Ja, som Kamerat Wizard sier, verditapet fremstår som normalt, henført til at vi snakker om forhandlers tilbud ved innbytte. Prisen på ruta når bilen skal selges igjen, ja se det er a complete different matter! Da skal det beregnes tillegg for "garantikostnader", "nødvendige utbedringer", husleie, lys og varme i lokalene, selgerens nye og feiende flotte dress - og ikke minst: fortjeneste, som du sikkert har sett, gutta og jentene i butikken har IKKE verken frelses-armeens uniformslue eller nisselue på hodene sine! Og siden det er en nesten-ny bil med fabrikkgaranti, sannsynligvis i ganske god stand, ja da blir det ikke rare utgiftene til de to første postene her...men det er med i kalkylen, man må jo være sikret overskudd på virksomheten, må vite!
Dette er prisen du betaler for å slippe bryet (og ansvaret) med å selge bilen privat. Om du istedet velger å selge privat, vil du ikke kunne ta det samme som forhandler gjør når han selger bilen igjen, men du kan ta en grei pris midt i mellom, og derved få ganske så god timebetaling! Selv om du legger deg relevativt lavt i pris - si 249.000 bare for å ta et tall - så er det god timebetaling! GM sitt battteriproblematikk har du formodentlig under kontroll, og siden bilen altså er ny og feiende flott, ja da burde det være det vi kaller lettsolgt bil! Altså en bil du burde kunne selge selv - og er du ryddig hele veien og legger frem f.ex en NAF-test for å oppfylle opplysningsplikten - og i tillegg legger deg litt under tilsvarende biler i markedet- ja da er bilen solgt på null komma null!
Det vet selvfølgelig også den sjappa som veldig gjerne vil ha bilen i innbytte, det er gode penger rett i lomma dette her - formodenltig derfor man gir deg et konservativt anslag for hva du kan selge bilen for privat? Ikke godt å si, det som er sikkert, er at den tiden da de som sikret seg en Opel Ampera E og solgte den igjen for mer enn nypris, er long gone: nå er det ikke lenger rasjonering på nybiler! Avhengig av hvor mye hastverk du har med å selge bilen, kan du prise den relativt lavt eller litt høyere, om du sjekker finn vil du se at prisleiet er et par hakk høyere enn de 210.000, men be advised, utropspris på finn er ikke nødvendigvis det bilen blir solgt for! Likevel, det forekommer meg at du har opptil flere titusenlapper å hente på å selge bilen selv.
The Bottom Line er likevel at som Kamerat Wizard sier, hvorfor i alle dager MÅ du bare løpe og selge en nesten ny bil? Du ser jo verditapet - som jeg alltid sier - elbil er IKKE gratis moro! Dette med skepsis til batteripakkas levetid er en av de faktorene som - i tillegg til forhandlernes trang til å melke innbyttekunder too the max - gjør at veridtapet er relativt høyt. Sånn er det bare, det får du ikke gjort noe med. Men ... (more)