0

Gjøre jobben selv.....?

spurt 2021-09-17 09:13:20 +0100

anonym bruker

Anonym

Leste artikkelen din om å reparere varmeapparat selv. I over ett år kjørte jeg rundt med lekkasje i varmeapparat-registeret, rant kjølevæske inn i bilen. Ringte til slutt merkeverkstedet for å få et prisoverslag. Sitter du godt var det første mekanikeren sa, og fortalte alt jeg på forhånd visste, men hadde forsøkt å fortrenge i et helt år. Hele jobben med arbeid og deler beløp seg til ca 50 lapper totalt, altså mer enn en 2001 Grand Cherokee er verdt. Kjøpte register på ebay til kr. 400,- og satt av 2 dager til jobben. Detaljert video av jobben ligger på toutube. Og det er hva jeg vil fram til, det finnes masse detaljert info på youtube. Men som Benny er inne på, vit din egen begrensning og ikke la dette være din første jobb som hobbymekaniker. Youtube, kanskje det beste leksikon vi har....

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-17 11:16:51 +0100

Smarte tips her, men be advised, det kan være hurra for den lille forskjellen selv om man er heeelt sikker på at man har funnet "rett" video for egen bil! Noe kynisk sett, det er lite kvalitetsikring på Yohoo-tube :-) Til gjengjeld er det jo sånn at alt som er gratis, er verdt det man betaler for det!

Ellers er det jo sånn at det meste lar seg gjøre om man har skrudd noen år og lært seg de grunnleggende reglene for å unngå å havne i den berømte revesaksa! Som Kamerat Anonym over antyder, dette med å kjenne sin egen begrensning og sette av nok tid er første bud, dernest skal man ha skaffet seg oversikt over jobben og ha rett verktøy, rette deler i hus! Da kan det fort gå bra, for min del er jeg forøvrig mer glad i fabrikkhåndbøker eller for den sakens skyld, Haynes-bøker. Et sted man kan få rimelige bøker til mange biler, også vestlige biler, er i Russki' Federatze'. Det har med det jeg kaller "garasjekulturen" i RF å gjøre, mange skrur sjæl, kanhende noe som henger igjen fra hine dage da russiske biler ble levert med nok verktøy til å åpne et mindre automobilverksted!

Den største showstopperen er at man bør beherske russisk på et greit minimumsnivå, men der kommer dette med illustrasjoner inn i bildet: fra tidenes litt ut på dagen har slike bøker vært usedvanlig rikt illustrert, ofte med svært gode tegninger i gilde farger, andre ganger med fotografier, med step by step guide fra A til Å, helt fantastisk! Det eneste man trenger for å ha glede av illustrasjonene, er litt øvelse i å lese det kerylliske tegnsettet, da kan man ha ordboka ved siden av seg og lære litt etter litt! Anbefales på det varmeste, sett gjerne på litt russisk musikk for å få den rette stemingen i garasjen!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-17 12:46:36 +0100

Youtube er nok bedre enn sitt rykte men nei kvalitetsikring får du nok ikke her men er utrolig til hjelp for de med tommelen midt i hånden. Bruker man litt tid på å finne en passende filmsnutt om emnet man har problemer med så er det mye gode tips å følge her. Joda Haynes manualer er også til god hjelp men de er så detaljerte at man lett skremmer fanden på flatmark på en forholdsvis enkel jobb. Uansett så er det 2 vidt forskjellige jobber det med å bytte kupe viften sammenlignet med å bytte hele varme apparat registeret. På noen biler er det bare å fjerne et deksel under hanskerommet og så vippe ut hanskerommet og så bytte viften kanskje på en halv time mens på andre kan det være hele dashbordet ut med en røys med ledninger og kontakter så alt beror på bilmodell her. Nei slike jobber er nok ikke for de mest sensitive truse skvettere så moralen er å aldri gå igang med en jobb man ikke tror man kan sluttføre.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger