Stempel i boka er en grei ting ifht garanti og andre tilfeller der du måtte trenge dokumentasjon, si at bilen blir smadret og ellers er i god stand....altfor mange takstmenn agerer omtrent som om du skulle stå der med lua i handa og håpe på en grei innbyttepris for bilen din! Glemt er det punktet i forsikringsvilkårene der det faktisk står at erstatningen skal utmåles ut fra hva det koster å "gjenanskaffe en mest mulig tilsvarende bil"! Ofte er også en annen bisetning med: "hos forhandler"! Nei, man skal ikke krangle for småpenger, men si at du har en bil som vil koste deg 90.000 om du ser på snittet på et utvalg biler og selskapets "tilbud" om erstatning er 10.000 spenn, da er det vel verdt å slå i bordet det med det man måtte ha av dokumentasjon og ta det derfra. Ellers er jeg skjønt enig med din tankegang, jeg har hatt et slikt bilhold gjennom noenogførti år, dog har jeg solgt bilene mine videre til neste lykkelige eier etter typisk 4-500.000 eller latt dem bli spiker, alt ettersom hva som har vært mest passende.
Onde tunger vil vel si at bilene jeg har solgt videre hadde passet bedre som spiker, men når man selger til skrap-pant, ja da vet iallefall kjøperen hva han kan forvente! Det verste er at to biler jeg har solgt videre på det viset har levd videre i flere år og flerfoldige hundre tusen kilometer til! Bla min kjøre Passat B5 TDI, som hadde serviceheftet fullt av fine stempler fra de første par hundre tusen kiometerne som taxi, fikk et - 1 - stempel på de neste 300.000 kilometerne :-) En service jeg fikk omtrent gratis ved merkeverkstedet, kjøpte bilen av en kjekk kar som jobba der! Men ellers gjorde jeg veldig mye sjæl i de tider, det var jo en grei bil å jobbe med, og den rulla altså snaue 500' før den ble smadra, da gikk den til de evige skraphauger med bla original clutch, original vannpumpe osv osv! Bilen fremsto som ny å se til, men i og med at mitt eget selskap og motpartens selskap var litt for gode venner, fikk jeg altså et "tilbud" på sier og skriver 10.000 kroner "inkludert alt"! Kronen på verket var et forsøk på skylddeling....! Det er da det er viktig å ha orden på dokumentasjonen, og ellers gjøre de rette tingene i rett rekkefølge - bla lese alt med liten skrift i nevnte "tilbud" - og være dønn ærlig og korrekt. Ja, det tok noen år, men jeg fikk plassert ansvaret der det hørte hjemme - stikkord få alltid poplitiet til stedet osv....og jeg fikk en helt grei erstatning for såvel bilen som personskade og tingskade utenom bilen.
Derav dette med dookumentasjon, dokumentasjon og atter dokumantasjon, selv om jeg som deg har et avslappet forhold til stempler, det jeg er opptatt av er serviceintervaller osv! Ellers skal jo en god bil holde såpass - altså rundt de 500' - En god bil skal ... (more)