0

Moms på service i Sverige

spurt 2021-08-26 15:14:40 +0200

anonym bruker

Anonym

Leste artikkel om service i Sverige. jeg syntes dere bør opplyse om at det blir ny norsk moms på servicen når man kommer til grensen. Og så får man jobben med å få ettergitt den svenske momsen fra serviceverkstedet. Hvis man skal gjøre dette lovlig. I tillegg vil man få moms på frakt, selv om man har fraktet selv.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-26 16:29:35 +0200

Tja er det sånn da, hvis du er på ferie i utlandet og det dukker opp service i displayet ditt og du må foreta denne i utlandet må du da virkelig stå først i køen på Svinesund for å momse denne servicen inn i det Norske skattesystemet ? Har du i utlandet drukket 4 bokser øl og må fortelle at jo de er i magen din må du da momse de inn ?. Vet nok ikke helt og er jo ikke skatteadvokat men mener det går helt greit med en service men at det er noe helt annet å sende en bil til Polen for full restaurering av karroseri motor osv og så blir stoppet på grensen. Litt flåsete kan man jo si at man tar ut et filter og bytter det med et identisk men nytt og oljen blir jo byttet ny for gammel så ja det blir kanskje en gråsone her men hvor langt skal man gå ?

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-26 22:00:28 +0200

Nå har jo opptil flere svenske verksteder rutiner som bidrar til å gjøre denne prosessen enklere. Og i disse covid-tider synes det som om køen på rød sone er vesentlig kortere enn på grønn sone, kfr bla yrkes-sjfører som fra tid til annen har vært i harnisk over "andre" som sniker i køen på grensa ved å kjøre samme veien som yrkestrafikken...altså på rød sone.

Og nei, moms på frakt om det ikke er en betalbar tjeneste, det får man ikke. Det er kun fakturabeløpet fratrukket svensk moms som er relevant her, det er ikke sånn at tolleren står og legger til et sjablongbeløp eller nærmest kilometeravgift for "transporten" av bil fra grensa til det svenske verkstedet og tilbake igjen. Vel er det mye galskap, men et sted går grensa!

The Bottom Line er at selvfølgelig kan man ha sine meninger om det særnorsk moms- og avgiftsystemet, men det er prisen vi betaler for å bo i et land der man ikke minst nå om dagen kan føle seg hensatt til grensekontrollen inn mot Øst-Tyskland på 80-tallet. Jeg har selv bla opplevd å komme langt sydfra i Europa og krysse grensa til Danmark med min meget begrensede kvote med et eller annet i bilen, og passere danskregistrerte biler med ufattelige mengder tyske varer, både av den flytende sorten med alkonol og andre varer, på motorveien i Danmark. Når vi nå også må betale moms fra første krone på våre kjære pakker fra EBay (og i noen tilfeller snaue 300 spenn til posten), får vi trøste oss med at det faktisk er enkelte ting som er verre i andre land: både UK og Sverige har tilsvarende bestemmelser for postpakker fra land utenfor EØS!

Likevel, reparasjoner av bil på den andre siden av grensa mot Tyskland for en danske f.ex er veldig mye greiere enn det for oss nordmenn å reparere bilen i Sverige eller Danmark. Mange vil kunne føle dette regimet som unødig rigorøst, og skal vi være ærlige, den norske stat ville isolert sett ikke gått "glipp av" veldig mange avgiftskroner på dette. På samme vis taper egentlig ikke den norske stat kollossale summer på at nordmenn kjøper sjokolade og tobakk i Sverige, f.ex i 2019 handlet Ola Dunk for 16 milliarder kroner hos Søta Bror! Med mva og norske særavgifter snakker vi ikke om mer enn si halvparten i netto tapte avgifter for den norske stat - og da tar vi hardt i! Til sammenligning utgjør "tapet" bare i engangsavgift og mva på elbil-politikken snaue 20 milliarder!

Men så var det dette med "norske arbeidsplasser" da! Om de 16 milliardene hadde blitt brukt i Norge, kunne vi vel plussa på si 4 millarder - halvparten av halvparten - som må være et rimelig beløp for norske særavgifter i vårt tanke-eksperiment her. I tillegg kommer dette med arbeidsplasser inn i bildet: teoretisk må det være flere butikkansatte for å skyfle alle disse varene over disk, det betyr færre som går og sutter på fingeren på NAV. Da blir det litt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-29 12:50:28 +0200

Jeg tror det er hensikten helliger middelet her, hvis man drar på en ferietur til Italia og man pungterer og får lappet dekket i Italia må man virkelig dra innom på rød sone på Svinesund for å momse inn denne reprasjonen ? Det er ikke sikkert alt jeg forstår og vi nærmer jo oss virkelig detaljnivå i skattesystemet men forstår jeg det rett så har du helt på en 4 liter med spylevæske og eller tanket opp bilen din før du krysset grensen for å momse den inn så faller det jo på sin egen urimelighet. Med hensikten helliger middelet er jeg straks mere medgjørlig og tar man en bil til Sverige for å få utført en reprasjon kanskje for halv pris i forhold til Norge så ja da er vi straks i et grenseland som kan sammenlignes med smuggling. Kanskje det er en revisor eller en skatteadvokat som kan bringe litt lys i denne saken da jeg må si at svarene her er ikke gode nok og vi trenger hjelp utenfra.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-08-26 15:14:40 +0200

Sett: 88 ganger

Sist oppdatert: Aug 29 '21

Antall visninger