0

Prøveskilt og forsikring

spurt 2021-08-02 21:49:35 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg har ett spørsmål angående prøveskilt. Jeg har nylig kjøpt meg e-klasse men ønsker å ikke ha forsikring på bilen enda. Når jeg henter bilen som er ca 2 timer vekke skal jeg kjøre bilen med prøveskilt. Er det noe forsikring innlagt i prøveskilt, eller er det absolutt ingen forsikring på bilen når jeg kjører den de 2 timene? Hadde det eventuelt gått ann å ha forsikring på bilen kunn den dagen jeg kjører den ned, og kunn da?

Så over til når jeg skal ha forsikring på bilen. Vil det svare seg å ha fullkasko på en bil som er kjørt 350 tusen og 2014 modell, eller holder det med delkasko? Hva er forskjellen på disse to? forsikringen? Hva kan jeg forvente av bilen?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-03 12:33:09 +0200

updated 2021-08-03 12:35:31 +0200

Ja det er forsikring på prøveskilter og derfor koster de flesk så du trenger ikke ytterligere forsikringer. Om det svarer seg å ha kasko eller delkasko er jo opp til deg å vurdere. Kasko forsikring dekker trafikk forsikring, tyveri, brann og reddning samt skade på egen bil og ikke unormalt leiebil ved uhell. Del kasko dekker trafikk forsikring, tyveri, brann og reddning men grøfter du bilen din så er det game over altså dekkes ikke skade på egen bil. I beste fall er kanskje bilen din verdt 150000 kr uten å ha sjekket dette på Finn så er jo litt å miste hvis du grøfter den men som sagt opp til deg dette. Jeg ville trolig valgt kasko her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-03 15:08:06 +0200

Kasko eller ikke avhenger i stor grad av hvor mye bonus du har. Som Kamerat Wizard ville jeg nok likevel valgt kasko på en såvidt ny bil, du får bla leiebildekning ved skade - i den grad dette har spesielt stor verdi - du får kun leiebil inntil 2-4 uker eller frem til "tilbud om oppgjør". Når det gjelder oppgjør her, snakker vi om en feiende flott bil, men glem aldri at selskapets takstmann jobber FOR SELSKAPET. Ja, noen selskaper er reale med kundene, men andre praktiserer "en pris før, en helt annen etter en skade". Med det mener jeg at du betaler en rådyr forsikringspremie, bla basert på bilens verdi som ny og påfølgende antatt rellativt høy verdi etter x år, men for din bil vil garantert kjørelengden medføre at et "dårlig" selskap prøver seg på en liten spansk en og er lynraske med å kondemnere bilen - om så du bare bulker en skjerm! Om man bare reduserer erstatningsoppgjøret nok, ja da er dette "lønnsomt": du får et skambud som utgjør kanhende omtrent det det koster å skifte.....en skjerm! Vanskelig å tallfeste, men si 100.000 kroner eller for den sakens skyld, 150.000 kroner! Ja, det er mer enn ingenting, men om du har null bonus og betaler si 25.000 i året i forsikring, ja da er det plutselig et vurderingspørsmål!

Dette forsvarer man med bruktprisen fra f.ex Rødboka, med "fratrekk" for "overkjørte kilometer", altså at bilen din er kjørt mer enn et etter min oppfatning, kunstig lavt gjennomsitt på rundt 12000 km i året. Ja, kanhende bilen din er i kjempegod stand, men igjen, er det et "dårlig" selskap, får du ikke fem flate øre for verken "god stand" eller ekstrautstyr. Sånn er det bare....velg dine samarbeidspartnere i forsikringsbransjen med omhu om du vil ha glede av en kasko! Sørg gjerne også for å ha dokumentasjon på bilens faktiske stand. om den er i god stand...ta gjerne en NAF-test i dann og vann....og ta BILDER med jevne mellomrom! Om uhellet skulle være ute, har du som regel tre alternative utfall på selskapets tilbud om erstatning: skambud, lavt men akseptabelt, eller et tilbud du opplever som helt fair. De to siste bør man selvølgelig akseptere, i førstnevnte tilfelle? Ja da gjør man de rette tingene i rett rekkefølge, man forsøker å komme i idalog med selskapet, man skaffer seg advokat (NAF har samarbeidsavtaler med advokater med relevant kompetanse over hele landet) og man legger frem den dokumentasjonen jeg nevner over....i det hele tatt: opptre ærlig, korrekt, vær ryddig...så ordner det seg som regel...men be advised...det kan ta tid!

Ja, jeg er klar over at det i kaskovilkårene som regel står at erstatningen skal beregnes ut fra hva det koster å gjenanskaffe en "mest mulig tilsvarende bil", men sånn er det altså ikke alltid. Derav dette med å være litt speidergutt her: alltid beredt: dokumentajson. Bilder. Ærlig. Korrekt.

EN TING DU SKAL VÆRE PÅ VAKT MOT ved en skade: raske "tilbud ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar