Nja, Passat har i utgangspunktet to varianter: vanlig stasjonsvogn og denne greia som kalles "Alltrack". Sistnevnte har altså firehjulstrekk, greit nok, og det er skremt ut litt flere ponnier fra motoren. Det er det gode. Det grusomme er "flotte SUV-detaljer", i form av plastdeksler her og der og litt mer bakkeklaring. Not my cup of tea, og hva i alle dager er poenget med å gjøre et ellers perfekt landsveis-lokomotiv til en halv-SUV - altså en bil på stylter? Mitt stalltips er å gå for den vanlige stasjonsvogna, gjerne en velutstyrt versjon som har det man måtte ønske seg, med 150 hk TDI, gjerne med firehjulstrekk! Ja, man får også denne med motoren med litt flere ponnier, men det jekker etter mitt syn prosen opp mer enn det er verdt! 150 hk versjonen har mer enn nok av både moment og effekt til å holde følge med trafikken, også i det store utland! Rett nok er Passat litt tyngre enn min Golf, men for alle praktiske hesyn: 150 hk er uansett nok. Ellers er Passat Passat, har man først hatt en Passat eller to tidligere, føler man seg imiddelbart "hjemme" når man setter rumpa i en nyere av sorten! Den skal VW ha: dette er man gode på!
Men skal jeg være ærlig: Mondeo er en feiende flott bil, her bør man foreta en grundig prøvekjøring av begge, og ikke vær beskjeden, gå gjerne til de respektive merkerforhandlerne og prøvekjør der! Hvor man velger å handle? Ja, det er a complete different matter, i min verden er forhandlerne der for å gjøre potensielle kunder fornnøyde! Dette er også en fin anledning til å se hvordan det er fatt hos merkeforhandlerne og ikke minst, merkeverkstedet. Nei, man trenger i utggangspunktet ikke merkeverkstedet, men det er situasjoner der det er greit å ha en god samarbeidspartner som kan "ditt" merke - mao at man trenger dem! Dette, og grei tilgang på deler til en forholdsvis grei pris, det være seg såkalte originaldeler eller (ofte de samme delene i en annen pakning) tredjepartsdeler. Der er jo både VW og Ford helt fantastisk gode valg! Enda bedre er det at de er "greie" å jobbe med, enten man bruker merkeverksted, Mekonomen eller kommer inn døra til et lite garasjeverksted langt inne i skauen i russisk Karelia, mekanikeren smiler og ordner de problemer man måtte ha - om man har noen :-) Det er IKKE sånn som med enkelte andre, unenvelige biler, at mekanikeren skriker på hjælp og springer avsted når man nærmer seg verkstedet :-=