0

Kompensasjon for feilaktige opplysninger gitt av selger

spurt 2021-08-16 12:27:39 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny,

Forrige uke kjøpte jeg meg en Audi A3 E-tron av en forhandler. Senere samme dag, gikk bilen i nødmodus, og to feilmeldinger dukket opp. Dagen etter ble bilen tauet til nærmeste merkeverksted, jeg ble fortalt av den autoriserte forhandleren jeg kjøpte den av, at mobilitetsgarantien var gjeldende, ettersom selgeren jeg kjøpte bilen av hadde fortalte meg at servicene hadde blitt utført hos dem. Jeg etterspurte leiebil , siden det var inkludert i mobilitetsgarantien, merkeverkstedet som bilen ble tauet til sier at jeg ikke har krav på å få dekket dette, siden de ikke finner tidligere service-historikk på bilen.

Jeg tar kontakt med den autoristerte forhandleren jeg kjøpte den av, og blir fortalt at de skal sjekke dette opp. Senere samme dag, får jeg svar: De har gjort en tabbe, og det viser seg at servicene på bilen aldri har blitt utført hos dem. Selvom det står i dokumentasjonen som følger med bilen.

Dette vil jo si at jeg har kjøpt bilen under andre forutsetninger som egentlig lå til grunn, hva burde jeg gjøre? Er det nok at de tar en service, så er alt "greit"? Burde jeg kreve en form for kompensasjon? Forlenget brukbil-garanti?

Mvh litt skuffet bileier

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-16 16:31:45 +0100

Nja, det er to forhold som bør belyses her; om service blir utført hos et uavhengig, AUTORISERT verksted gjelder FORTSATT fabrikkgarantien.....forutsetnignen er selvfølgelig at servicen utføres iht fabrikkens spesifikasjoner. Mobilitetsgarantien, som jo er et av argumentene Møller bruker for å bla komme springende med bergingsbil H24, er a complete different matter: den forutsetter at løpende service er utført ved et merkeverksted. Greit nok - det som ikke uten videre fremgår av det du beskriver, er hvorvidt den "autoriserte forhandleren" du har kjøpt bilen av - og som ifølge dokumentasjon som følger med bilen - servicehefte? - har utført løpende service - er et MERKEVERKSTED/ MERKEFORHANDLER eller en UAVHENGIG forhandler med ditto verksted.

Dernest gir det grunn til å rynke panna når du referer til ovenfornevnte dokumentasjon - normalt sett et servicehefte eller som et minimum, utskrift av histroikk - der det angivelig fremgår at alle servicer er utført hos dette verkstedet - aber pløtzlich ikke er utført hos dem likevel! Det spørsmålet som lyser opp med hissige, røde bokstaver da er HVORVIDT SERVICE ER UTFØRT I DET HELE TATT, og i såfall - HVEM som har utført servicene ?!? Som du ser, flere forhold som har betydning her, og hva du bør kreve, se det er avhengig av hva som er gjort eller ikke gjort, og hvorvidt vi snakker om en MERKEFORHANDLER. Er service utført, ja da ville jeg forlangt uttømmende skriftlig dokumentasjon for dette. Om service ikke kan dokumenteres utført i det hele tatt, ja da er det et alvorlig forhold, der jeg for min del ville forlangt kjøpet hevet.

Et springende punkt mhp eventuell kompensasjon for de utgifter du ble påført som følge av manglende mobilitetsgaranti, er dette med merkeverksted eller ei. Men i min verden er det et ekstremt dårlig omen at en bil går i nødmodus og spytter ut feilmeldinger første dag, det betinger uansett et forhold som forhandler må ordne opp i. Ellers er det dette me FABRIKKGARANTI: er det rest av fabrikkgaranti igjen....hvilke bruktgarantier har du..........? Stikkord: kjøpekontrakten!

Mitt stalltips: sjekk ut ovenfornevnte forhold og ta det derfra overfor forhandler! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger