0

Skifte av bremseskiver/klosser

spurt 2021-08-17 14:22:06 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Har en MB B200, diesel. Skiftet for et år siden klosser og skiver. Normal kjøring, ca 12000 siste året. Nå måtte vi inn på verkstedet igjen for å bytte skiver og klosser, hadde fått kast i skivene. Vi nekter å betale dette da vi mener at det må ha vært brukt deler av dårlig kvalitet. Skal vel tåle vanlig kjøring, byturer og et par fjellturer, eller er vi helt på bærtur ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-17 14:51:20 +0100

Nekte å betale er nok ikke veien å gå her er det dialog som gjelder, trolig er det nok ikke deler av dårlig kvalitet som er brukt men at det kan være feil montering, ikke fulgt anbefalt prosedyre eller noen ganger feil med en komponent er noe helt annet. Først vil jeg si at dårlige deler egentlig ikke finnes da det er til bremser og de som produserer de ligger faktisk i selen ang å lage deler som holder mål. At et bremsebelegg kan slippe i limingen når det er 2 mm igjen av belegget er egentlig ikke dårlig kvalitet men dårlig vurderings evne fra eier av bilen som tar risken med å makse dette helt ut. En caliper og dens føringer må kunne fungere som det var tenkt og om verkstedet ditt ikke hadde tid til å gjøre en fullgod jobb så stiller de seg kanskje i skammekroken en stund og ser på skotuppene sine og gir deg medhold eller delvis medhold men er det noe du selv har gjort som har medvirket så blir det straks mere komplisert og det er ikke sikkert du kommer noen som helst vei her. Et par bremseskiver er ikke verdt å belaste forbrukersystemet med så den nevnte dialogen er viktig her og glem det med å ikke ville betale det er det bare du som kommer til å lide for. Jeg vet ikke enda om en bremseskive som du kan få kjøpt som ikke holder mål og den kan hete Bosch eller Biltema okke som de duger til det de skal utføre men så igjen det ville heller ikke spillt noen rolle om den hette Bosch eller Biltema hvis ytre påvirkninger eller feilmontering førte til kast i skivene. Jeg kan desverre ikke hoppe på og følge deg her men Mr N Wolf er en erfaren herremann og griper kanskje inn i tråden og gir dere medhold her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-17 17:29:50 +0100

Nja, som Kamerat Wizard er inne på, det er flere variable her som kan være en sterkt medvirkende årsak til den oppståtte situasjonen. Jeg ville tatt en hyggelig prat med verksmesteren og tatt det derfra, vær løsningsorientert, forsøk å få til et kompromiss. Og nei, det er ikke snakk om så mye penger at det er noe poeng å "gå videre" til det være seg forbrukerrådet eller forbrukerklageutvalget. Da vil verkstedet raskt sette seg på bakbeina, og uavhengig av hva man ellers måtte mene av gode ting om forbrukeroganene - man skal tross alt kunne sannsynliggjøre at motparten har driti på draget. Klarer du det, ja da kan du også klare å få til et helt greit kompromiss gjennom saklig argumentasjon og en hyggelig prat, kfr ovenfornevnte.

Ellers har jeg opp gjennom åra i store trekk kjørt 100.000+ på bremseskivene, ditto med blremseklosser, men jeg har hatt et kjøremønster med veeeeeeeeeeeeeeeeldig mye langkjøring i alle år, i tillegg til en kjørestil som vel må kunne beskrives som veldig, veldig jevn. Dessuten var det andre materialer i både skiver og klosser tidligere - skiftta jo aldri skiver på Laddisene mine - den siste gikk hjem til Mor Russland med originale skiver etter 425.000 kjørte kilometer og ruller kanhende videre den dag i dag med originale skiver! Sånn er det ikke i dag, uten at vi skal spekulere for mye i årsakene, men f.ex jentungen vår abonnerer på skiver og klosser, til tider også calipere, fast takst ved hver EU-kontroll....hun kjører en Toyota Hybrid....trenger jeg si mer :-) ?

Som sagt, dialog, gjør det gjerne klart at du forventer at man gjør veldig godt arbe' denne gang og følg litt med underveis. Er det f.ex sånn at caliperne henger innimellom? Dette er også et forhold du kan ta opp med verkstedet - kanhende man bør smøre opp "leamikken" i caliperne sånn at ting glir som de skal. Forebyggende vedlikehold kan være tingen her! Ellers lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-18 19:30:52 +0100

updated 2021-08-18 19:36:54 +0100

Vel før var det den berømte asbesten som var i klossene og heller ikke jeg tenkte på dette i gamle dager men som alle vet så er asbest et forbudt stoff da det førte til masse kreft tilfeller i gamle dager og hva den inneholdt av ufyselige stoffer spør ikke meg men at det kunne skade lungene dine er det vel ikke tvil om så vi har måttet tilpasse oss og bra er jo det.. Uansett noen biler sliter med det med kast i skiver og er det bare litt så lev med det men er det så mye at tenne skrangler i munnen så er det en feil her. Uansett du kan ikke starte en garanti sak ved å ikke betale for da er det ikke en garantisak men kunden som ikke følger spillereglene og tro meg du kommer til å måtte betale de pengene og mere dertil før eller senere. Du betaler og så oppretter du en klagesak og altså følger spillereglene her ellers er det game over for din del. Mr N Wolf sier det samme som meg få en dialog om hvorfor og det kan være så mangt og gir verksted deg en god grunn som du egentlig ikke kan tilbakevise må man jo nesten tro på de men husk grunnen skal være god og vel definert ellers er det verksted som sliter her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger