Generelt er en bruktbil verdt det den mest entusiastiske kjøperen der ute vil betale! Og som vi vet, de som handler bil, har ofte en ting felles: de vil ha mye og betale minst mulig! Og du som står der og skal selge den feiende flotte bilen din, ja du vil selvfølgelig gjerne ha best en for deg best mulig pris! Den korte versjonen her er at det betyr at bilen må fremstå som attraktiv i markedet, og prisen må være såånn nogenlunde i samsvar med "de andre" der ute, gjerne litt lavere om du ønsker et raskt og relativt problemfritt salg. Og kanskje viktigst av alt: skal du selge uten å få problemer og klaging og syting i etterkant, ja da er det to ting som gjelder: en NAF-test - en 60 punkters test burde i utgangspunktet være nok - og en godt gjennomarbeidet kjøpekontrakt. Det dreier seg om å gardere seg i forhold til skjulte feil og mangler, og sørge for å opplyse om det som en overivrig kjøper av den sorten som elsker å klage og "reklamere", kan sette fingeren på! Du sørger også for at kjøperen har tilgang til servicehefte og verkstedshistorikk - få gjerne en utskrift fra verkstedet - og få inn i kjøpekontrakten at dette er fremlagt for kjøper! Da har du svart på hvitt at du har oppfylt din "opplysningsplikt", og kjøper har skrevet under på dette! Veldig viktig, spesielt for deg som er i godt moden alder og neppe selger biler hver dag (som oss andre...også jeg er i godt moden alder, men til forskjell fra deg, jeg selger ikke bilene mine før de er godt brukt og litt til!)
Når det gjelder "riktig pris", kan man skrive en bok, men generelt er Skoda Octavia en lettsolgt bil med et godt rykte. Med 2015 snakker vi sannsynligvis også om det vi kan kalle den NYE versjonen, den er vesentlig forbedret i forhold til forgjengeren - det er en VELDIG god ting! I korthet: sikrere, mer komfortabel, bedre utstyrt, miljøvennlig, bedre alt! Dette med MOTOR sier du dessverre ingen ting om, men igjen generelt: de SMÅ benzinerne er minst etterspurt, de ligger mao lavest i pris. De små dieselmotorene er noe mer etterspurt, og her kan du skryte av VELDIG lavt drivstoff-forbruk når du skal selge! 2.0 bensin hhv diesel er omtrentl like populært, men 2.0 TDI, det være seg med 150 eller rundt 185 hk er kongen på haugen for mange! Rikelig med krefter, drivstoff-gjerrig, viktig å pushe de tingene som tiltrekker kjøperne og får dem til å velge den bilen DU har for salg her! 2.0 benzin er visstnok "sprek", vel, jeg foretrekker diesel, men noen liker benziner...og 2.0 benziner er jo tingen for de som liker sånt - det kan du selvfølgelig også argumentere med - i det hele tatt: dine salgsargumenter blir til ettersom har du har å selge, og det er også utgangspunktet for prisen!
DETTE MED UTSTYR er bop-bop: det gjør bilen lettere å selge, men noen stor ... (more)