0

Volvo 140 - 240

spurt 2021-08-07 13:44:28 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei

Du skryter i dagens artikkel om Volvo 850, at Volvo 140 og 240 var så sikre bilerdet er en sannhet med modifikasjoner, blant annet at på fyllingen av bensin gjrde at en brant i hjel i Bærum, etter en kollisjon, hvor vedkommende som døde ble påkjørt av en som ikke oveholdt vikeplikten og traff bensinpåfyllingsrøret, som tok fyr. En annen sak er at Volvo skrøt at de hadde et fenomenalt sikkerhets karosseri, det hadde Lancia på sine biler 50 år før Volvo. Følg med i historien før du skriver.

Mvh

Peder Wilhelmsen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

8 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-07 14:44:57 +0100

updated 2021-08-07 15:54:57 +0100

At Volvo har fokusert på sikkerhet skal ingen ta ifra de og mange av grepene de gjorde ble etterhvert standard på alle biler opp igjennom tiden. Engangstilfeller med ulykker som i Drammen kan nok desverre ikke brukes på en fornuftig måte om hvordan Volvo konstruerte sine biler med tanke på sikkerhet. Mulig Lancia også hadde fokus på dette lenge før Volvo men det betyr vel egentlig ikke så mye da jeg uansett regner med at sikkerheten er bedre i en 50 år nyere Volvo. Hvis man skal skrive en reportasje som garantert er uten feil så tror jeg faktisk det blir litt tørke på denne fronten og ingen kan skrive noe foruten at det er sjekket og sjekket opp igjen. Personlig elsker jeg historiene til både Benny og Willikson og er fornøyelig å lese fordi om en og annen detalj ikke blir referert til helt 100 prosent korrekt.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-07 20:56:11 +0100

Ikke et vondt ord om italensk industri generelt og bilindustrien spesielt. En del av bildet som "vi" ikke liker å snakke om, er at Italia, Spania og Frankrike har et godt utdanningsystem med lange tradisjoner, like tilbake til Romertiden for Italias vedkommende! Likevel, selv om grunnleggeren hadde en forhistorie hos Fiat - som jo også er en undervurdert produsent sett med enkelte norske "eksperters" øyne - Lancia har hatt mange kreative løsninger der man var først eller veldig tidlig ute - men når vi snakker "sikkerhet" - da må man sammenligne epler mot epler og pærer mot pærer. Begrepet "sikkerhetskarosseri" er formodentlig et av de mest misbrukte begrepene i denne sammenhengen. Og neeeeeeeeeeeeei.....Lancias selvbærende karosseri anno 1922 er faktisk ikke i nærheten av å være et "sikkerhetskarosseri" i ordets egentlige forstand! Uten støtabsorberende soner blir de som sitter i bilen så alikevel most skikkelig i en kollisjon.

Volvo PV, som ble lansert på 40-tallet med brask og bram og begrepet "sikkerhetskarosseri" i Volvos omtale av bilen....er strengt tatt heller ikke der! Ja, kanhende man gjorde ting litt stivere og ditt og datt, men om vi defienrer "sikkerhetskarosseri" som et karosseri der man bevisst designer et kollisjonsbur rundt passasjerene - en forsterket kupe - og i tillegg gjør noe som minner om et forsøk på å bygge inn støtabsorberende soner - det er a complete different matter! Mercedes gjorde dette i 1958.....og om vi ser en smule kynisk på det....Volvo Amazon var ikke helt der....men man hadde iallefall polstret dashbord - ikke lite bare det! Men det hadde også flere andre i Europa fått med seg, likeledes ting som sikkerhetsratt i en eller annen form, tokrets bremsesystem kom etterhvert, og ikke minst, sikkerhetsbelter! Og vi vet jo hvem som var først med trepunktsbeltene, heia Volvo!

Men skal vi være ærlige, Volvo plasserte seg ikke helt i teten før 140-serien. Etterhvert fikk man et gjennomtenkt karosseri, som fortjente betegnelsen sikkerhetskarosseri, i tillegg tenkte man litt lenger: hvor blir motoren av ved en kollisjon, hva med å være litt bevisst på hvor man sender energien fra støtfangerne og mange andre små og store ting, eksempelvis dette med triangelbremser - det eneste som har bedre bremsesystem er Rolls-Royce! I nyere tid skal vi være klar over at Volvo også var blant de første som designet en sidekollisjonsbeskyttelse som leder energien vekk fra passasjerene - nok et kritisk element - til og med V40 fikk dette systemet!

Når dette med bensinpåfylling blir nevnt: ja, påfyllingsrøret vil alltid være et sårbart punkt, likelees selve tanken. Fiat var en produsent som tok dette alvorlig så tidlig som slutten av 70-tallet, med en utforming og plassering av tanken som teoretisk skulle gjøre tanken mer robust ved en kollisjon, og sende den vekk fra bilen om det inntraff en kollisjon med en gitt kraft. Om det fungerte, kan man saktens diskutere, men konstruksjonen levde iallefall videre gjennom flere tiår, i en drøss biler der Fiat var involvert. Senere har vi fått tanken under bagasjerommet, helt perfekt for å konvertere bilen til lighter om man blir ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

En fenomenalt spennende og veldig riktig beskrivelse. Jeg bøyer meg i hatten !

Helmar gravatarbildeHelmar ( 2021-08-08 18:42:58 +0100 )rediger
0

besvart 2021-08-08 21:44:47 +0100

En fenomenalt spennende og veldig riktig beskrivelse. Jeg bøyer meg i hatten !

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-09 11:35:38 +0100

Blomster og rosende ord mottatt med stor takk :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-10 16:06:42 +0100

updated 2021-08-10 16:17:03 +0100

Konfekt og Blomster til Mr N Wolf her riktignok virtuelle men dog, yepp spennende lesning hvor får denne mannen alle sine opplysninger fra ? måtte han leve iblant oss leeeeenge :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-10 21:03:22 +0100

updated 2021-08-10 21:04:18 +0100

Blomster mottatt med takk og virtuell konfekt spist med esken og hele sulamitten :-) Bare så det er sagt, jeg er medlem av ikke-så-veldig-anonyme sjokolikere! Og opplysningene som sådan er en oppsummering av det jeg huska i farta av en ikke ubetydelig mengde artikler jeg har lest opp gjennom åra, det begynte vel strengt tatt med Billedbladet "Nå" sine spesialnummer samt et par blekker fra KNA og MA en gang på tidlig 60-tall....jeg lærte å lese noen år før jeg begynte på skolen. Siden har det balla på seg, jeg hadde bla storkiosk en gang i tiden og mer eller mindre gratis tilgang på det jeg måtte ønske å lese av relevante tidskrifter. Motorsykkelinteressert var jeg en stund, underveis kjøpte jeg en del brukte blader - vi snakker om ganske mange tusen - i tillegg hadde jeg på det meste en boksamling med rundt 3000 bøker, herunder si rundt 500 knyttet til det som hadde med biler å gjøre. og ja, et par dem hadde med mtorsykler å gjøre. Alt dette leste jeg, og før jeg fikk en smell i hue og et par andre uheldige ting, hadde jeg fotografisk hukommelse. Nå er kortidshukommelsen heller dårlig, men det som ligger lagret fra før, henger iallefall litt igjen ennå!

Legg til at jeg har bodd landlig til og ellers vært mer eller mindre yrkessjåffør og aldri så lite farende fant store deler av yrkeskarrieren. Det har blitt veldig mye "bil" på meg liksom, og som så mange andre som kjører lenger enn langt og er avhengig av at bilen leverer det den skal for at jeg skal få mat i skapet og penger til vørterøll, ja da er det naturlig at man blir litt over gjennomsnittet opptatt av åssen bilen fungerer generelt, som dette med sikkerhet: både mhp kjørestil, men også i forhold til bilen man til enhver tid kjører. Legg til at jeg jobba med flysikkerhet de siste 20 åra i arbeidslivet, det gjør noe med måten vi tenker på. Det er i et nøtteskall årsaken til at jeg aldri går på akkord med verken denne greia med å ta vare på bilen min. Om ikke annet, så for at både jeg og bilen skal holde oss unge og vakre, iallefall vakre, og leve lenge i landet!

Måtte også Kamerat Wizard og dere andre leve lenge i landet!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-11 15:13:11 +0100

updated 2021-08-11 15:33:05 +0100

Vi mennesker lever jo med de skader eller for å si det sånn de valg vi har tatt i livet og må nok stå for det og leve med det, jeg er oppriktig lei for siruasjonen Mr N Wolf har og korttids minnet er jo viktig men så lenge bil historien sitter der så er jo det meste vel og han deler det ialeffall med oss andre her på forumet. Vi er i en tid da mye er i endring ang bilbruken vår så innlærte fakta er nok ikke helt fakta mere men vi skal være glad for at noen kan skrive noe om historien her da det faktisk er historie og har fått oss dit vi er idag. Bilhistorien vår er faktisk viktig for hvordan vi idag lever våre liv så uansett hvordan den Norske regjering har prøvd å endre eller manipulere oss opp igjennom tiden så er det en viktig del av vår historie og noen ganger leser jeg Mr N Wolfs sine innlegg og tenker ja han har rett i mye men selvfølgelig ikke alt, vi kan nok ikke gå baklengs inn i fremtiden og alltid kommer det et skifte, uansett så er ikke elbil spesiell nytenking det har vært prøvet ut i lagerbygg ol der det ikke er forenelig med eksos i et lite lagerbygg og ja det har fungert utmerket og el er minst like bra det som hvilken som helst energi kilde det men historien vår viser jo at det nok ikke var før miljø forkjemperene og at våre politiske makter fant ut av at dett er veien for fremtiden. I Vancouver i Canada kanskje rundt 1990 hadde de et sinnerikt system som bussene kjørte med der de fikk strøm lignende trikkene i Oslo men de gikk ikke på skinner som trikken men heiset opp og ned strømtilgangen etterhvert som de forflyttet seg rundt og brukte batteri kapasitet mellom byttene så å si at dette er nytt er nok overdriving. Jeg ønsker hvilken som helst energi kilde velkommen som fks Hydrogen og hadde noe for seg da jeg i 1999 var i Disney Epcot senteret og faktisk også var ansatt i Disney som konsulent og så en GM bil utstillt som kunne gå på Hydrogen, tanken var god den men da Hydrogen var så energikrevende å produsere så ser jeg ikke lengre for meg at det er noen egentlig fremtid her som drivstoff og da bare hvis det er overflod av fornybar energi men vi er nok ikke der på en stund enda.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-11 17:16:00 +0100

Nei, som Kamerat Wizard sier, det er på ingen måte overskudd av fornybar energi i verden i dag, ikke på meeeeeeeeeeeeeeeeget lang tid er vi der! Det er faktisk sånn at vi fremdeles tryller frem sånn omtrent 50 % av den elektriske kraften vi har behov for på verdensbais - merk dere begrepet "behov" - fra å skuffe køl på et køllkraftverk! "Behov for" - fordi veldig mye av det behovet vi har for elektrisk kraft, egentlig ikke er spesielt livskritisk, for å si det sånn. Da tenker jeg dels på direkte forbrukere av elektrisk kraft: trenger f.ex villa-eiere i mer mondene strøk oppvarmet svømmebasseng i hagen? Trenger vi å ha flombelyste bygg på nattestid, enn si gatelys som står på for fullt natta lang?

Ja, det ser jo fint ut fra verdensrommet, men trenger vi det egentlig? Om vi trekker dette et stykke til: alt forbruk av duppeditter osv osv medfører behov for energi ved såvel produksjon som ved transporten til markedene. Det spørsmålet vi alle burde stille oss, er hvorvidt vi virkelig har et reellt behov for å bytte mobiltelefon en gang eller tre hvert år? Enn si....er det ikke egentlig like greit med det være seg en Skoda Enyaq som familiebil....enn si VW e-Up til pendlinga til og fra jobb (der man ikke kan ta tog eller annen kollektivtransport)? Hvorfor er det "noen" som bor i Asker og Bærum som BARE MÅ transportere seg sjæl og matpakka til og fra jobb med en Tesla på 2.4 tonn....med de utslippene og den hemningsløse ressursbruken dette egentlig medfører? Jeg tenker at vi alle burde reflektrere mer over de valgene vi gjør i så måte. For min del er dette en del av bakgrunnen for at jeg gjorde et bevisst valg når jeg kjøpte ny dieselbil for noen år tilbake, med sikte på å ta vare på den i si 20-25 år fremover - fremfor å bytte bil og generere nye forbruk, nye utslipp et eller annet sted - tredjehvert, annethvert, enn si hvert år! En passe balanse mellom omtanke for miljøet og fornuft spør du meg - i tillegg gir jeg et solid bidrag til felleskapet gjennom såvel engangsavgiften som mva og ikke minst, bruksavgiftene!

"Dårlig samvittighet"? Vel, for det første må jeg kjøre veldig mye mer enn 600.000 kilometer for å matche utslippene ved produksjonen av en eneste Tesla X! For det andre....etter en uke der "klima" og "miljø" har preget overskriftene....hipp hurra for FN sin klimarapport! Mange fest-taler verden rundt i etterkant gitt! Ikke minst fra USA og Biden-administrasjonen! Men voooooooooooops, kan alle som fikk med seg dagens "gladnyheter" rekke opp en hånd? Jooooo, den samme Biden-administrasjonen som priser klimarapporten og ditt og datt er bekymret for....hold dere fast! BENSINPRISENE I USA! For å stagge priosutviklingen en smule, har man anmodet Opec om å ØKE produksjonen KRAFTIG - ut over det som allerede er vedtatt i Opec! Når vi vet at USA ligger på en skikkelig feiende flott førsteplass når det gjelder utslipp fra såvel veitrafikk ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger