Det fremstår som om dekkstøy kan være en del av bildet, om du ikke tok et bevisst valg og skaffet deg støysvake dekk når du byttet dekk....ble nissen med på lasset....spesielt om du kjøpte samme sort dekk en til gang! Ellers er du inne på noe når du tar frem begrepet "resonnans", noe forenkelt sett snakker vi da om at deler av karosseriet nærmest går i selvsving! Vibrasjon fra f.ex dekka forplanter seg, og ved en gitt frekvens - gitt hastighet - får du skikkelig god gang på denne "musikken"! Ser vi på fysikken bak dette, har det med bølgelengder og stående bølger å gjøre, men glem det, "kuren" er med rimelig sannsynlighet å snakke med andre Yeti-eiere, eventuelt et merkeverksted, og sjekke om det flere som har samme problem. Dernest ville jeg undersøkt dette med dekka nærmere: forskjellen på dekkmerkene, enn si forskjellige dekktyper fra samme fabrikant, er større enn vi tenker over. Dette kan gi seg mange utslag, men støy er det vi merker lettest. Ja, det kan være andre roterende deler som er ute av balanse også, du har en hel del roterende deler i drivlinjen, og ting som ikke er balansert lenger - de dreper lagre! Lagre som er slitne, vel, de lager lyd - mye lyd - og lyd er vibrasjon - ergo kan du få selvsving av dette også!
Derfor ville jeg altså snakket litt med et merkeverksted, gjerne spandert et feilsøk og fått gutta boyz på verkstedet til å ta en prøvetur, fenomenet synes jo å være konstant. Og som vi vet, et fenomen som er der hele tiden, det er mye enklere å finne ut av enn noe som kommer og går! Få litt hjelp til å finne ut hva det kan være, og ta det derfra. Jeg tenker altså at det er en eller flere relativt enkle årsaker her, ting du kan rette på. Ja, det kan være at det "er sånn" med Yeti, men jeg tviler, det er en gjennomtenkt bil på alle vis, og Skoda vet hva de gjør.
Selv har jeg pplevd mange varianter over temaet støy, den verste var en kardang som var meget, meget ute av alignment! Denne feilen fulgte med på kjøpet med Moskwitchen min, og en opp mot 15 år gammel bil bil som man kjøper av det dødsbo for 2400 kroner, har liksom ikke spesielt god garanti! Kardangen hadde ingen justeringsmuligheter, så jeg gikk hen og fikk en billig fra en kjekk kar som hadde flere delebiler å ta av, for anledningen en bakksel fra en ti år eldre bil! Mange fordeler med biler som blir produsert identisk i år etter år etter år! Vel, det kostea meg 400 kroner og en liten dags arbeid, voila, feilfri bil og mye mindre støy! Men siden det var mye "blikk" i den bilen, gikk jeg også hen og la på et lag med asfaltmasse i dørken, i tillegg limte jeg på støydempende matter under panseret og bagasjelokket, og la tilsvarende materiale på dørken oppå asfaltmassen, det ble nesten ... (more)