0

Ødelagt differensial allerede på 140 000?

spurt 2021-09-21 07:10:16 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg har hatt min skoda octavia siden 2016, uten noen særlige problemer å melde. Når jeg fikk en ulyd i dekka tenkte jeg det var hjullager og kjørte den på verksted. Verkstedet var enig og bestilte deler, men når de skulle skifte lager konkluderte de med at det var bakre differensial som måtte byttes. Dette er en forholdsvis dyr reperasjon, så jeg sjekket med et annet verksted også. Her var mekanikeren overrasket over at differensialen hadde røket allerede på 140 000, og han spurte om det var byttet haldex-olje i det siste. Det hadde verkstedet som jeg kjørte bilen til først gjort for ca 6 mnd siden. Da fortalte han at de selv hadde gjort en tabbe en gang, der de under skifte av haldex-olje hadde tappet differensialen for olje istedet, som resulterte i havarert differensial. Har du hørt om dette før? Og hva tenker du om at en differensial ryker på 140 000?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-21 07:39:41 +0200

Først nei 140000 km levetid på difrensialen er ikke mye da de fleste biler blir sendt på skroten med de orginale difrensialene nesten uansett km. Jo det går lett å gjøre en tabbe her da Haldexen har et separat kammer i forkant av diffen og med sitt eget olje reservoar og diffen har også sitt eget olje reservoar og man må absolutt ikke ta feil her da går det galt da den ene oljen er hydraulikk olje mens den andre er girolje. Så tapper man av diffen og så glemmer å etterfylle riktig olje eller fyller på Haldexen så ja da kan det lett gå galt men et verksted har som regel styr på dette men som vanlig det er mennesklig å feile. Du må be verksted om å tappe av oljen på diffen og finne ut av hvor mye olje den skal romme og sammenligne og samtidig se om det er girolje som kommer ut og ta det derifra. Utalelse fra verksted kan hjelpe deg hvis du ønsker å opprette en garantisak mot verksted som gjorde jobben. Det må også sies at noen biler og modeller kan ha hatt problem med svakhet i et av lagerene i diffen men jeg har ikke oversikt over hvilke modeller dette gjelder. Diffen lar seg bytte lager i altså få den overhalt eller man kan skaffe en fra en bilskrot som selger brukte deler.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-21 14:46:17 +0200

Enighet er en fryd, en differensial holder som regel lenger enn resten av bilen tilsammen og litt til! De eneste tilfellene tenna kommer drøssende ut av tappepluggen, er når guttunger som aldri burde fått lov til å kjøre bil, havner bak rattet i f.ex en amerikansk muskelbil, eller for den sakens skyld, på Moskwitch og Volga: der var ikke drevene i differensialen justerbare på noe som helst vis. Om man var litt for rask på fabrikken, enn si litt uheldig, ja da var drevene så elendlig tilpasset hverandre at de malte tennene i stykker på kun kort tid! Da snakker vi om skikkelig tannpuss, der du hører en skikkelig kjøttkvernlyd der bakentil, verken mer eller mindre!

Nå er vel ikke du helt der, men du har øyensynlig et problem, og oppskriften fra Kamerat Wizard er god sort, trampeklapp og blomster til Kamerat Wizard som vanlig! Og får du ikke snøret i bånn ved en eventuell klagesak evnt garantisak, ja da er dette en moderne differensial som lar seg overhale på en grei måte. Det er også relativt kurrant å skifte den, det trenger altså ikke koste skjorta.

Som en kurisitet kan nevnes at det på Moskwitchen min kosta meg 400 kroner og et par dagers jobb, en dag med å demontere bakakslingen på en bil ute i skauen og en dag på å plukke ut kardangklokka og bytte på den bilen jeg kjørte med. Litt greiere med Moskwitch enn en relativt ny Octavia, Moskwitch hadde identisk differensial fra tidenes morgen til konkursen, men det er såpass mange Octavia i markedet at det burde være helt kurrant å få tak i bruke deler i inn- eller utland, i tillegg kan du sjekke tyske nett-sjapper....nye deler ofte veldig, hyggelig priset der....og betaler du litt ekstra for frakt, stikkord DHL, får du delene levert på døra, ferdig fortollet etc, på et døgn eller to! Husk bare....det kan være litt dilldall omkring firehjulstrekket og Haldex-systemet....dels skal ting passe...dels er det ting som skal programmeres....sjekk gjerne litt på forhånd!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar