig mye bedre på enn en privatbil som knapt nok er kjørt. Jobben som må gjøres ifht å sjekke bilen er uansett den samme.

Chipping, "optimalisering" eller "tukling" som jeg kaller det, er en deal-breaker, verken mer eller mindre. Det er flere grunner til dette, en av dem er økt slitasje over hele gullrekka, fra innspøryting, dieselpumpe, turbo gjennom råder og veiv, gjennom girkassa og drivlinjen og like frem til drivledd og differensialer. Ofte går slik tukling hånd i hånd med idioter som tror meningen med livet er å kjøre "aktivt", det gjør veldig mye med bilen, og tro meg, du vil IKKE være den som overtar en bil der kritiske deler raser etter kun kort tid i ditt eie! Med Mercedes er det ekstra festlig, da koster det skjorta før du rekker å rope på hjælp! Det er et enkelt spørsmål som burde rydde unna all tvil om hvor "smart" dette er: speil, speil på veggen der, hvem har mest ressurser og ikke minst, kompetanse, når det gjelder den motoren og den drivlinjen som sitter i en hvilken som helst bil - fabrikanten eller A/S "Jalla" i en bakgård et sted som selger "tukling" for si en titusenlapp eller to? Dernest: spør deg selv hvorfor A/S "Jalla" har med en setning med liten skrift når de selger sine tjenester: "det er opp til kunden å fremskaffe dokumentasjon for å få godkjent bilen"!

For, dette med "tukling" har en side til: stikkord godkjenning, EU-kontroll, utslipp. Enhver endring av denne sorten SKAL - SKAL - SKAL meldes Biltilsynet og godkjennes! For å få slik godkjenning er det imidlertid en hake: bla utslipp må dokumenteres - man må ha dokumentasjon fra det være seg fabrikanten eller et akkreditert laboratorium som sier at utslipp etc er i samsvar med opprinnelig typegodkjenning evnt kravene. Verken mer eller mindre! Det som er litt dumt, er at du skal slite VELDIG for å få frem slik dokumentasjon! Fabrikanten sier som regel tvert NEI, og skal du få målt bilen ved et laboratorum? Vel, det koster raskt mer enn du betaler for en så gammel bil!

Derved skjønner de fleste at det er gode grunner til at A/S "Jalla" ikke gidder å bruke penger på å fremskaffe slik dokumentasjon! Kundene kommer springende likevel - "man blir jo ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-22 17:04:30 +0100

updated 2021-09-22 17:05:29 +0100

Her er jo spekteret ganske vidløftig, 10 år gammel MB er desverre ikke nok info til å si noe som helst chippet eller ikke. Uansett de som foretar en chipping uansett bilmodel har skumle hensikter med å utnytte de extra hk dette måtte gi og da snakker vi faresone her. Er ikke motor og resten av bilens driv verk designet for dette blir det som Mr N Wolf sier trøbbel. Den som tror at Mercedes bare for å spare penger sender en AMG til Norge i svært strupet variant for å spare noen avgifter tar grundig feil. Bilen de importerer er satt opp med et visst hk nivå og thats it det er ikke rom for tukling her uansett om jeg sikkert 1000 ganger har hørt at jo ja men det er samme motoren og nei vi bygdefolk fra hole skauen har ikke belegg for våre utalelser her for sånn er det faktisk ikke. Motoren har trolig andre dyser, mindre intercooler og mindre turbo samt andre sensorer som ikke samarbeider spesielt godt med et regime med chippet motor og til og med et annet eksos anlegg, girkasse og katalysator. Vi må ta oss selv i nakkeskinnet og snart forstå at fabrikantene deler ikke ut fra øverste hylle for å tekkes alle som eventuellt kommer til å chippe bilen sin, snarere er det slik at man presser over grensene for hva motoren er designet for og således er en evig tikkende bombe. Mulig førstemann er heldig her men når og hvor kommer det til å gå galt ja se det det vet vi jo ikke helt men uansett unngå chippede biler da forrige eier trolig fikk nakkehårende til å reise seg når han plaget motoren over sine grenser. Ønsker man masse hk så spar til en Mb som har det du ønsker og gjerne en Amg, du må kanskje spare litt men blir ihvertfall fornøyd. Penger ligger ikke strødd i gatene og da ei heller fra bilfabrikantenes side så har de en motor som tåler 130 hk så tåler den 130 hk hverken mer eller mindre uansett om bakgården pizza, kebab og tuning sier den tåler 200 hk :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger