Forhandlere benytter ofte "Rødboka" eller tilsvarende som grunnlag for eventuelle tilbud om innbytte. Om du har sett disse oppslagsverkene, baserer man seg på å innhente mer eller mindre "markedspris" for et antall biler som faktisk er for salg i markedet. Ut fra dette beregner man en gjennomsnittspris for den og den bilen, den og den modellen, fra det og det året. I regnestykket inngår også kjørelengde, der bruker man ofte et sjablongtall, og stipulerer prisavvik i forhold til det man kaller "overkjørte" eller "underkjørte" kilometer, igjen basert på de bilene man har innhentet prisgrunnlag for. Dette gir tildels heftig reduksjon for relativt moderat kjørelengde, så ja, kjørelengde har betydning, og glem aldri at "Rødboka" og "de andre" som sysler med sånt, lever av å levere et oppslagsverk som gavner takstbransjen generelt - og derved bilbransjen hhv forsikringsbransjen. Trekker vi dette et stykke lenger, vil de fleste være enig i at ingen av disse aktørene driver veldedighet, tvert om, de driver bizzenizz, og selve poenget med bizzenizz er å sørge for at INNKOMMENDE kontantstrøm er størst mulig....mens UTGÅENDE konstantstrøm skal være lavest mulig! Ergo ønsker man å betale minst mulig for bilen din ved innbytte. Sånn er det bare, og en del av dette med å redusere innbytteprisen er å gjøre fradrag for ditt og datt - herunder kjørelengde over gjennomsnittstallet over! Så ja - kjørelengde har betydning, etter mitt hode større betydning enn den burde ha, det er faktisk IKKE sånn at en bil begynner å ramle fra hverandre etter 100.000 km, slik bruktbilprisene i "Rødboka" langt på vei antyder!
Mhp alder, eller antall år på veien som jeg yndrer å kalle det, er det på mange måter et sjablongbeløp som settes inn, her får du et ganske så stort verditap allerede i utgangspunktet. I dette verditapet ligger altså allerede en "standard" kjørelengde innbakt, og hvilken overraskelse, om du har kjørt relativt LITE, altså "underkjørte" kilometer, får du IKKE like mye MER for bilen din som du får MINDRE om du har samme antall "overkjørte" kilometer! Et tilsvarende fenomen finner vi også når det gjelder det vi kan kalle populært "EKSTRAUTSTYR": oim bilen din har f.ex soltak, får du kanhende et partusenlapper mer i innbytte....det lønner seg altså IKKE å krøsse av på hele lista med ekstrautstyr bare for å "få mer for bilen" når du kjøper ny bil! Den eneste dette lønner seg for, er bilforhandleren! Men du og du....når bilen skal SELGES igjen - da blir dette plutselig verdifullt! Men igjen - kun for BILFORHANDLEREN - ikke for KUNDEN!
ET ANNET FENOMEN som kan bidra til redusert innbyttepris, er et snodign særnorsk begrep: når du KJØPER bilen som ny, har det etablert seg en sedvane der biler som er førstegangsregistert etter 1. juli det ENE ÅRET og frem til og med 31.juni NESTE år - si at FØRSTE ÅRET er 2015 og det NESTE året er 2016 - blir solgt og PRISET som en "2016" modell! Men man skal ikke bli overrasket om den samme forhandleren - eller en annen som ... (more)