For det første, det er mer enn en grunn til at "premiumbiler" ramler som en murstein i pris ettersom åra går.....stikkord: reparasjonskostnader. Her skal du undersøke det som er vanlig, greit nok, i tillegg vil jeg hevde at en NAF-kontroll FØR kjøpekontrakten underskrives er absolutt påkrevet. En bil som er 10 år og mer, vel, antall år gjør noe med en bil, uansett om det er stjerne i grillen eller ikke! For min del ville jeg heller sett meg om etter en f.d taxi med 500.000 kjørte kilometer enn en 10-11 år gammel bil, men selvfølgelig, smaken er som baken - den er delt! Jobben man må gjøre er den samme, men f.ex en ex-taxi er ofte passet veldig, veldig mye bedre på enn en privatbil som knapt nok er kjørt. Jobben som må gjøres ifht å sjekke bilen er uansett den samme.
Chipping, "optimalisering" eller "tukling" som jeg kaller det, er en deal-breaker, verken mer eller mindre. Det er flere grunner til dette, en av dem er økt slitasje over hele gullrekka, fra innspøryting, dieselpumpe, turbo gjennom råder og veiv, gjennom girkassa og drivlinjen og like frem til drivledd og differensialer. Ofte går slik tukling hånd i hånd med idioter som tror meningen med livet er å kjøre "aktivt", det gjør veldig mye med bilen, og tro meg, du vil IKKE være den som overtar en bil der kritiske deler raser etter kun kort tid i ditt eie! Med Mercedes er det ekstra festlig, da koster det skjorta før du rekker å rope på hjælp! Det er et enkelt spørsmål som burde rydde unna all tvil om hvor "smart" dette er: speil, speil på veggen der, hvem har mest ressurser og ikke minst, kompetanse, når det gjelder den motoren og den drivlinjen som sitter i en hvilken som helst bil - fabrikanten eller A/S "Jalla" i en bakgård et sted som selger "tukling" for si en titusenlapp eller to? Dernest: spør deg selv hvorfor A/S "Jalla" har med en setning med liten skrift når de selger sine tjenester: "det er opp til kunden å fremskaffe dokumentasjon for å få godkjent bilen"!
For, dette med "tukling" har en side til: stikkord godkjenning, EU-kontroll, utslipp. Enhver endring av denne sorten SKAL - SKAL - SKAL meldes Biltilsynet og godkjennes! For å få slik godkjenning er det imidlertid en hake: bla utslipp må dokumenteres - man må ha dokumentasjon fra det være seg fabrikanten eller et akkreditert laboratorium som sier at utslipp etc er i samsvar med opprinnelig typegodkjenning evnt kravene. Verken mer eller mindre! Det som er litt dumt, er at du skal slite VELDIG for å få frem slik dokumentasjon! Fabrikanten sier som regel tvert NEI, og skal du få målt bilen ved et laboratorum? Vel, det koster raskt mer enn du betaler for en så gammel bil!
Derved skjønner de fleste at det er gode grunner til at A/S "Jalla" ikke gidder å bruke penger på å fremskaffe slik dokumentasjon! Kundene kommer springende likevel - "man blir jo ... (more)