0

Forskjell D3-D4?

spurt 2021-08-01 15:56:07 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, jeg tenker å bytte / selge min Mercedes 2012 stasjonsvogn. Har lyst til å kjøpe Volvo xc40 ,150 hk, R-Design 2019. Hva er forskjellen på D3 R design og D4. Jeg vil ikke ha Renault motor men Volvo. Vurderer også Mazda cx- 5, 2,5 194hk. 2019 og Volkswagen Tiguan, 2.0 TDI 150 hk 4M R-Line 2019. Alle disse med automat gir. Er usikker på kvalitet på girkassene til de forskjellige modellene. Hilsen Øivind

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-01 17:06:11 +0100

Når du har en eller annen fjong Mercedes stasjonsvogn, vil du uansett risikere en skikkelig nedtur om du bytter til en av de bilene du nevner! Du vet hva du har, hvorfor ikke fortsette med Mercedes? Ellers bør du sette deg ned og tenke nøye gjennom hvilke egenskaper du vektlegger mest, sett gjerne opp en prioritert liste, og sammenhold denne lista med hvilke behov du faktisk har. En grundig vurdering av kjøremønsteret hører også med her. Når du har gjort denne jobben, tygger du deg gjennom lista over kandidater en til gang, stryker de som ikke passer, og går videre med de resterende....herunder hører grundig prøvekjøring med....stikkord: merkeforhandlere og demobiler!

Jeg tenker også at du bør gå litt i deg selv og tenke etter om du virkelig vil ha en SUV. Den ekstra bakkeklaringen som mange synes er så innmari kult, gjør ikke nødvendigvis noe godt med verken kjørekomfort eller kjøreegenskaper - tvert om. Ja, om du har en ganske så ekstrem off-road løype frem til hytta, eller bor et sted i Finnmark der ikke engang brøytebilen gidder å komme om vinteren, da trenger du litt ekstra bakkeklaring! Men for alle praktiske hensyn: et normalt godt firehjulstrekk og gode vinterdekk får deg frem under de fleste vanlige forhold. Om det blir så mye snø at du "trenger" SUV - ja da er det på tide å vurdere om man heller bør holde seg inne!

Ellers er du formodentlig klar over at Volvo XC 40 er det vi kan kalle en "dyr liten bil". Du må betale relativt mye for en bil med begrenset innvendig plass og ditto bagasjerom. Om du ikke "vil" ha motor fra Renault, er du litt ute og sykler: PSA lager bransjens kanskje beste dieselmotorer - de er iallefall fullt ut på høyde med den eneste reelle konkurrenten sine motorer - da tenker jeg på VAG. Mhp Mazda har man hatt visse problemer, men ja, kanhende man har rettet opp i syndene fra tidligere. CX-5 er jo en feiende flott bil å se til, men be advised, bør prøvekjøres, komfort og kjøreegenskaper er ikke helt "der", spesielt ikke for deg som er vant til Mercedes. Mhp Tiguan er det en Golf på stylter, firehjulstrekket er Haldex 5, den beste versjonen til nå. Girkassa er en DSG-kasse, helt grei den også, men be advised, oljeskift hver 60.000 km!!!!! Likeldees bør man glemme dette "longlife" programmet, motorolje OG oljefilter bør byttes hver 15.000 km, maks 20' ved mye langkjøring! Ja, man kan alltids gamble litt, men for meg, som tar sikte på å beholde min kjære Golf med 2.0 TDI noen hundre tusen kilometer fremover, er det smart å bytte olje hver 15.000 km. Alle som kaster et raskt blikk på en sprengskisse av motoren, vil se at dette er lurt :-)

Likeledes er UNDERSTELLSBEHANDLING en god investering, også om du kjøper en bruktbil som har vært understellsbehandlet når den kom til Norge - da er det på tide med ETTERBEHANDLING om vi snakker 2019!!!!! Og bare så det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-02 12:48:45 +0100

updated 2021-08-02 13:24:25 +0100

Mener D2, D3 og D4 motorer er fra Peugot og da er du trygg det er verdens beste motorer og står i minst halvparten av verdens bilpark. Volvo har bare sin D5 men er ikke sikker på at den produseres mere men uansett er det ikke lett å følge alle Volvos valg av motorer da de har samarbeidet både med den ene og den andre så for all del ikke bruk svaret som verktøy for å få selger i knestående, ta en titt på Wiki ang Volvos valg av motorer så tror jeg du forstår hva jeg mener. Uansett Renault er ikke noen hvem som helst i motor sammenheng og om de måtte ha klart å få inn en motor i en nyere Volvo så er jeg helt sikker på at den ble vurdert og funnet verdig. Renault er jo en av Europas største levrandør av biler og fordi om vi i Norge rynker litt på nesen så er det full fart ellers der ute i Europa for Renault. Automat kassen er en Getrag 450 dual clutch, de hadde noen problemer med de første kassene og våt clutch da konstruksjonen ble for spinkel og plast biter fra støttene til torsjonsfjærene gikk i oppløsning og førte til masse problemer med plast biter i ventiler ol og da selvfølgelig game over. Men etter 2015 forandret de designet fra å ha torsjonsdemperene i dobbelclutchen og flyttet den over i svinghjulet og da ble de fleste problemene løst, tar du oljeskift som du skal på disse kassene så varer de nok både lenge og vel. Volvo har hatt mange fine ord de på litt spesial utgaver, T Gul, Ocean Race og som det blir nevnt R design ? det gjør de jo litt mere spennende bare på navnet men dreier seg ofte om en spesiell farge og ellers litt glitter og stas og om mulig litt tunet motor med litt fler hk. Jeg støtter ellers Mr N Wolf sitt forslag siden du nevner en masse biler så hvorfor ikke Focus og Mondeo eller hans eget merke VW da de har masse morsomme modeler i ermet, vi feide de andre konkurentene av banen så som Peugot, Opel og Renault og til og med Volvo for de ble for trauste for oss ungdommelige bilkjøpere og uansett ta fks Peugot med den fantastiske 205 Gti hvorfor fulgte de ikke opp dette men ble Verdens kjedeligste bil etter dette i et par 10 år ??? Jeg skjønner meg faktisk ikke på det. Ellers kan man jo ikke ta for seg alle biler i markedet da blir det et ofselig langt svar her :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger