0

Kilometerstand...

spurt 2021-08-18 07:11:24 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Fremdeles på utkikk etter "ny" bruktbil eller en helt ny. Ser i annonser at en del av bruktbilene har usannsynlig lav kilometer. Hvor vanlig er det med tilbakestilling av speedometer? Kan dette, på noen måte, avdekkes? F.eks. gjennom en NAF-test? Ronny

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-18 10:25:50 +0200

updated 2021-08-18 15:25:07 +0200

VELDIG vanlig, spesielt i annerledes-landet der prisnivået i såvel nybilmarkedet som bruktmarkedet langt på vei er styrt av et absurd avgiftsnivå! Når vi også vet at de som utgir disse famøse bøkene med "listepriser" opererer med så lav gjennomsnittlig kjørelengde at det skurrer henført til det faktum at vi bor i et land med lange avstander, er det bare å erkjenne at det er flere faktorer som trekker i retning av et tildels kunstig høyt verdifall pr kiloemter - ja da vet vi jo hvorfor mange lar seg lede inn i fristelse her! Det tar mindre enn et sekund å legge inn det tallet man måtte ønske seg på et digitalt speedometer, i hine dage med mekanikk måtte vi frem med drillen eller andre kreative løsninger, på Laddisen min skaffet jeg meg en hyggelig forsikringsrabatt vha 3 speedometere som jeg sjonglerte mellom i de tider jeg var ung og blakk! Bare så det er sagt: mine biler har jeg konsekvent kjørt så langt - typisk 4-500' - at jeg selger dem videre til neste lykkelige eier for skrappanten - subsidiært har de blitt spiker eller blitt smadret - alt ettersom!

NOE KYNISK SETT, kilometerstanden er jo egentlig bare et tall, i min verden er det bilens faktiske stand som betyr noe. Jeg har aldri vært skremt av å kjøpe biler som er kjørt både 2 og 300.000, og nei, jeg ville ikke hatt dyp angst for å kjøpe en taxi med 500.000 på telleren heller, igjen, bilens faktisk stand! Det står øverst på lista hos meg, og NAF-test er en selvfølge, ikke minst i forhold til skjulte feil og mangler av den dyre typen - der står faktisk RUST øverst på lista! Og nei, jeg ville ikke tenkt tanken på å undertegne kjøpekontrakt før NAF-test lå på bordet, subisidiært en tilstandsrapport der jeg kjenner verksmesteren og rapporten ellers er av den sorten som forteller litt mer enn bare "OK".....! Be advised, altfor ofte er tilstandsrapporter preget av merra som passer havresekken, det er ekstremt sjelden en objektiv, uavhengig greie...!

Poenget? Jo....kjøper man en bil som er kjørt noen hundre tusen, er sjelden kilometerjuks et problem. Ja, det skjer, for all del, men prisen man betaler for en ellers grei ex-taxi Mercedes som er kjørt si 700.000 og plutselig blir avertert med 500.000 på telleren etter et par eierskifter - det har faktisk skjedd i en konkret sak som havnet i media - er ikke like grotesk som om vi snakker om en si to-tre år gammel bil der tallene er hhv 70.000 vs 50.000. En lett humorisktisk måte å se det på hadde han som kjøpte en eldre ex-taxi - også av det edle merket Mercedes - med 3-400.000 på telleren. Prisen var rundt 30.000, både selger og kjøper var fornøyde. etterkant viste det seg at det manglet et siffer....bilen hadde rulla en million kilometer mer! Sånt skjer, men bilen var altså i alminnelig god brukstand, og prisen var jo grei uansett! Kjøperen gikk ikke "videre" med saken som det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-18 13:41:57 +0200

En enkel løsning er å gå inn på vegvesenet.no,. Logge deg inn med bank-id. Gå inn på kjøretøy og skrive registreringsnummer. Da finner du km-stand ved alle tidligere EU-kontroller. Hvis bilen plutselig har rygget veldig langt mellom kontrollene er det grunn til mistanke.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-18 15:30:47 +0200

Helt korrekt som Kamerat Helmar sier, men be advised, sørg for en kryssreferanse til disse tallene også, altså verksteds- eller servicehistorikk for samme tidsrom....! To år er lang tid, om eieren kjører litt mer enn gjennomsnittet, si 50' i året, kan han med letthet trylle vekk si 40' pr år, i Biltilsynets data forsvinner derved 80.000 km....kun de siste 20.000 km fremgår! Og nei, det er faktisk IKKE sånn at man skal stole blindt på sine medmennesker, spesielt ikke de som selger hester og bruktbiler!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-18 17:27:36 +0200

Juks med kilometerstand er trolig utdøende og det var nok mest knyttet til landeveis lokomotivene fra Tyskland i Bmw 5 serie og Mercedes E klasse i tidligere tider. Nei ikke at det ikke lar seg gjøre men Mr N Wolf har fått for seg at det er like lett å forandre km på en bil som det er å kjøpe en pølse i brød på kiosken men sånn er det heldigvis ikke lengre. Du må trolig bytte ut hele instrument panelet ditt eller hvis man har it kunnskaper over evne kan man muligens reflashe chippen som lagrer dette i et minne. Bmw og Mercedes kom underværet med dette og lagrer km stand ved å bruke flere parametere og jeg skal gjerne se en med pc utstyr nok for å slette alle spor for så å oppdatere alle disse parameterene på nytt slik at bilen plutselig har fått 100 000 km mindre kjørelengde det tror jeg hadde vært dårlig butikk men for all del jeg kjenner jo ikke alle derute som eventuellt tilbyr dette eller etterspør denne tjenesten. Her har jo Helmar et poeng, giddet man ikke sjekke og bilen plutselig har kjørt i revers en halv gang rundt jorden ja så da er det sikkert fare på ferde men vi må jo greie å gå inn på historikken som ligger der tilgjengelig foran oss ved et tasterykk og greier vi ikke det så er det jo ikke sikkert den km stand betyr så mye for oss heller.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-18 18:24:11 +0200

Kamerat Wizard har forsåvidt rett et stykke på vei, men - det er et aldri så lite "men" her: det er først og fremst i NYERE tid at man har tatt grep her! Og ja - sett fra en programmerers ståsted er det såre enkelt å gjøre det vanskelig for kjeltringen her! Hvilket bringer oss videre til neste spørsmål: hvorfor har ikke bilindustrien tatt grep tidlligere - og hvorfor er det i første rekke premiumgutta som har tatt grep...? Uten å spekulere på hvorfor....det er definitivt ikke alle fabrikanter som har gjort....enn si ønsker å gjøre noe...med dette! Uavhengig av dette, vi skal uansett ikke spesielt langt tilbake i tid før dette var piece of cake. Ellers skal vi ikke glemme første hovedsetning når det gjelder datasikkerhet: hvis noen virkelig VIL trenge gjennom de barrierene som er implementert for å sikre et eller annet, ja da lykkes de før eller siden! Uansett hvor vanskelig det måtte være - og i disse internett-tider er det kurrant å selge denne kunnskapen videre i en eller annen form - enten gjennom en grei liten manual eller programvare som gjør at de slemme gutta fortsatt ikke trenger mer enn et tastetrykk eller tre for å endre kilometertelleren - resten ordner programvaren! Det er så enkelt som å detektere hvilket bilmerke som er i den andre enden av lunta, hvorpå programmet gjør et prosedyrekall til "rett" rutine for DEN bilen!

At slik tukling kan fanges opp i ettertid? For all del, men da er det ofte litt for sent. Legg til at Mercedes og de derre også selv vil ha et legitimt behov for å kunne skifte f.ex speedometeret eller andre modifiseringer av bilens instrumentering....i disse softwaretider og så videre...! Både denne programvaren og kunnskapen - dokumentasjonen til det som ligger "bak" - er noe godt organsierte kriminelle som regel får klørne i før eller siden! Sånn er det bare, gjett hvordan det kan ha seg at ""chiptuning" er så populært i bakgårder og garasjer både her og der! Dels kommer kunnskap på avveie, dels kan man hacke seg frem til mye rart, dels er det faktisk sånn at det i stor grad blir brukt standariserte grensesnitt, standariserte subrutiner og så videre.

THE BOTTOM LINE er at nei, vi er på ingen måte der at vi skal ta det være seg oppgitt kjørelengde eller det tallet som lyser opp foran nesa i kilometertelleren for god fisk riktig ennå! Det er mao en god ting å være LITT skeptisk og ta åtgjerder. Om noe synes å være for godt til å være sant, ja da er det ofte nettopp det som er tilfelle! Som Kamerat Helmar så treffende uttrykker det: om bilen plutselig har rygga noen tusen kilometer fra den ene til den andre EU-kontrollen, ja da er det skjellig grunn til mistanke (som Politimester Bastian ville uttrykt det) ;:-) Og det er jo så enkelt som å sammenholde annen dokumentasjon mot kjørelengdene fra EU-kontrollen, tar noen minutter, og orker man ikke gjøre såpass, ja da bør man nok heller ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-18 21:57:26 +0200

updated 2021-08-19 12:58:52 +0200

Ja det kom sikkert ikke frem godt nok i det forrige innleggt mitt men er nettopp som Mr N Wolf sier at stoler du på den km som lyser opp i displayet foran deg når du setter inn i bilen og tar det for god fisk og bilen ellers ser ut som og føles som en bil som har gått mye mye lengre og da ikke reagerer ja vel da sliter mann nok litt her. På en Bmw fra moderne tid skal man ha ofselig mye date kunnskap for å kunne resette alle data hjernene som registrerer bilens km stand da vi tror du bare kan koble inn en datamaskin i obd porten og så kjøre i vei men slik er det ikke, så for å avepne alle som tror det er så lett så kan jeg bare si at det er det slett ikke , modul for modul må plukkes ut av bilen og alle chippene som inneholder info om km må
reflashes til og med modulen for frontlysene og chippen i nøkkelen inneholder denne infoen så kom gjerne til meg og fortell hvem som gjør dette og garanterer at alle spor er fjernet for,å tjene 10 000 på et salg. Det har derimot kommet moduler som kan maskere at bilens øvrige moduler får oppdatert info og således kan det sammenlignes med det med å koble av speedometer wire i gamle dager men uansett så begynner vi å snakke seriøse inngrep her. Det vil uansett ligge andre spor tilgjengelig rundt om ang servicer som er utført ol så er service hefte og alle spor hvor servicer samtid er fjernet og at man har hacket biltilsynets registreringer ved å sette de tilbake 20 000 km pr eu kontrol så snakker vi ikke lengre om å vri noen tall i en mekanisk km teller men heller om data kunnskaper i klasse med Linus Torvalds som var verdens skarpeste programmerer men tvilsomt at han ville akseptert en 1000 lapp for å utføre denne jobben. Verden går videre og vi henger nok litt igjen med dette at vi tror at alle biler har det blitt tuklet med km på men dengang ei så lett er det bare ikke på dagens biler men så var det det med å undersøke litt når vi kjøper bil eller som Mr N Wolf sier FØR,FØR vi kjøper så slipper vi å dra igang en drabelig uttrøttende kamp etter kjøp når vi skjønner at vi har blitt lurt.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-08-18 07:11:24 +0200

Sett: 90 ganger

Sist oppdatert: Aug 19 '21

Antall visninger