0

Erfaring med familiebil med litt motor?

spurt 2021-09-22 13:12:06 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny.

Jeg er på utkikk etter en ny, brukt stasjonsvogn, men ønsker denne gangen å kjøpe en bil med litt mer motor enn "normalen". Kjører per dags dato en Skoda Octavia 2018-modell, kjøpt helt ny fra forhandler. Har ikke vært noe feil el tull med denne, men ikke den mest spennende bilen :)

Krav til bil er ikke så mange, men det må være stasjonsvogn da jeg har 2 barn under 5 år. Vi kan vel droppe barnevogna snart, så da har vel en S4 stort nok bagasjerom. Ønsker også bil med fossilt brennstoff (bensin eller diesel, kanskje helst diesel). Sikkert ikke noe lurt i disse miljøtider, men kjøper ofte bil med hjertet og ikke hjernen :) Ikke planer om å kjøpe en helt ny, såklart, men kanskje 5-6-7 år gammel.

Jeg har kikket litt rundt og snakket med diverse "eksperter" (les; mekanikere, tidligere eiere osv) og de aktuelle bilene er enten Audi S4, Audi A6 eller BMW 530. Sånn som jeg skjønner det har alle disse bilene sine styrker og svakheter når det kommer til drivverk, motor, osv, men generelt har de vel et ganske godt rykte for å være gode "premium-biler". Audi sin 3.0 TDI har vel et godt rykte, det samme med BMW sin 3 liter diesel. Audi sin 3 liter på S4 er vel også kjent for å være skuddsikker?

Bare lurer på om du har noen tips/råd/anbefalinger til slike biler? Min største bekymring er selvfølgelig å kjøpe en bil uten fabrikkgaranti (noe som har vært veldig greit med Skoda'n jeg nå har), men det er vel sjelden god butikk å kjøpe en splitter ny bil mtp verditap, heller.. Har også fått beskjed om det er bedre å kjøpe en bil som har perfekt servicehistorikk og lengre km-stand, enn en som har gått kortere og som ikke har blitt dårlig vedlikehold..

Setter pris på alle tips og triks du har! :)

Mvh Ivar fra Trondheim

B

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

7 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-25 17:20:08 +0200

He he ja kjent for de fleste at det sterkeste Mr N Wolf drikker er en 0,33 vørterøl som han kanskje tilogmed deler med kona, poengene er gode men ikke dermed sagt at man tar de til sitt bryst. Jeg sier vi lever når vi lever uansett konsekvenser og ja de kan være smærtefulle og tildels forødende men vi lever jo tross alt våre liv og utfallet et det jo faktisk bare historien som kan vise til.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-25 16:17:46 +0200

Vel, for alle med et normalt familiebudsjett er det nå engang sånn at det er lurt å begrense seg! Det er så enkelt som at kjerringene aksepterer sånne pengesluk SÅ lenge - og ikke lenger! Uten å gå i dybden på hva dette innebærer - om ho' mor blir forbanna, kan det verta mye dyrere enn å bytte bil i tide og utide! Ellers er nå engang sånn at for de som virkelig vil ha noe som fløtter på seg, er motorsykkel med flest mulig ponnier pr kilo tingen, men som vi vet, med dagens trafikktetthet - også i Norge - og en stadig sterkere trend i retning av trafikal egoisme - rykker dette med å kjøre motorsykkel stadig nærmere toppen på den gilde lista over ekstremsport som garantert gir førstegevinsten: musikkbuss og bånn gass til intensiven - om man er heldig!

Derfor denne antydningen om sikkerhet og familien: om man skaffer seg famile - ja da bør man også være voksen nok til å la være å risikere liv og lemmer! Uansett hvor mye "entusiast" man måtte være - vi tåler ikke mer av den grunn! Det er så enkelt som at kroppen er konstruert for å tåle den energien som utløses ved et fall på 1 meter og påfølgende bråstopp, verken mer eller mindre. Med motorsykkel i 80 km/t - som regel et par hakk raskere - er det derved ganske så dårlige odds! Det kan jeg litt om, hver gang jeg er innom en MR eller CT og legen får et glimt av ryggsøylen min, kommer det morsomme kommentarer i retning "du har vel kjørt motorsykkel du...."! Ja, så festlig er virvlene som har fått seg en trøkk 16 her og der, at bildene av mine edlere deler - bokstavelig talt - har blitt brukt som eksempel ved opplæring av vordende nevrologer og dess like! Det som skiller meg fra altfor mange andre, er at jeg er så heldig at jeg kan fortelle om det, og gjerne le litt av det selv også! Jeg sluttet rett og slett i tide - før det gikk galt!

At bil er a complete different matter? Både ja og nei. Om vi ser for oss en enkel modell av kroppen, kan vi sammenligne den med en tynn aluminiumskjele fastsskrudd lokk og graut inni! "Skallet" er huden og musklene, grauten er indre organer, hjernen, whatever. Si at vi tar med oss noen sånne kjeler med graut og slepper dem i bakken fra forskjellig høyde på et eller annet vis! Selv fra skarve 3 - tre meter får vi sannsynligvis ganske kraftige bulker i kjelen. Grauten skvalper som bare fyttinøffen! Jeg vedder 50 øre og en kjeks på at dersom vi plasserer en mann i et bilsete - med sikkerhetsbelte og nesa ned - og slipper ham fra de samme tre meterne og ned i det være seg betong eller asfalt - noe som ikke gir etter - ja da er det intensiven neste! Dette er mer enn nok til å lage seriøse bulker i det ytre "skallet", og "bæringa" - skjelletet - får knusningskader. Ja, dette kan heles, for all del ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-25 13:24:56 +0200

Siste innlegget til Mr N Wolf må nok få en kommentar her og det er at har man lyst har man lov og ja trådstarter melder jo sin interesse nå og ikke om 10-20 år når barna har forlatt redet så jeg er faktisk på hans side her, skaff deg drømmebilen din da ingen vet hva morgendagen bringer. Kommentaren om at å kjøre motorsykkel er toskenskap er nok heller ikke helt på sin plass da vi må finne oss i at det finnes entusiaster være seg med barn og familie eller ikke. Vi har for første gang opplevd at mennesker drar på sightseeing i rommet og for meg fremstår det hverken miljø vennlig eller trygt da de sitter på toppen av en bombe som kan legge en by på størrelse med Bergen øde over lang tid men de om det og likevel er det ufattelig interesse for dette stuntet så å prøve å sette seg inn i hvordan menneskhjernen fungerer er forkastelig det er bare sånn. Trådstarter får min go i å kjøpe akkurat det han ønsker bare han har satt seg inn i eventuelle konsekvenser men han virket reflektert med det at bilen skal ha fulgt servicer og ellers ikke ha vært delevis kjørt til pinneved av første gangs sertifikat eiere.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-25 10:27:18 +0200

Nja, Kamerat Wizard har jo supplert ganske så godt - som vanlig! Men ellers er det denne tngen med å være nækternt realistisk og ha plass til litt flere tanker i hodet på en gang: ja, det er kult med "spreke" biler, men det koster å være kar! Med utgangspunkt i den tankerekka du har innledningsvis, skal man være over en godt over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker for å nedgradere fra en relativt ny og ganske så grei Octavia, til en eldre "premiumbil"! Uansett hvor "god" en bil måtte være inne i hodene våre, den krever service og løpende vedlikehold, og over tid må man påregne at ting går i støkker og må skiftes ut. Sånn er det bare, og jo fjongere bilen er, jo mer kompleks den er, jo mer komplekst - og dyrt - blir det å eie bilen. Min tese er også at over tid kan og vil ting gå i støkker - uansett. Så også på din kjære Octavia, men med en nyere bil ligger moroa noen år frem i tid.

Rent hypotetisk sett, du ville ikke byttet jevnt og gått fra din Octavia 2018 til en Octavia 2010 sånn uten videre! Da ville du over natta plutselig sittet med en bil med 8 år mer slitasje, der du kanhende ville sittet med et ganske så stort latent behov for vedlikehold og reparasjoner! Litt sånn er det å bytte fra en relativt ny Octavia til en eldre "premiumbil" også: selv om verdifallet er dramatisk, du legger likevel uforholdsmessig mye penger på bordet for denne "premiumbilen" - uavhengig av hvilken bil vi snakker om! Du betaler mao "litt ekstra" for å få denne feiende flotte motoren og hva det måtte være, med på kjøpet får du bakdelene med en bil som er vesentlig eldre enn om du hadde lagt de samme pengene i si en traust og "kjedelig" Skoda.

De bakdelene har jeg vært innom tidligere, men sånn bortsett fra dette: ja, du kan selvfølgelig være heldig om du leter lenge nok: du kan finne en en-eiers bil til en overkommelig pris, for all del. Men at bilen er "godt holdt" og ditt og datt endrer fremdeles ikke på det faktum at det koster å være kar! Hele gullrekka nevnt over vil fortsatt gjøre et kraftig innhogg i familiebudsjettet, ja selv om du skrur sjæl, så vil det være en dårlig trade-off i forhold til si en 2020 Octavia - om du bare MÅ bytte. Legg til denne bagatellen med passiv og aktiv sikkerhet: det har faktisk skjedd mye på denne fronten de siste åra. Nei, en eldre "premiumbil" er ikke nødvendigvis direkte trafikkfarlig sånn uten videre, og lov om massefart vil alltid være tilstede, men å velge en eldre bil - primært med den begrunnelse at budsjettet da strekker til en bil med mer spennende ytelser - det er feil prioritering - spesielt om du har familie å tenke på og ikke minst, barn i bilen. Som nevnt over, jeg kjører selv en "kjedelig" dieselbrenner, med 150 hk og firehjulstrekk snakker vi ytelser som matcher Golf ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-24 16:50:54 +0200

updated 2021-09-24 17:00:05 +0200

Ang driftsikkerhet på motor ville jeg valgt en A6 med V6 tdi, Bmw har litt lumsk rykte med sine 6 sylindrete motorer ang ventil styring tettninger og oljeforbruk men det er ikke bare Bmw som skal ha skylden her det et ofte dårlig service som er problemet så sier seg selv at ønsker du en 530 så sjekker du nøye at service er fulgt til punkt og prikke og ikke la deg lure med lavere pris da det straffer seg fort her. Ønsker du komfort og mye hk så ikke vær redd for å velge en Jaguar xjr joda Engelsk men de vet hva de gjorde og faktisk tenker jeg på å skaffe en selv fordi om jeg for øyeblikket har 6 biler og egentlig ikke har plass i oppkjørselen min og besøkende må stå parkert ute på gaten samt at jeg gjør stort sett ikke annet enn å kjøre de på eu kontroll. Jeg er entusiast og regner med at de fleste ikke følger min vei da jeg har kunnskap og utstyr til å takle alt som kommer i min vei men har man ikke det så bør man jo være litt mere edruelig i sine bilvalg Jeg har hørt at man kan få flere hundre tusen i verksted regninger i verste fall om man som jeg eier en Land Rover Discovery 3 eller 4 for den saks skyld men skjebenens gudinne har smilt til meg og jeg har skaffet billige deler fra Ebay og byttet dem selv. Garvede bil mekanikere tør ikke engang å kjøpe en LR men jeg lover at har du en så gir den rikelig tilbake rett og slett bare det å eie en og jeg har 3 stk for øyeblikket så er trolig ikke meg man skal høre på her må nok den la berømte magefølelsen bestemme.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-23 08:13:24 +0200

IBK gravatarbilde

Hei,

Og takk for langt, entusiastisk og utfyllende svar!

Så konklusjonen er altså at man aldri må kjøpe mer enn en 5 år gammel bil? Og hvis man må det, så må det være en driftsikker bil med liten motor? :) Da blir markedet ganske lite, spør du meg.

Eller var hovedpoenget at du mente det var lite klokt å bytte ut en ny og driftsikker bil med fabrikkgaranti med en eldre BMW/Audi? Det siste er jeg jo forsåvidt enig i.. Hvis jeg skulle kjøpt en slik bil har jeg jo selvfølgelig lagt stor vekt på godt vedlikehold/komplett servicehistorikk hos merkeverksted og f.eks. en pendlerbil (ikke en bil med 7 eiere, hvor alle har vært under 25 år).

Man må vel ikke vente til man er 60+ for å kjøpe seg en BMW?! :)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-22 14:17:02 +0200

Å gå fra en nesten-ny Octavia, som er en av markedets desidert mest pålitelige biler gitt et normalt godt vedlikeholdsregime, til en eldre "premiumbil", vil meget raskt kunne vise seg å gå fra himmel til helvete! Det er overveiende sannsynlig at dette også kommer til å påvirke kontantstrømmen til posten "bilhold" i negativ retning....ja...du mister "fabrikk-garanti", men i tillegg er det altså sånn at noen år mer på veien samt tyngre og relativt sett mer kompliserte biler, for ikke å snakke om at prisene på arbeid og deler hopper rett til himmels så snart det kommer et litt kulere merke på bakluka! Eller som motorpressen så treffende sier det fra tid til annen: det er mer enn en grunn til at "premiumbiler" har et formidabelt verdifall og plutselig er innenfor rekkevidde for "hvermannsen"! Problemet er bare at innkjøpsprisen...det er bokstavelig talt toppen av isfjellet!

Det kan mao være så "gode" premiumbiler det bare vil: det koster å være kar! Uansett! Legg til at det faktisk skjer tiing hele veien med passiv og aktiv sikkerhet i bilene: du skal ikke se bort fra at du kaster vekk ting som kollisjonsputer for baksetepassasjerene og "kneputa" foran om du bytter bort din feiende flotte Octavia med en X år eldre "premiumbil". Ellers fokuserer du i overkant mye på dette med motoren, men noe kynisk sett: motoren er viktig, men egentlig den "greieste" delen på bilen å forholde seg til. Du har jo hjuloppheng, gjerne luftfjøæring....biler over 5 år og luftfjæring er en skikkelig festlig kombinasjon du! I tillegg har du duppeditter opp og i mente, og det er faktisk sånn at også "premiumbiler" ruster på norske vinterveier....og om det er noen forskjell, så er det sånn at de som eier denne sorten biler, ofte innbiller seg at de kan gi beng i understellsbehanlding på sånne gilde biler! Vel, det er ikke helt sant, og er det kritisk rust på en bil, da skal du enten være sertifisert sveiser med svær garasje og godt med utstyr der hjemme, eller så skal du du ha ovseleg mykkje pengar på bok! Når du snakker 5-6-7 år gammel....vel...det er der du kan risikere at moroa begynner for alvor....og igjen....null og niks fabrikk-garanti!

The Bottom Line er at den "spenninga" du får, ikke nødvendigvis er av den gode typen! Ellers er det selvfølgelig som du er inne på, helt korrekt at en bil som er kjørt noen hundre tusen på relativt kort tid, ofte er passet bedre på enn en bil som har rulla si 50.000 på 6-8 år. Antall år på veien har en stygg tendens til å fare hardere med en bil enn antall kilometer - en bil er laget for å bli brukt, og de som kjører langt, er ofte proffesjonelle brukere som bokstavelig talt lever av at bilen fungerer. Da er det ingen vei utenom, bilen må passes på. Ellers skal man unngå biler som har flere enn si to-tre eiere, og ungdommelige eiere av ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar