0

Diesel i motorolje for MB 3.0 V6 /2007 mod

spurt 2021-08-12 09:06:50 +0100

FAK gravatarbilde

Har en kompis som sliter med den gamle Mercedes 'en sin. Bilen er kjørt ca 200 000Km V6/3.0 liter/CDI. Har nettopp skiftet partikkelfilter, bilen er fint kjørt over mange år til/fra jobb, ca. 3 mil pr dag. har Du noen forslag til hva som skjer og hvordan det kan unngås!? Takksam for alle tips, evt om hvor/hvem som kan stille diagnose??

Mvh. FAK

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-12 16:39:33 +0100

Helt korrekt som Kamerat Wizard sier, legg til at du strengt tatt ikke trenger å reise avsted til Autobahn for å kjøre i VIRKELIG motorveihastighet - norske "motorveier" er liksom ikke helt "der" - det er tilstrekkelig å kjøre på vanlig landevei med et lavere gir og derved et noe høyere turtall, typisk si 3000 o/min eller deromkring. Poenget er å få opp temperaturen i eksosanlegget, hvordan dette skjer er egentlig av underordnet betydning. Og nei - ikke tenk tanken på å demontere DPF og bruke propanbrenner....det ryker noe inne granskauen og kan gjøre mer skade enn nytte!

Det ligger også i sakens natur at bortsett fra dette med småkjøring, så er lave temperaturer noe dritt i forhold til denne renseprosessen. En Webasto eller annen motorvarmer er en god ting for oss med diesel under panseret, likeledes finnes det små flakser med "godstoff" som man fyller på tanken i dann og vann som angivelig skal bidra til at sot og acfallsprodukter, som jo er problemet her, forbrenner ved lavere temperaturer enn ellers. "DPF Cleaner" står det utenpå disse flaskene, til og med Biltema har dem, men vil man kjøpe et produkt med litt større sannsynlighet for at det er "god sort", kan BilXtra være tingen....også der har man et tilsvarende produkt.

Om det har noe for seg? Tja, jeg kjøpte nå et par flakser ved en anledning, når jeg ikke lenger er i aebe' blir det mer dassekjøring enn tidligere og mindre egentlig langkjøring. Spesielt på vinteren kan det oppstå problemer, men bank i bordet: en eneste gang på drøye 80.000 km har jeg opplevd at varsellampa som indikerer at DPF puster dårlig, har tent. Et par mil på landeveien etter oppskriften over var nok, da slukket lampa, siden har det gått greit. Det skal nevnes at den ene gangen lampa viste seg, var helsa i bånn, det ble kun dassekjøring, attpå til midtvinters.

Når det gjelder modifiksasjoner etc....som Kamerat Wizard antyder, det er IKKE lurt! Ikke bare for denne greia med "for-miljløets-skyld" og øvrigheta som kommer og river av skiltene om de får snusen i dette, men også fordi det er litt som å pisse i buksa i en mørk dress: det kan fungere en kort, men stakket stund, så kan det oppstå problemer. Sånn er det bare. Bilen er rett og slett for ny, hadde det vært f.ex en VAG med keramisk katalystator (fra -89 og opp til rundt årtusenskiftet) ville jeg sagt at demontering, spett og slegge, slå ut innmaten og montre igjen hadde vært en farbar vei! Men selv om en keramisk katalysator EGENTLIG er noe ala DPF, er det ikke helt "der"! Dels fordi den aldri var egentlig påbudt i Norge, ingen gidder å se etter om den er der eller fungerer som den skal, men også fordi den er enklere: det er bare en ekstra "potte" med som navnet antyder, keramisk innmat. Siden metall og kermaiske greier har forskjellig utvidelseskoeffesient, begynner det før eller siden å skrangle noe ovselig! Det e ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-12 15:09:20 +0100

Partikkel filter går tett fra tid til annen om det er Mercedes eller Ford. Småkjøring er en ekstra belastning for partikkel filter da noen parametere må være oppfyllt for å foreta en regenerering. Man må gjerne fra tid til annen ta en lengre tur i motorvei hastighet for å brenne av filteret. Ellers er det ikke noe annet tips her da det er det som må til. En unevnelig ting er at noen skjærer opp og plukker ut innmaten i filteret og så omprogrammerer motorelekttronikken men det er ulovelig og kan omvandle bilen til en skraphaug om du blir tatt så er ikke å anbefale her. Jeg anbefaler heller metoden med å ta en tur fra tid til annen slik at regenereringen får gjort jobben sin og så kan man jo med god sammvittighet si at man ikke er noe miljø svin noe den unevnelige modifikasjonen ville vært.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger