0

Ladbar hybrid og firhjulsdrift

spurt 2021-08-13 14:46:19 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei En forhandler av "mild hybrid" biler påstår at firhjulstrekket slutter å fungere når batteriet er tomt ! Er dette riktig for Peugeot 3008 Ladbar hybrid og Hyundat Tucson ladbar hybrid ?

På forhånd tusen takk for svaret.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-13 20:30:48 +0100

Dersom vi snakker om et "firehjulstrekk" som utelukkende får kraft fra elmotoren i en hybrid drivlinje, gir det jo seg selv: det blir ikke mye fremdrift når batteriet er tomt! På den annen side sett: jeg ville jo stillt et kritisk spørsmål her: hvordan i alle dager bærer denne forhandleren seg ad for å skape en situasjon der han de facto terminerer ladinga av hybrdibatteriet? Poenget med en hybrid er jo nettopp at motoren, hhv en form for regnerering, sørger for å lagre energi på hybridbatteriet når batteriet bikker under et gitt nivå - i praksis vil dette medføre at motoren sender strøm til hybridbatteriet kontinuerlig når elmotoren går og derved tapper hybridbatteriet.

Hvorvidt strømtrekket fra motoren er så mye større enn ladestrømmen at det er mulig å tappe batteriet til et punkt der elmotoren kobler ut, se det er a complete different matter. Jeg tillater meg å tenke at dette i såfall vil være en helt eksepsjonell situasjon. Denne sorten firehjulstrekk er jo ikke et firehjulstrekk i ordets egentlige forstand, det er et on-demand firehjulsttrekk, der bakakslingen blir tilført kraft på gitte premisser. Uavhengig av kriteriene som er satt opp for dette i bilens styringsystem, i de aller fleste tilfeller vil den konvensjonelle motoren være med på laget. Ja, en ladbar hybrid har kanhende et modus der man kan definere kun elektrisk drift - men det er neppe det forhandleren tenker på her. Som sagt, ja, det er en teoretisk mulighet for at man kan på et eller annet vis kan skape en situasjon der man tapper hybridbatteriet, eksempelvis ved å kjøre bilen i rent elektrisk modus for så å "teste" firehjulstrekket, da kan det være at man kommer i en situasjon der man aber pløtzlich ikke har on-demand firehjulstrekk lenger, men hva er poenget?

Som de fleste burde ha fått med seg, en hybrid drivlinje fungerer best om man kjører den i vanlig hybridmodus. Ja, teoretisk kan en eier som ønsker å kjøre elektrisk, kjøre en ladbar hybrid i rent elektrisk modus til småkjøring om man holder seg innenfor den elektriske rekkevidden. Men det forutsetter at man kjører med lue og votter i vinterhalvåret...skal man ha varme i bilen, ja da må den konvensjonelle motoren gå, sånn er det bare. Jeg tenker at dersom man kjøper en hybrid primært for å kunne kjøre elektrisk, ja da bør man vurdere en grei liten elbil, og heller kjøpe seg en bil med ekte firehjulstrekk og en konvensjonell drivlinje om man har behov for det. Et "to-motors" firehjulstrekk er ikke helt der - det fant Citroen ut for noen tiår siden når man prøvde seg med en 2 CV med "firehjulstrekk" - basert på en motor foran og en bak! Som vi vet, det bar liksom ikke helt vellykket, de to motorene spilte liksom ikke på samme banehalvdel :-)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger