0

Bremse på gir

spurt 2021-09-21 16:01:13 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg lærte i min tid at man kan bruke motorbrems for å kjøre mer økonomisk (spare drivstoff) . Hvordan funker denne prosessen?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-22 09:44:14 +0200

Jeg forutsetter at du snakker om personbiler her....altså at du med "motorbrems" mener at du slipper gassen og bokstavelig talt bruker roterende masse mv i motoren som en form for brems. Ja, rett nok kutter innsprøytinga tilførselen av drivstoff når du slipper gassen, men at det har noen betydning for hvorvidt du kjører mer økonomisk eller ikke - det er heller tvilsomt. Du slipper jo gassen fordi du ikke trenger motorkraft for å holde farta, kanhende du sogar ønsker å redusere farta....! Og ja, dette er en smartere måte å redusere hastigheten på enn å bruke bremsene i tide og utide, men gevinsten ifht drivstoff-forbruk kommer fordi du derved kjører mykere! Det dreier seg om å bruke den "opparbeidede" hastigheten til fremdrift litt mer effektivt, la hastighetsendringen skje over et litt større tidsrom...voila...mykere og mer energi-effektiv kjøring! Du kan sogar la bilen rulle i fri for å spare enda mer - men ikke slå av motoren - da har du plutselig ikke lenger servostyring (om du da ikke har elektrisk servo) eller bremseservo!

Det forutsetter imidlertid at du tenker på dette når du skal øke hastigheten igjen også: du øker hastigheten langsommere, altså mindre gasspådrag, mao samme myke kjørestil! I det hele tatt, det er er mye å vinne på drivstoff-forbruket ved en mykere kjørestil! Det kan jeg litt om, jeg er blant dem som bruker bremsene sjelden: jeg leser veien litt lenger fremover enn de fleste, og tilpasser hastigheten deretter! Når jeg nå har fått meg bil med adaptiv cruisekontroll, får jeg litt hjelp til akkurat det, bla minimum 3 sekunders avstand til forankjørende er veldig effektivt for å unngå røkkekjøring...veldig mange av "de andre"kjører ekstremt røkkete....det er noe du raskt legger merke til når du kjører på adaptiv cruisekontroll! Men cruisekontrollen gjør altså det samme som jeg selv alltid har gjort: holder god avstand...."jevner ut" hastighetsvariasjonene...vips...så går drivstoff-forbruket både 10 og 20 % ned! At det fungerer? You bet! Med min f.d Passat B5 TDI kjørte jeg på lave 0,4 i sommerhalvåret, mellom 0,45 og 0.5 i vinterhalvåret, 0.45 i snitt for alt jeg kjørte gjennom hele året! På langkjøring - altså lange transportetapper - var 0.39 realistisk. Helt greit for rundt halvannet tonn med bil og 110 hk, ja selv med en snitthastighet på rundt 80 km/t klarte jeg å holde forbruket så lavt som 0.39 på mildt sagt varierte veier: mye opp og ned - Sør-Norge på tvers frem og tilbake over Tonsta-Evje tur-retur Rogaland-Costa del Østland!

I det hele tatt, jevn kjøring er stikkordet, da tangerer du fabrikantenes oppgitte forbruk, i noen tilfeller klarer du til og med å kjøre med lavere forbruk! Da vet du at du kjører økonomisk! Det siste krever rett nok vei uten spesielle høydeforskjeller...som i Danmark....ref Tesla-Bjørn som stadig setter nye "rekorder"....gjett hvor han kjører for å sette disse rekordene :-) Smart mann, den skal han ha! THE BOTTOM LINE er likevel at neeeeeeeeeeeeeeeeeeei.....det er ikke dette ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-22 11:27:28 +0200

Man sparer kun energi ved å motorbremse hvis man lar være å trykke inn clutchen, helt riktig som Mr N Wolf sier at motor bremser man slåes tilførsel av drivstoff til motoren av mens man ved å trykke inn clutch å rulle ned en bakke bare vil sette motor i tomgang og således forbruker brennstoff. Ruller man ned en bakke så tlpass giret til farten du ønsker ned bakken da sparer man bremser så blir joe en slags økonomisk gevinst her. Med litt trening kan man bli ganske god på,å tilpasse giret til farten man ønsker og da blir jo stikkordet mykere kjøring og således noe spart energi.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-09-21 16:01:13 +0200

Sett: 34 ganger

Sist oppdatert: Sep 22