0

Helårsdekk som støysvake sommerdekk?

spurt 2021-09-04 18:00:15 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei.

Jeg har en Hyundai Kona. Den er dårlig støydempet, -ikke så mye ift. vind og støy fra dekkene (det også), men verst er det med vibrasjoner som kommer via chassiet inn i bilen. Hjulopphenget er rett og slett dårlig isolert mot vibrasjoner fra grov norsk asfalt. I 2021 varianten har de utbedret dette med nye støtdempere, nye isolatorer og redesignet hjuloppheng. På piggfrie vinterdekk, eller på piggdekk for den saks skyld er støyen på grov asfalt ikke så ille, men på harde sommerdekk er det for mye støy.

Jeg har nå forsøkt å diskutere med mange norske forhandlere av dekk for å få kjøpt noen gode helårsdekk eller noen sommerdekk med myk sidevegg. De har ikke peiling og kan ikke svare, -den eneste responsen de kommer med er at helårsdekk er uegnet i norge også som sommerdekk (slik jeg ønsker). Bilen jeg har ble trolig designet for 16" dekk som ICE bil, -men økt vekt og økt effekt i el-varianten gjør at minste felgdimensjon er 17" og dermed med lavere profil. Dette er kanskje en årsak til mye av støyen i bilen.

En av grunnene til at jeg ønsker å bruke et annet type dekk sommerstid er at jeg bor i Nord-Norge. Her er snittemperaturene i juni-juli-august 10 og 11 plussgrader. Selvsagt kan det bli 20 grader noen dager i året, -men skjelden mer enn 10 dager. Et helårsdekk har en gummiblanding som er bedre egnet i nord-norske sommertemperaturer, og trolig en gummiblanding som er bedre egnet rett over null grader, enn de fleste sommerdekk. Selv finske Nokians "Blue 2" dekk ble nylig testet av Aftonbladet i Sverige, -der dekket øker sin bremselengde med nesten 30% når sommertemperaturen synker.

Hvorfor får jeg ikke god veiledning fra noen av de store dekkvarehusene? Jeg kan selvsagt bestille fra internett, -men lurer også på om jeg er en tulling. Jeg ønsker et dekk som enten er mykere i sideveggen, eller som har en kombinasjon av myk sidevegg og myk gummiblanding.

På vinterstid kjører jeg naturligvis med piggdekk. Jeg bor ved kysten og temperaturen svinger over og under 0 grader fra fjord-til-fjord og fra time-til-time. Det er altså på sommeren jeg ønsker å kjøpe et par gode helårsdekk, eller dekk med myk sidevegg.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-04 18:45:38 +0200

updated 2021-09-04 18:47:55 +0200

En dekkforhandler i Norge vil nok aldri gi deg go for det du ønsker altså helårsdekk om sommeren, du må nok godta dette og akseptere litt høyere støynivå men det finnes jo fabrikanter som har tenkt på dette med støynivå også. På mine Good Year dekk så er det faktisk aktiv støydemping inni dekket ved at de har limt inn en støydempende skumgummi remse inni dekket og ja det hjelper faktisk jeg er veldig fornøyd med mine dekk. Du nevner ofte sidevegger og gummi blandinger her men vi som forbrukere kan ikke henge oss for mye opp i det da vi ikke forstår oss på dette likevel da vi tross alt ikke er dekkprodusen Ingeniører. Uansett teknologien med støydemping inni dekket er fenomenalt virksom og siden jeg har dem selv så kan jeg bare si at du kommer til å bli fornøyd her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-05 11:46:04 +0200

Be advised, vi som har biler med ordinær drivlinje, trenger stort sett ikke forholde oss til stort mer enn dekkdimensjon og hastighetsmerking. Med elbiler er det ofte av complete different matter! Du har for det første en releativt tung bil, ds høyere lasteindeks. Kanhende du også har spesifikke krav til energisparende dekk, sjekk vognkortet før du løper og kjøper! Ellers forstår jeg hvordan du resonnerer, men glem dette med myke sidevegger, når du har kontroll på forholdene nevnt over, går du hen og kjøper ordinære sommerdekk, men av den sorten der fabrikanten har gjort en innsats for å oppnå lavt støynivå. Bortsett fra dekka Kamerat Wizard anbefaler, kan Michelin være et alternativ her, og Nokian - som jeg kjører på sjæl både sommer og vinter - har virkelig et behagelig lavt støynivå. Det som kompliserer dette noe, er som du antyder, at bilen din har lavprofildekk.

Det er noe herk ifht både støy og komfort, og teoretisk kan du muligens kjøpe 16-tommere med en annen profil - det viktige er å bibeholde rullediameter etc etc - men jeg ville ikke gjort det sånn uten videre, det kan bli mer kav enn nytte. Med min bil - en vanlig, kjedelig Golf - er det veldig greit, der er det tre godkjente dimensjoner ført inn i vognkorte: 15, 16 og 17-tommere, og vi som legger vekt på komfort (og tilgang på gode, relativt rimelige dekk) velger midt på treet her: dvs 16. Nå tok jo produsenten og / eller importøren i utgangspunktet fra deg det valget. Sånn er det bare.

Det derre med en eller annen test-instituasjon som angivelig har oppdaget at dekka er så sensible som du antyder ved det som i realiteten er innenfor et normalt temperaturspenn, ville jeg tatt med en meget stor klype salt, om dette hadde vært korrekt, ville vi alle kjørt i sikksakk og hatt store problemer etter solnedgang! Enn si at vi som bor på sørvestlandet ville hatt vanskelige tider, også her har vi sommertemperatur som spenner fra rett over null til rundt 25-30 på de beste dagene!

Ja, du vil kunne oppleve at veigrep generelt og bremselengde spesielt varierer med både temperatur og underlag, enn si vann eller ikke vann, men den ene tingen man skal huske på er at med normalt gode dekk vil variasjonen vanligvis være håndterbar - det er fortsatt tillatt å redusere farta i øs-pøs regnvær f.ex - eller for den sakens skyld - når det er så varmt at asfalten smelter og blir seig og flytende asfalt bobler opp! Verden er faktisk ikke idell, dekkene på bilen din vil mao alltid være et kompromiss, der du velger dekk ut fra et minste felles multiplum av gode og mindre gode egenskaper. Og nei, "helårsdekk" er ovehode ikke løsningen her, det ligger i sakens natur: rett nok er sommerne i Norge litt annerledes enn i f.ex Tyskland, men jeg har selv kjørt på dekk av den sorten: de fulgte med konens nyinnkjøpte bruktbil engang i tiden! Jeg kjørte en snau mil med dem - til nærmeste dekkforhandler. Det var mer ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-15 13:56:12 +0200

OyE gravatarbilde

Hei. Jeg har gjort en del research på temaet før jeg kjøpte min Tesla M3. Den ble levert med 20''-dekk, noe som er heeelt uaktuelt mellom bombekraterne i Tromsø. Hadde jeg visst at Model Y kom i år, hadde jeg satset på den høyere bakkeklaringen. Men dekk! Jeg har kjøpt helårsdekk som har testet godt på støy, og er totalt sett godt fornøyd. 18'' gir en helt annen komfort enn 20''-gummi-band. Profilen er fortsatt 45, så det er grep i massevis! Dekkene leveres ikke i Norge, men ble bestilt fra utlandet. Min dekkforhandler var forståelsesfull og la om, skal sies at jeg kjøpte felger hos ham. Sjekk ut test av All Season tyres på Youtube. Jeg valgte Bridgestone weather control a005 evo. Disse er merket med 3MTPS, slik at de tåler litt frost før jeg skifter til nordiske vinterdekk. Veggrepet gjennom sommeren har vært mer enn godt nok, disse dekkene tester noen % bak rene sommerdekk, men jeg mener brukbarheten i nord er mye bedre! Og så slipper du å tenke på hastighetsmerking på 180+.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-15 17:43:43 +0200

Jeg merker meg det siste svaret her: "helårsdekk" har IKKE optimalt grep, verken sommer eller vinter. Ja, det fungerer, men man skal ha noen års erfaring og kjenne både egen og dekkenes begrensing - og kjøre deretter. Ellers ser jeg absolutt logikken, det er jo så enkelt som at dekk som har lavere hastighetsklasse også gjennomgående har mykere gummiblanding. Det gir lavere støynivå, likeledes burde 20-tommere være forbudt ved lov i Norge, verken mer eller mindre!

For meg er det også noe med japsedekk, verken Bridgestone eller Yokohama holder mål i min verden, i hine dage kalte vi dette "sklidekk", og nei, det er faktisk ikke blitt "bedre" med åra. Jeg kjørte ikke engang ut fra butikken med min første Golf når den viste seg å bli levert med Bridgestone, jeg forlangte dekka bytta med det beste forhandleren hadde for hånden. Men smaken er selvfølgelig fortsatt som baken, for dere som tenker tanken på det være seg japsedekk eller "helårsdekk", glem ikke at det er hurra for den lille forskjellen, kjør deretter, så kan det fort gå bra!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar