0

Lugging under kjøring med lavt pådrag

spurt 2021-09-06 13:59:08 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg en Jeep Wrangler 2018 med 2.2l diesel og 8-trinns automatkasse. Under en lengre kjøretur begynte bilen plutselig å rykke ganske kraftig med 2-3 sekunders mellomrom når jeg lå jevnt i 80 km/t. Det føltes som om man clutchet for å gire, men kun slapp clutchen ut igjen uten å gire til et høyere gir. Bilen holdt på slik i omtrent 30 minutter totalt. Jeg stoppet flere ganger da jeg var redd det kunne være registerkjedet, men det var ingen ulyder eller varsler, og bilen gikk normalt ved pådrag. Jeg fant etter noen minutter ut (av de totalt 30) at dersom jeg manuelt giret ned i 6., så stoppet rykkingen. Satt jeg den tilbake i auto giret den opp i 7. og rykkingen fortsatte.

Forahandler mener det kan være renseprosess av partikkelfilter som foregikk, men jeg fikk ingen varsler om dette, og det var heller ingen sperre på å skru av motoren. Selv synes jeg det virket som at girkassen hang seg opp og stadig ville bytte til 8. gir, men at den "angret" hver gang den clutchet. Har du erfaring om lignende symptomer?

Tusen takk for hjelpen!

Vennlig hilsen Håvard

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-06 14:29:11 +0100

Når du nettopp har kjøpt bilen, er det definitivt smart å få undersøkt dette, og be advised, forhandler kan være litt merra og havresekken her! Ta en telefon til det være seg din lokale NAF-teststasjon eller en tredjepart som kan disse bilene og be om råd snarest! Og nei, det er ekstremt lite sannsynlig at dette har noe som helst med DPF å gjøre. Hva det kan være? Tja, hva som helst, men det er defintiivt ikke spesielt smart å "vente og se" til garantien er long-gone! Og netopp "garanti" er det magiske ordet her....gitt at det er en "norsk" bil med 5 års fabrikgaranti har du knapt nok dagen og veien til å finne ut av dette her! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-06 23:07:57 +0100

Dette må ha noe med girkassa å gjøre. Få dette sjekket snarest opp av kyndig person. Kanskje den har en enkel lekkasje sånn at den har for lite olje at den begynner å fuske. Bare en tanke altså. Men les denne artikkelen, virker som at det er en feil med disse kassene. At pakninger lekker.

https://4wheeldriveguide.com/2018-201...

Dessverre må jeg si noe om Jeep. De er nå eid av Fiat Chrysler, Chrysler har jo i en årrekke hatt utallige problemer og kvalitetskontrollen demmes er elendig. Nå som Fiat har tatt over lederskapet har kvaliteten ytterligere gått langt ned i toalett skålen. Den harde sannheten med Jeep er at de var utrolig bra biler for 20-30 år siden. Men siden så har kvaliteten bare stupt ned.

Hadde selv aldri kjøpt et Chrysler produkt, selv ikke i USA, i Norge er de nok en nisje merke som ikke har et forhandler nettverk sist jeg sjekka. Kan godt hende. Bare ta en titt på Scotty Kilmers YouTube kanal, jeg pleier å se videoene hans hver eneste dag. Og er veldig ofte Chrysler og GM, har tilbakekallinger. For ofte latterlige ting, som panserlåser som er defekte som gjør at panser kan fyke opp når du ligger på E6, det er nok ikke en morsom hendelse….

Til syvende sist, ville jeg tatt en avgjørelse om du vil beholde denne bilen, om en så ny bil evt skulle hatt girkasse problemer når den ikke er 5 år en gang. Hva slags problemer tror du oppstår når den er 10-15 år og den detter dessverre fra hverandre og du må kaste penger på den. Håper for guds skyld du fikk med en god garanti, fra den du kjøpte den fra. Eller at du har reklamasjonsrett da den er under 5 år gammel. At du feks får hevet kjøpet om den har kanskje defekt girkasse rett etter du overtar bilen. Kanskje derfor den ble solgt?

Lykke til med å finne ut av denne kjedelige situasjonen!

Hilsen kamerat Samiano

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger