Nå har jo opptil flere svenske verksteder rutiner som bidrar til å gjøre denne prosessen enklere. Og i disse covid-tider synes det som om køen på rød sone er vesentlig kortere enn på grønn sone, kfr bla yrkes-sjfører som fra tid til annen har vært i harnisk over "andre" som sniker i køen på grensa ved å kjøre samme veien som yrkestrafikken...altså på rød sone.
Og nei, moms på frakt om det ikke er en betalbar tjeneste, det får man ikke. Det er kun fakturabeløpet fratrukket svensk moms som er relevant her, det er ikke sånn at tolleren står og legger til et sjablongbeløp eller nærmest kilometeravgift for "transporten" av bil fra grensa til det svenske verkstedet og tilbake igjen. Vel er det mye galskap, men et sted går grensa!
The Bottom Line er at selvfølgelig kan man ha sine meninger om det særnorsk moms- og avgiftsystemet, men det er prisen vi betaler for å bo i et land der man ikke minst nå om dagen kan føle seg hensatt til grensekontrollen inn mot Øst-Tyskland på 80-tallet. Jeg har selv bla opplevd å komme langt sydfra i Europa og krysse grensa til Danmark med min meget begrensede kvote med et eller annet i bilen, og passere danskregistrerte biler med ufattelige mengder tyske varer, både av den flytende sorten med alkonol og andre varer, på motorveien i Danmark. Når vi nå også må betale moms fra første krone på våre kjære pakker fra EBay (og i noen tilfeller snaue 300 spenn til posten), får vi trøste oss med at det faktisk er enkelte ting som er verre i andre land: både UK og Sverige har tilsvarende bestemmelser for postpakker fra land utenfor EØS!
Likevel, reparasjoner av bil på den andre siden av grensa mot Tyskland for en danske f.ex er veldig mye greiere enn det for oss nordmenn å reparere bilen i Sverige eller Danmark. Mange vil kunne føle dette regimet som unødig rigorøst, og skal vi være ærlige, den norske stat ville isolert sett ikke gått "glipp av" veldig mange avgiftskroner på dette. På samme vis taper egentlig ikke den norske stat kollossale summer på at nordmenn kjøper sjokolade og tobakk i Sverige, f.ex i 2019 handlet Ola Dunk for 16 milliarder kroner hos Søta Bror! Med mva og norske særavgifter snakker vi ikke om mer enn si halvparten i netto tapte avgifter for den norske stat - og da tar vi hardt i! Til sammenligning utgjør "tapet" bare i engangsavgift og mva på elbil-politikken snaue 20 milliarder!
Men så var det dette med "norske arbeidsplasser" da! Om de 16 milliardene hadde blitt brukt i Norge, kunne vi vel plussa på si 4 millarder - halvparten av halvparten - som må være et rimelig beløp for norske særavgifter i vårt tanke-eksperiment her. I tillegg kommer dette med arbeidsplasser inn i bildet: teoretisk må det være flere butikkansatte for å skyfle alle disse varene over disk, det betyr færre som går og sutter på fingeren på NAV. Da blir det litt ... (more)