0

petrolheads

spurt 2021-07-31 15:42:00 +0100

Nå faser den ene bilprodusenten etter den andre ut fossile biler. Hva skjer med markedet for oss som liker MOTOR? Blir fossile biler verdiløse eller samleobjekter ( i alle fall de som er attraktive idag)? Har vi det fossilt drivstoff om 50 år? David

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-08-01 17:55:39 +0100

Ta nå ikke alle sorger på forskudd da! Ja, det kan skje dramatiske ting med klimaet som fremtvinger gjennomgripende tiltak før vi vet ordet av det, men hvor sannsynlig er dette? Det er bokstavelig talt virkelig store og komplekse økosystemer vi snakker om, ting skjer ikke over natta.

Ellers leser jeg senest i dag at villsvinbestanden i Europa angivelig forårsaker like høye utslipp av klimagasser som "en million biler". Kanhende vi burde prioritere å spise villsvin til middag oftere? Enn si legge avgifter på produksjon av elbiler....kfr det faktum at en Tesla X har utslipp som alene ved produksjonen matcher en dieselbrenner "livsløpsutslipp" frem til 600.000 kjørte kilometer! For ikke å snakke om at halvparten av verdens elektrisitet kan henføres til kullkraft! I det hele tatt, det en hel liten gullrekke med ting som miljøfrikene ikke vil snakke om! Jeg spår at vi må snu hver en stein, og ta opp også temaer som ikke anses som "politisk korrekt" å diskutere i årene fremover!

Åssen det vil påvirke vår alles kjære BILEN? I min krystallkule ligger det i kortene at det i virkelig store byer, enn si i land med høy befolkningstetthet, vil tvinge seg frem begrensinger av indiviudell transport. Med det mener jeg primært vår alles kjære BILEN, og det vil måtte innbefatte ALLE personbiler, uansett drivlinje! At en elbil har "nullutslipp" lokalt, løser jo ikke problemene globalt, ei heller problemene knyttet til støy....svevestøv....behov for utbygging av nye veier! I det hele tatt: det er faktisk ikke en MENNESKERETT å kunne frakte seg sjæl og matpakka til jobben i en stålkasse på fire hjul - dette må nødvendigvis også omfatte unevnelige batteribiler på 2.4 tonn! Stikkord for utslippsreduksjon som virkelig monner globalt er først og fremst REDUSERT FORBRUK!

Der er KOLLEKTIVE LØSNINGER nøkkelen, herunder elektriske løsninger, gassdrevne løsninger, hydrogen....på både vei og skinner. Dette er løsninger som langt på vei har vært implementert i verden rundt oss gjennom flere tiår, også når det gjelder varetransport. Ja, vi er uforskammet heldige som bor i et land med ufattelig mye plass, rikelig med ressurser og få innbyggere, det gir oss på mange måter et pusterom, iallefall så lenge velgerne er seg sitt valg bevisst og unngår å stemme på partier som IKKE har STORT MARKERINGSBEHOV og noe spesielt syn på hva som er "løsningen" på miløproblematikken! Men ellers? Det kan fort går greit i vår levetid - anagelig er det derfor du rederer til "50 år" :-)

THE BOTTOM LINE er at man skal ikke ta sorgene på forskudd, det er så alikevel bare gjennom stemmeseddelen vi har et minimum av påvirkningskraft. Når det gjelder tilgangen på drivstoff, vil du jo alltid kunne skaffe deg en eldre DIESELBIL og kjøre den på VEGETABILSK OLJE fra nærmeste gatekjøkken! Men så er det dette med BRUKSAVGIFTER og BRUKSRESTRIKSJONER da! Dette vil komme - før eller siden - men vi har jo faktisk INGEN egentlige "storbyer" i Norge! Bare sromannsgærne polikere som snakker om "storbyproblemer" på steder som Haugesund og Alta!

Men igjen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-01 17:57:50 +0100

PS! Om du har bensinbil, kan du med letthet konvertere den til å kjøre på alkolhol, ref Brasil og Mexico! Oppskrifter på hvordan lage alkhol for "automotive use" finnes på nett og i velassortere bokhandler, kall det gjerne "moonshiners guide" :-) Du kan også lage en SVÆR komposthaug, bygge om bilen til gassdrift og kjøre den på gass som du samler opp fra komposthaugen"! Om du banner i kjerka, kan du jo også bygge om bilen din til elbil - men akkurat DET bør sitte langt inne!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-02 20:30:55 +0100

Yepp Svenskene hadde sine gjengass agregater på bilene sine under 2. verdenskrig som lagde en gass ved å brenne ved med underskudd på oksygen og så igjen brukte gassen som bensin på bilen så det er jo mange muligheter også i fremtiden. Frityr olje fra gatekjøkken tja hvorfor ikke men det lukter jo som en kebabsjappe når du kjører. Vi mennesker finner alltid muligheter og diesel må ikke pumpes opp fra et reservoir i Nordsjøen da en diesel bil kan brenne en mengde forskjellige drivstoffer som solsikke olje osv og det er jo faktisk fornybart noe ikke forekomstene i Nordsjøen er. Jeg er sikker på at tar man stikkene og barken på et gran tre så kan man lett forvandle det til energi olje og renser man det litt så er det bare å fylle på tanken på en diesel bil å sette avgårde med en behagelig Julaften duft etter seg.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-08-03 14:03:10 +0100

Ja, jeg glemte den fantastiske vedgeneratoren i farta! Det var jo også et utbredt fenomen i Norge under krigen, som drivstoff brukte man gjerne ved av or, kappet i passende små biter, og fyra med begrensa trekk....kall det gjerne en form for tørrdestillasjon av ved! Den som har sett Ødemarkens menn, vil vite at Eustace i South-Carolina....tror jeg det er....bygde om en bil til vedgass-drift!

Jeg hadde selv en gammel vedgassgenerator på lur en gang på 70-tallet, hamster som jeg var samlet jeg også på en Moskwitch fra meget tidlig 60-tall med tanke på å ta motoren fra den og hive inn i min 1974-modell Moskwitch, i den hensikt å kjøre den på vedgass! Den gamle sideventila motoren gikk jo egentlig like godt på alt som kunne brenne, inkludert parafin og en blanding av diesel og bensin. Ja, jeg tenkte også tanken på å kjøre på hjemmebrent, kfr ovenstående! Heldigvis tok jeg til vett og la alle mer eller mindre vanvittige prosjekter på is, rødda opp i garasjen og tomta og hele sulamitten og fløtta etterhvert til en annen landsdel. Sånne prosjekter er alltid morsommere på tegnebrettet enn i virkeligheten, den kloke tar til vett FØR gjennomføringsfasen!

Mhp alternativt drivstoff som diverse vegetabilske oljer er det kurrant å kjøre veldig mange vanlige dieselbiler på dette, f.ex hadde min Passat B5 med en 1.9 TDI under panseret, en motor som ifølge typebetegnelsen og VW kunne kjøres på 100 % vegetabilisk olje. Den eneste tilpasningen man må gjøre, er å skifte dieselfilteret oftere. Og kjører man på brukt olje fra det lokale gatekjøkkenenet, må man filtrere og gjerne utøve litt praktisk kjemi, men det er faktisk en ganske lønnsom aktivitet man kan hygge seg med der hjemme i garasjen! Ikke noe hokus-pokus, jeg vet de som gjør det!

Dette med LUKTA fra eksosen er jo alltid et spennende tema, men so what? Det lukter bedre fra en dieselbil som kjører på den gamle frityrolja, enn av chipsen som er stekt i dritten! Jeg har selv kjørt på russisk fyringsolje....da lukter det svidd asfalt fra eksosen....VELDIG! Selve "dieselen" man fyller på tanken, lukter som det vi kalte "solar" i Norge tidligere. Jeg har også kjørt på tennvæske når Rimi hadde tilbud som var billigere enn diesel en gang på 90-tallet, det lukta utegrill lang vei! Skikkelig koselig synes jeg! Min kjære Passat B2 1.6D gikk som et skudd på tennvæske, i tillegg fikk jeg svidd av koksa på en utblåsningsventil som vel må beskrives som "utslitt" :-)

Kamerat Wizard nevner også biofuel av f.ex skogsavfall. Dette er utbredt i andre land, bla i Sverige har man kommet godt i gang med dette. I Norge har politikerne effektivt kvelt alle forsøk på å lage bbiofuel med avgifter, avgifter og atter avgifter! Idioti spør du meg, men det er kanhende begrunnet med at den norske stat tross alt baserer en betydelig del av sine inntekter på netopp fossilt drivstoff....da blir det som det blir! Jeg har mine ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-07-31 15:42:00 +0100

Sett: 115 ganger

Sist oppdatert: Aug 03 '21

Relaterte spørsmål

Antall visninger