Kasko eller ikke avhenger i stor grad av hvor mye bonus du har. Som Kamerat Wizard ville jeg nok likevel valgt kasko på en såvidt ny bil, du får bla leiebildekning ved skade - i den grad dette har spesielt stor verdi - du får kun leiebil inntil 2-4 uker eller frem til "tilbud om oppgjør". Når det gjelder oppgjør her, snakker vi om en feiende flott bil, men glem aldri at selskapets takstmann jobber FOR SELSKAPET. Ja, noen selskaper er reale med kundene, men andre praktiserer "en pris før, en helt annen etter en skade". Med det mener jeg at du betaler en rådyr forsikringspremie, bla basert på bilens verdi som ny og påfølgende antatt rellativt høy verdi etter x år, men for din bil vil garantert kjørelengden medføre at et "dårlig" selskap prøver seg på en liten spansk en og er lynraske med å kondemnere bilen - om så du bare bulker en skjerm! Om man bare reduserer erstatningsoppgjøret nok, ja da er dette "lønnsomt": du får et skambud som utgjør kanhende omtrent det det koster å skifte.....en skjerm! Vanskelig å tallfeste, men si 100.000 kroner eller for den sakens skyld, 150.000 kroner! Ja, det er mer enn ingenting, men om du har null bonus og betaler si 25.000 i året i forsikring, ja da er det plutselig et vurderingspørsmål!
Dette forsvarer man med bruktprisen fra f.ex Rødboka, med "fratrekk" for "overkjørte kilometer", altså at bilen din er kjørt mer enn et etter min oppfatning, kunstig lavt gjennomsitt på rundt 12000 km i året. Ja, kanhende bilen din er i kjempegod stand, men igjen, er det et "dårlig" selskap, får du ikke fem flate øre for verken "god stand" eller ekstrautstyr. Sånn er det bare....velg dine samarbeidspartnere i forsikringsbransjen med omhu om du vil ha glede av en kasko! Sørg gjerne også for å ha dokumentasjon på bilens faktiske stand. om den er i god stand...ta gjerne en NAF-test i dann og vann....og ta BILDER med jevne mellomrom! Om uhellet skulle være ute, har du som regel tre alternative utfall på selskapets tilbud om erstatning: skambud, lavt men akseptabelt, eller et tilbud du opplever som helt fair. De to siste bør man selvølgelig akseptere, i førstnevnte tilfelle? Ja da gjør man de rette tingene i rett rekkefølge, man forsøker å komme i idalog med selskapet, man skaffer seg advokat (NAF har samarbeidsavtaler med advokater med relevant kompetanse over hele landet) og man legger frem den dokumentasjonen jeg nevner over....i det hele tatt: opptre ærlig, korrekt, vær ryddig...så ordner det seg som regel...men be advised...det kan ta tid!
Ja, jeg er klar over at det i kaskovilkårene som regel står at erstatningen skal beregnes ut fra hva det koster å gjenanskaffe en "mest mulig tilsvarende bil", men sånn er det altså ikke alltid. Derav dette med å være litt speidergutt her: alltid beredt: dokumentajson. Bilder. Ærlig. Korrekt.
EN TING DU SKAL VÆRE PÅ VAKT MOT ved en skade: raske "tilbud ... (more)