Er ikke helt ekspert på dette området men kan komme med innspill/tips. At olja er like svart som før du bytta den kommer jo av flere ting. Oljen og tilsetningene de har i den er for å rense og smøre motor. Det er faktisk bra at olja blir møkkete for da transporteres dette vekk fra motoren med olja. En at det samler seg slam og blir til gugge om det ikke hadde vært slike tilsetningstoffer.
En god venn av meg som er mekaniker sa at han selv pleier noen ganger å bytte olja med evt billigere olje, så kjøre motor litt hardt i ca 300km. Så bytte olja igjen for å få ut så mye som mulig av den skrittende olja. Er jo ikke sånn at alt kommer ut av tappepluggen. Ligger jo noe igjen, du har vel løsna fyllekappen så det ikke er vakuum i systemet? For hvis du ikke har løsna fyllekappen så kommer ikke all olja ut av bunnpannen.
Evt kan du jo prøve slike «motor flusher» med litt billigere olje. Så skifte olja igjen. Har ikke prøvd noen av de nevnte metodene over. Men regner med at de funker til en viss grad.
Ellers så kan det jo hende motor begynner å bli sliten. Om du er eneste eier og har bytta olje på 10k hver gang så klapper jeg og bukker for deg! Men om du kjøpte den brukt har man aldri noen garanti på hvordan bilen ble kjørt tidligere. Når oljeskift ble gjort, står vel i service heftet. Dessverre har jo VW ofte «long life» service. På 30 000km!! Som er helt høl i hue. Da ber man jo om at motor slites fortere og den vil da drikke olje.
Også regner jeg med du har brukt riktig olje til nå? VAG pleier jo ofte å bruke 505/507 standarden. Sist jeg sjekka. Jeg sverger til kvalitets oljer fra Castrol, Total, evt IQX har jeg god erfaring med, tror det er Thansen sitt «eget» merke. Blir produsert i Danmark å, så regner med det er bra saker. (Ikke kjøp Optimize olje) disse merkene kjøper jeg hos tHansen. Koster mer men stoler ikke på Biltema olje/filter når det kommer til en motor som vil koste 50k+++ om den ryker :)
Regner med Wizard og de andre kan ha noen innspill her!
Hilsen, kamerat Samiano