0

Elektriske biler er brannsikre

spurt 2021-08-14 05:51:55 +0100

updated 2021-08-14 10:59:14 +0100

For alle som er seriøst interessert i elektriske biler sim brannsikkerhet anbefales å lese denne: https://motor.no/aktuelt/elbiler-bren... DSB bør være mer troverdig enn enkelte motstandere sine subjektive "kunnskaper" Se denne også. https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2020/b...

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-14 12:33:01 +0100

Vel, min subjektive oppfatning er at det burde være mulig å ha to tanker i hodet på en gang: man bør kunne være "seriøst interessert" i elektriske biler og det være seg elsikkerhet....eller for den sakens skyld....brannsikkerhet....samtidig Sagt på en annen måte: det vil alltid være noen som lever i mer eller mindre fornektelse, og skriker "vil ikke, vil ikke", og som her, argumenterer for sitt syn med å vise til lettvint journalistikk som bygger på aggregert statistikk og enkeltstående uttalelser som strengt tatt ikke er det vi kan kalle fagfellevurdert. En vesentlig mangel ved den arttikkelen Kamerat Helmar viser til, og for den sakens skyld "rapporten" som DSB-referansen baserer sitt syn på, sammenligner epler og pærer: Den som går ned i materien her, vil raskt se at det ikke noe sted skille mellom personbiler og nyttekjøretøyer her. Uten å gå inn i denne greia med f.ex tungtransport og brannproblematikken som uvegerlig følger med - det er faktisk ikke spesielt høy elbilandel i transportnæringen i Norge. Det gjør noe med relevansen for denne vurderingen.

At Kamerat Helmar, som ellers fremstår som en både klok og oppegående mann, går i fella og forfekter tildels tendensiøse synspunkter, får vi vel ha ham unnskyldt for, i disse valgkamp-tider kappes såvel politikere som andre kjendiser om å komme med det ene populisitiske utspillet etter det andre! At de mister bakkekontakten innimellom, ja det er heller ikke uvanlig, og denne greia med elbilers fortreffelighet synes å ligge nær opp til en religiøs overbevisning for mange! Og der kommer dette med hellige kuer inn: å snakke om problemstillingene som uvegerlig følger med elektriske biler, ja det er som å banne i kjerka!

Men hvilken overraskelse - elbiler brenner faktisk de også, og heldigvis finnes det brannfaglige miljøer, der de som står i førstelinje når ting skjer og faktisk vet hva de snakker om, ikke lar seg vippe av pinnen og true til taushet av det være seg politikere, populister, elbil-lobbyen eller for den sakens skyld, økonomer! For de som måtte ha en genuin interesse av dette, kast et blikk på mine innlegg under DETTE spørsmålet i herværende forum: http://benny.tv2.no/question/85082/ha...

Og for de som av ulike grunner vil ha det enklere: GJENSIDIGE - uavhengig av hva man ellers måtte mene om selskapet - har faktisk et absoluttt oppegående team med tverrfaglig kompetanse som i samarbeid med brannfaglige miljøer absolutt gjør seriøse brannfaglige vurderinger! HER er de tankene Gjensidige gjør seg i sakens anledning - rett nok lettlest og enkelt formulert - men absolutt verdt å merke seg: https://motor.no/aktuelt/forsikringsk...

THE BOTTOM LINE er at elbiler brenner, det er ike noe "hvis" her, dette er hendelser vi må forholde oss til, enten elbil-lobbyen liker det eller ikke. Sagt i klartekst: dette må samfunnet ta tak i og gjennomføre tiltak som gjør oss alle tryggere, det være seg gjennom kraftig innskjerpede byggeforskrifter, økte bevilginger til utstyr og opplæring av brannvesenets personell, opplysningskampanjer rettet mot relevante målgrupper for å fremme gode holdninger og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-14 17:56:57 +0100

For all del, elektrisk bil brenner. Ingen tvil om det. Dieselbiler brenner. Brødristere og kaffetraktere brenner. Når DSB altså Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap konkludere med at elektriske biler på ingen måte er overrepresentert når det gjelder brann velger jeg å stole på det. Så får diezelgeriljaen fortsette med sine konspirasjoner basert på 40 år gammel batteri-kunnskap og katastrofe-oppslag i media. Jeg skjønner at det er kjedelig å blande fakta inn i en god diskusjon, men gjort er gjort. Ønsker alle en fin dag videre.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-14 18:44:23 +0100

Vel, det var ikke HELT det DSB konkluderte med :-) Les den syyyyyyyyyyyyyltynne "rapporten" som er grunnlaget for artikkelen en gang til....og gå tallgrunnlaget LITT grundigere etter i sømmene! Uavhengig av dette, jeg merker meg med glede at du har kommet til den erkjennelse at det faktisk IKKE er sånn at elektriske biler er "brannsikre" - kfr overskriften i ditt opprinnelige innlegg her :-) Det er et vesentlig poeng i denne sammenhengen: elbiler brenner - de også - og når vi snakker batteribrann, da brenner de på en helt annen måte enn konvensjonelle biler. Det burde være rimelig åpenlyst at dette gir helt andre utfordringer, min tese er at det er noe såvel samfunnet som den enkelte elbileier må forholde seg til.

Bare så det er sagt: jeg har et par kontakter som sysler med å slukke branner også - i ellers hyggelige samtaler fremstiller disse svært så oppegående menneskene en batteribrann med større alvor enn det fanboyza omtaler som "katastrofe-oppslag" i media. Min subjektive oppfatning er at media langt på vei har ilagt seg selv en form for sensur når det gjelder elbilbranner, virkeligheten er pinadø verre - og vanskelig å beskrive med ord! KFr det faktum at en batteribrann ligger godt an på lista over branner som ikke lar seg slukke! Mer komplisert er det ikke - og for å bruke samme frasologi: jeg forstår veldig godt at bolde elbileiere helst vil slippe å forholde seg til dette. Greit nok, det brenner forholdsvis sjelden i elbiler - men det som burde være et tankekors - er at andelen branner med et alvorlig forløp er relativt høy. Sagt på en annen måte: om man først får en form for kortslutning i sterkstrømdelen, ja da blir forløpet bokstavelig talt eksplosivt. Og ja, som de fleste vil være enige i, også en bensin- eller dieselbrann kan ha et eksplosivt forløp, men ved de aller fleste branntilløp med konvensjonelle biler, snakker vi om branner som vi opp gjennom årene har lært oss å håndtere. Det man ellers skal være oppmerksom på, er at de brannene som meldes inn til DSB, er meldt av brannvesenet. I statistikken skilles det ikke mellom påsatte branner, ei heller branner der en 30-sekunders innsats med det være seg en brannslukker eller et brannteppe har slukket brannen. Ei heller er det spesielt godt grunnlag for å skille mellom kjøretøyklasser.

The Bottom Line er at det ennå er høyt opp og langt frem før vi har etablert et sikkerhetsregime som kan håndtere et stadig voksende antall elbiler. Det burde være rimelig innlysende at med flere elbiler på veiene, enn si i parkeringsanlegg og garasjer over det ganske land, vil oppstå en økning i antall krevende situasjoner med brann i det være seg batteribanken og/eller selve bilen. Min subjektive oppfatning er at dette både kan og bør løses. Når det gjelder denne påstanden om "40 år gammel batterikunnskap"....glem nå ikke at prinsippene for kraftelektronikken rundt en batteribank er de samme, uansett hvilken batteriteknologi som kommer til anvendelse. Det er også sånn at stasjonære batteribanker som brukes i ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-14 18:53:46 +0100

updated 2021-08-14 19:55:14 +0100

Hei Norulf. Hva tenker du om de nye "blade" batteriene ? Og tenk deg noen få år inn i fremtiden, når også tyngre kjøretøy blir vanlig med batteridrift. Da blir det slutt på bremse-branner, siden oppbremsing skjer gjennom regenering / lading av batteriet. Vi må bare være med på utviklingen, ikke henge bak og skrubbe. God helg.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-15 15:40:38 +0100

Mhp Blade merker jeg meg at produsenten selv hevder at man har prioritert sikkerhet fremfor andre kriterier i designprosessen. Det er derfinitivt en god ting, ikke minst om man klarer å designe et batteri som ikke går bananas ved ekstraordinært høyt strømtrekk - altså en kortsluting. Slik jeg forstår det, er lanseringen av denne sorten batterier nært forestående i en spesifikk modell fra BYD, her er det bare å vente i spenning! Min mageføelse er at man vil prøve ut batteriteknologien i real life på denne modellen i det kinesiske markedet før man går videre. Hvorvidt disse batteriene har andre gode egenskaper, er vanskelig å si noe om, når jeg leser omtalen i flere fora - dessverre i stor grad basert på fabrikantens uttalelser og pressemeldinger - merker jeg meg at man kan i tillegg kan ha klart å gjøre produksjonen mindre ressurskrevende, dessuten vil batterier som er mindre eller ikke i det hele tatt utsatt for thermal runaway ved mekaniske skader, være vesentlig enklere å implementere i et kjøretøy. Begge deler vil ha potensiale for å gi en betydelig reduksjon i produksjonskostnadene. Om det er like mye tomme ord som det til tider har vært fra andre elbilprodusenter, vil tidsnok vise seg. Vi krøsser fingrene og håper det er god sort!

En joker oppe i dette er hvorvidt andre produsenter vil ha interesse av å kjøpe det være seg batterier eller lisensrettigheter til å produsere denne typen batterier, fra denne kinesiske aktøren. Jeg spår at det vil sitte langt inne hos mange, Det vil også meget lett kunne bli dårlig stemning om en kinesisk produsent introduserer batteriteknologi som i større eller mindre grad blir en gamechanger, vi har jo sett hvordan bla USA reagerer når kinesiske produsenter tar innersvingen på amerikanske leverandører....ref Huawei. Jeg tenker ikke på mobiltelefoner, men på telekom-utstyr for bruk i mobilnettet....der ligger Huawei flere hestelengder foran alle andre, i tillegg har man evne til å levere det markedet etterspør kjapt og relativt prisgunstig. Svaret fra USA, både i eget land og gjennom et massivt press på "allierte", kjenner vi alle. Om f.ex Tesla skulle komme i en situasjon at man blir parkert av en kinesisk aktør, det være seg ifht leveranser av batterier eller for den sakens skyld, elbiler, vil det garantert komme reakasjoner av samme sorten som vi har sett tidligere. Da vil det også med sikkerhet ha konsekvener for det norske markedet.

Du har ellers et godt poeng med denne greia gjennom å introdusere det vi kan kalle "elektriske" bremser på tyngre kjøretøyer, problemet er at med dagens batteriteknologi vil vekta på den batteribanken som må til for å flytte på et vogntog, gi en vesentlig reduksjon av nyttelasten. Som ved personbiler, men mer både i absolutte størrelser og mhp konsekvenser. Noe forenklet sett: hvem vil vel drasse på si 20 tonn batterier for å kunne frakte 10 tonn fisk når man kan frakte 30 tonn fisk med en konvensjonell semitrailer? Det er mao høyt opp og langt frem fremdeles, en drivlinje basert ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tja...https://www.tu.no/artikler/forsker-helt-feil-at-hydrogen-er-bedre-enn-batteri-i-lastebiler/504942 Og: https://www.scania.com/no/no/home/products-and-services/trucks/our-range/scania-battery-electric-truck.html

Helmar gravatarbildeHelmar ( 2021-08-16 17:02:44 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-08-14 05:51:55 +0100

Sett: 106 ganger

Sist oppdatert: Aug 15 '21

Antall visninger