0

Anti-rustbehandling

spurt 2021-08-12 12:54:04 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei,

Er det økonomisk lønnsomt å bruke 5500 kr på antirustbehandling annenhvert år, med tanke på vedlikehold for videre salg?

I dette tilfelle gjelder det en 2019 modell fin stand.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-12 14:02:47 +0200

Nei det er ikke lønnsomt da du trolig planlegger salg om ikke så alt for lenge, skal du derimot beholde bilen i en årekke så er det lurt å rustbehandle men som Mr N Wolf har påpekt i en rekke tråder her så få det gjort av noen som kan dette og da altså fagfolk i bransjen som både vet hva de gjør og faktisk også gjør det. Man skal være forsiktig på en elbil med å bore huller både hist og her og sprøyte inn godstoff da det faktisk kan gå galt og for all del hør med importør og verksted om det er greit på din bil ellers settes garanti kanskje ut av spill og da har du iallefall ikke tjent noe på det.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-12 16:05:56 +0200

Kloke og gode ord fra Kamerat Wizard, kan bare tillegge at den tiden du har planlagt å eie bilen, er av avgjørende betydning her. I min verden bytter jeg ikke bil før bilen blir smadret rundt meg eller kilometertelleren runder de 500 og/eller jeg står der med feil eller mangler som gjør at selv jeg mister pågangsmotet og løsta på å eie bilen videre - da er det på tide at den går videre til neste lykkelige eier - som regel for sånn circa skrap-pant! Noe kynisk sett, man skal bruke opp en god bil!

Når det gjelder elbiler kan det jo være litt annerledes, det skjer jo stadig nye ting, kanhende man får angst for at det kommer ny batteriteknologi i nær fremtid, da faller verdien som en murstein! Eller man kan drømme at batteripakka ikke lenger tar lading og må skiftes, da er det game over! Og kanhende er du av den sorten som føler at du bare MÅ bytte bil når du har hatt den et par år! Legio muligheter, og nei, gitt at du ikke kjører mye i et område av landet der veiene minner om Dødehavet om vinteren, vil ikke et år fra eller til ha stor betydning. Når det er sagt, Hyundai er en av de importørene som tar dette med rust seriøst, det innebærer at man gir alle biler som kommer til Norge en behandling med det etter mitt hode beste kompromisset: Mercasol. Derved er bilen din godt rustbeskyttet i utgangspunktet, men som vi vet, "godstoffet" tørker inn etter to-tre år. Det er altså god grunn til å vurdere etterbehandling, det koster ikke stort, men gir egentlig mye.

For en potensiell kunde som meg ville det også vært av avgjørende betydning for om jeg ville kjøpt din bil eller ikke - ja - jeg hadde nok tilgitt det om du hadde lagt ut bilen for salg neste år uten å etterbehandle den, men om vi hadde snakket om 4-5 år fra førstegangsregistrering? Ja, da hadde det vært en skikkelig dealbreaker! Og nei, jeg er ikke den eneste her ute som har denne greia med rust vs understellsbehandling høyt oppe på lista, det betyr i klartekst at du går glipp av mange potensielle kjøpere om du en gang i fremtiden legger bilen din ut for salg uten etterbehandling.

Om dette betyr veldig mye ved salget? Tja, igjen, det avhenger av hvor mange år du "oversitter" idet vi kan kalle "intervallet" for etterbehandling med. Det som er helt sikkert, er at uten etterbehandling kan og vil rusta komme, uansett hvor mye du underspyler og ditt og datt. Og oppstår det rust - spesielt på en elbil - kan det bli game over før du får sagt "katastrofe", rett og slett fordi rustreparasjoner er noe dritt på konvensjonelle biler. Med en elbil - der du har denne greia med kapslingen rundt batteripakka osv osv å tenke på - vil jeg si at det er et tapt prosjekt allerede i utgangspunktet. Legg også merke til hva Hyundai-importøren selv sier HER: https://motor.no/bil ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar