0

Opel rekord

spurt 2021-09-02 17:04:50 +0100

anonym bruker

Anonym

HEI Benny er nu 70 år har hvert ansatt i et større Firma som kjørte Opel rekord som firma bil i mange år Bra biler men så skjedde noe når den forsvant da gikk Firmaet over r til Ford Sierra.Ble Oplen for dyr og hva skjedde med Opel.Hva gikk galt .Andre tok over markedet For det merke som var en av de største i sin tid.Klarte de ikke og følge med tiden og prisene.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-09-02 18:49:48 +0100

updated 2021-09-02 20:23:08 +0100

Man kan sikkert skrive en hel bok om dette da Ford og Opel knivet side om side med en rekke modeller men som plutselig forsvant en gang på 90 tallet, finneren er vinneren og Ford fant iallefall det kundene ville ha og således havnet Opel plutselig i skyggen med sine GM designede biler. Men helt borte ble de jo ikke og de har jo gjort noen comeback de senere år. Jeg tenker på at ikke forandre for mye på en oppskrift som fungerer og tydelig at Opel ikke fulgte denne strategien og salgstallene ble deretter. Nei de fulgte nok ikke godt nok med i timen eller tiden som du sier men var nok ikke prisnivået men rett og slett at markedet og bilkjøperene valgte andre og mere attraktive modeller fra andre produsenter. Norske forbrukere er desuten litt spesielle da merker som Renault og Fiat srlger dårlig i Norge og vi rynker litt på nesen mens ute i Europa er de bestselgere og selger som hakka møkk.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-03 10:10:56 +0100

Legg til at Opel Norge - og enkelte store forhandlere - gjorde sitt beste for å ødelegge en ellers god merkevare. Bla hadde man en lei tendens til å le rått når kunden kom og hvisket ordet "garanti"! Når dette sammenfaller med at man f.ex hadde problemer med ventiltetningsringene gjennom en årrekke, ja da får det konsekvenser! Husker ennå den arme kunden som sto i Opel-sjappa i en stor by på østlandet når jeg og broder tilfeldigvis var innom...nevnte kunde hadde en feiende flott Opel Kadett, også kjent som Kaputt, bare noen måneder gammel var bilen, men motorolja rant gjennom motoren nesten raskere enn den arme eieren klarte å etterfylle! Bilen hadde også vakker blårøy, verre enn en Trabant! Men neeeeeeeeeeeei.....ikke en millimeter fira denne Opel-forhandleren!

Dengang hadde broder Opel Vectra...kjøpt ny....han hadde jo hatt Opel Rekord i dann og vann en stund, bla en drøss av den edle 58-59 modellen, en -62 som han overtok etter fatter og en -66 som han kjørte noen hundre tusen kilometer, så han hadde trua på Opel! Men kundebehandlingen vi ble vitne til dengang, førte til at broder aldri mer kjøpte noe som hadde med GM å gjøre. Sånn har det vært med mange andre også, og bortsett fra denne greia med ventiltetningsringene som man etter langt og lenge fikk kontroll på, så har det jo vært flere tildels dyre problemstillinger med enkelte modeller, for ikke å snakke om at bilene har rusta som kjeks - stikkord: like dårlig "rustbeskyttelse" fra fabrikk som en drøss andre europeiske bilprodusenter. Det hjelper lite at importøren hevder at det er "godt nok", når verken den norske vinteren eller saltinga av veiene er avskaffet!

En annen uting fra den norske importørens side, var at man gjennom mange år blånektet å gi kundestøtte til kunder som hadde bruktimporterte biler! Ikke bare blånektet, man satte seg helt på bakbeina! Kundene ble bokstavelig talt vist bort, uansett om de trengte verkstedstjenester, reservedeler, oppdateringer, innkallinger - ja hele gullrekka! Uten sammenligning forøvrig, en unevnelig importør av biler med stjerne i grillen har jo prøvd seg på en lignende praksis, og som vi vet, det har faktisk konskevenser! Det skulle bare mangle: kundene skal ikke finne seg i sånt!

Om det har blitt bedre de siste åra? Tja, kanhende, det vil tidsnok vise seg. Det er lov å håpe, Opel lager jo ellers feiende flotte biler! Og når det nå er en litt annen "ledelse"....det er håp!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-03 14:30:43 +0100

updated 2021-09-03 14:31:00 +0100

Opel eller Vauxhal er faktisk store i England og der borte elsker de sine Vauxhal og i Australia sine Holden så vet jo ikke helt hva som gikk galt i Norge i sin tid, kundestøtte som Mr N Wolf hevder er nok lett problemet her da man ikke kan seile på sine lauvbær over tid men må være fokusert og holde kundene førnøyde «alltid» da kommer de tilbake, Opel lagde jo noen av de mest ikoniske bilene som finnes for deg og meg og hvorfor endre denne strategien ?. Unge bilkjøpere blir jo voksene bilkjøpere etterhvert men er modellene de lager urkjedelige så ser man en annen vei så noe ble feil her engang sånn midt på 1995 tallet. Opel lager nå glimrende biler med sin Insignia og nyere Astra men det er tungt å skulle få tilbake kunder man har mistet til andre bilmerker da de ofte blir der. Jeg unner den legendariske biltilverkeren Opel alt vel jeg og hadde faktisk en Insignia for ikke så mange år siden og synes bilen var både trivelig og godt utstyrt og det kom faktisk tilbake litt av godfølelsen med å eie en Opel men jeg likte ikke setene men det er jo individuelt og kan jo bare være meg som har denne tanken men mange tester jeg har lest har sagt det samme.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-09-03 17:42:35 +0100

Ja, Opel har jo faktisk solgt helt greit i andre markeder, men i Norge har altså en ellers god merkevare blitt nærmest desimert! Triste greier, fatters første bil - en Moskwitch -58 - har rett nok preget meg mest - men jeg har mange gode minner om fatters bil nummer to også: en -62 Opel Rakett Caravan! Sjarmerende bil med mange spennende designelementer, det største drawbacket med Opel frem til og med 1965 var at man klamret seg til 6 volt elektrisk anlegg. Vinteren og fatters Opel Rakett gikk aldri godt sammen, derfor sto bilen stort sett i garasjen på vinterstid! Det hører med til historien at garasjen var på toppen av en råtten, svingete, bratt bakke, og dengang var brøyting virkelig et fremmedord, på godt og vondt!

Og når snøen store deler av vinteren nådde opp til annen etage i bygården der jeg vokste opp...? Bilens plass om vinteren var i garasjen! Tenke seg til, sånn var det før, og vi syntes i grunnen vi hadde det helt greit, der vi gravde oss frem for å komme ut, og ellers tok oss frem til fots! I dag skriker jo mange av oss om vi må gå skarve 4-5 kilometer!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger