Vel, du vet selv hva du kan dokumentere av påløpte kostnader for restaueringen, og du har sannsynligvis både bilder og annen relevant informasjon. En problemstilling du skal ha i bakhodet her, er at forsikringselskapet IKKE er i slekt med julenissen! Tvert om! Normalt sett ønsker man å betale ut minst mulig, og helst mindre enn det også! Nå har vel det toget gått allerede, men det du skal ha i bakhodet med det som for meg fremstår som en kollisjon med svært mye energi involvert, er at dette ALLTID gjør noe med skjelletet, ofte også indre organer...spesielt HODET er utsatt. Jeg skal ikke gå i detalj her, men det er der de virkelig store konsekvensene på sikt, enn si erstatningene, ligger. Du sier heller ikke noe om hvem som hadde skylda, eller for den sakens skyld. om det ble skylddeling...eller om du ble sittende med skylda. Alt dette har betydning sett fra et erstatningsrettslig ståsted - si at du har en kamerasekk med fotoutstyr verdt 100.000....får DU skylda...dekker kaskoen din kanhende 10.000 kroner av dette....verdt å ha i bakhodet!
Mhp bilen er det selskapets - med trykk på SELSKAPETS - takstmann som har bukta og begge endene. Han er ikke bare instruert og lært opp til å gjøre jobben på den måten selskapet forventer, han er også enten ansatt eller selvstendig næringsdrivende som er avhengig av selskapet for å ha mat i skapet og smør på skiva. Sånn er det bare - så mye for habilitet og objektive vurderinger. Når det er sagt, det er STOR forskjell på forsikringelskapene, noen selskaper agerer som reinspikka kjeltringer, andre ligger midt på treet, mens et par støkker faktisk prøver å gjøre en god jobb.
En ting som gjelder i de to førstnevnte tilfellene, er at jo, du kan endelig forsøke å snakke med selskapet om verdsettingen av bilen din, og du kan snakke med takstmannen. Men, det er et stort men her: altfor ofte blir du plutselig omklassifisert til "vanskelig" kunde i det øyeblikk du ikke godtar "tilbudet om erstatning" uten innsigelser. En ting til å være ops på: i tilbudsbrevet legger man ofte inn formuleringen "endelig oppgjør" eller lignende med små bokstaver....det innebærer i ytterste konsekvens at du frasier deg rett til erstatning du ellers kunne hatt krav på. I det hele tatt, man skal være oppmerksom, sogar telle fingrene, når man har håndhilst på en forsikringsmann!
Når det er sagt, alt det Kamerat Wizard sier, bør du merke deg. Jeg kan legge til at en rask titt på finn - se HER: https://www.finn.no/car/used/search.h...DESC&yearfrom=2005&year_to=2005
Noe kynisk og helt sikkert alfor enkelt sett, dette tilsier at erstatning stor kroner 270.000 nok vil fremstå som et tilnærmet korrekt oppgjør sett fra selskapet side. Vær ops på at selskapet også vil legge "Rødboka" til grunn, men når din bil er såvidt gammel, vurderer man også f.ex finn.
Ja, du har formodentlig en annen variant over temaet LC, den er ... (more)