0

Passat vs Mondeo

spurt 2021-07-28 18:54:12 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, vurderer for tiden to biler, den ene Passat 2015 den andre Mondeo 2015. Begge har 150hk diesel motor, automat, bortimot samme utstyrsnivå og mulighet for å trekke 2 tonn på kroken som er noe jeg trenger. Passaten har gått 120.000km mens Mondeon har gått 97.000km. Har gode erfaringer med Passat tidligere, men Mondeo er helt ukjent. Passaten fremstår med noen visuelle merker og riper, Mondoen er noe penere i lakk og inventar. Pris hhv 193.000 for Passaten, mens Mondeon ligger på 198.000. Service historikk på begge og EU godkjent. Hva bør vi velge?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-28 19:28:03 +0100

Vel foruten at Mr N Wolf hopper i stolen tror jeg valget er lett med Mondeo. Husk oljeskift på Automat kasse på 60000 km og er det ikke gjort så kjør det forteste du kan og få det gjort at noen forteller deg at det er gjort er ikke nok her må man ha bevis faktisk. Det er sikkert noe Passat og Mondeo har forskjeller på her så npr det ikke står på allverdens ang pris og ellers tekniske ting ang kjørelengde osv fordi om 27000 km faktisk er et års normal bruk så velg den du liker best her, vi har alle våre preferanse om hva vi liker og ikke liker og setter mest pris på.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-28 21:59:41 +0100

Neida, jeg hopper ikke i stolen, her er det i stor grad personlige preferanser som bør legges til grunn....gjerne med prøvekjøring av begge. Jeg tenker jo også at selv om dette nok er en Passat B8, altså den foreløbig siste generasjonen Passat, ville jeg nok foretrukket en bil uten "noen visuelle merker og riper"......med såpass mye penger i potten bør man ha en bil som fremstår som nogenlunde "hel". For meg er også dette med riper og merker som noe som sladrer om en eier som har et litt mer avslappet forhold til å ta vare på bilen, og nei, det er faktisk ikke rasjonering på gode biler der ute, her ville jeg rett og slett gått videre og funnet et bedre eksemplar om Passat skulle være det foretrukne alternativet. Ellers gjelder det samme som for Mondeo: oljeskift på automatkassa har et skiftintervall på 60' også hos VW...det bør IKKE overskrides!

Mhp Mondeo er det absolutt en gild bil, etter min mening den eneste bilen i dette segmentet som er en reell utfordrer til Passat. Om valget er lett, er diskutabelt, sist jeg kjøpte bil smakte jeg faktisk på tanken om å kjøpe noe annet enn VW, men etter å ha prøvd både det ene og det andre, og tenkt gjennom hva de respektive merkeforhandlerne lokalt kunne levere, var jeg i større eller mindre grad skuffet. Her vil det jo alltid være lokale variasjoner, her hvor jeg bor er Skoda, tett fulgt av VW, de merkene som scorer høyest blant både meg selv, men også mine venner og kolleger. Jeg prøvekjørte også flere biler, noen ymtet frempå om "Norgesrekord i prøvekjøring". Vel, for å gjrøe en lang historie kort: jeg var liksom litt betutta, litt deprimert: jeg følte ikke noen stor entusiasme for neon av de andre kandidatene dengang. Så oppsøkte jeg - nok en gang - min lokale VW-forhandler, det var rett og slett om å komme hjem! Etterhvert lå bestillinga på en Passat CC klar på bordet, men så var Golf 7 på vei....etter en grundig prøvekjøring - jeg var faktisk den første privatkunden i Norge som prøvekjørte Golf 7 - ble jeg også den første som bestilte Golf 7. ¨

THE BOTTOM LINE er at du absolutt bør prøvekjøre de aktuelle bilene. Dels fordi Passat B8 er en helt annne Passat den du har hatt før, men også fordi Mondeo er en virkelig god bil, kanhende med egenskaper som gjør at den passer bedre inn i det du ønsker deg av en bil. Når det gjelder utstyr og ditt og datt, er automat fornuftig, likeledes er 2.0 diesel det klart beste motoralternativet i begge tilfeller her. Jeg ville imidlertid også vurdert firehjulstrekk, det gir vesentlig bedre stabilitet hele året, uansett forhold, i tillegg får du bedre fremkommelighet som en ekstra bonus. Jeg tenker også at med forhjulstrekk er firehjulstrekk en klar fordel om du skal trekke slep på noe særlig mer enn et tonn. Endelig er adaptiv cruisekontroll en god ting, og ellers bør man ha dette ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-29 12:10:02 +0100

updated 2021-07-29 14:43:18 +0100

Kaster meg på Mr N Wolfs forslag her om 4 hjuls drift og hvorfor ikke det blir en mye gildere bil, når jeg anbefaler Mondeo så er det rett og slett for det er disse bilene jeg kjenner best men Passat puster den nok lett i nakken så kanskje vi sier dødt løp om valg her. Velg en Mk 5 fra 2015 med Automat og 4 hjuls drift da det var en rekke forbedringer blant annet på automat kassen som ble en mye bedre løsning og man får de med 180 hk dieselen som er en kjempe trivelig motor. Men siden Mondeo og Passat alltid har knivet side om side så regner jeg med at tilsvarende model også finnes fra Passat sin side. Men for all del ikke velg de ynkelige 1,6 l motorene, joda spør du de som har de så sier de at de er spreke de ? ja hvem ville vel ikke sagt det når man først hadde vært så dum å velge en slik, utrykket å trø på en død skillpadde kommer sannelig til sin rett her og hvem ønsker vel å måtte hive ut reservehjulet og foreta en slankeopperasjon for å foreta en forbikjøring noenlunde sikkert nei her er det 2,0 motor som gjelder fritt mellom 150 og 180 hk.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-29 17:15:41 +0100

Nja, Passat har i utgangspunktet to varianter: vanlig stasjonsvogn og denne greia som kalles "Alltrack". Sistnevnte har altså firehjulstrekk, greit nok, og det er skremt ut litt flere ponnier fra motoren. Det er det gode. Det grusomme er "flotte SUV-detaljer", i form av plastdeksler her og der og litt mer bakkeklaring. Not my cup of tea, og hva i alle dager er poenget med å gjøre et ellers perfekt landsveis-lokomotiv til en halv-SUV - altså en bil på stylter? Mitt stalltips er å gå for den vanlige stasjonsvogna, gjerne en velutstyrt versjon som har det man måtte ønske seg, med 150 hk TDI, gjerne med firehjulstrekk! Ja, man får også denne med motoren med litt flere ponnier, men det jekker etter mitt syn prosen opp mer enn det er verdt! 150 hk versjonen har mer enn nok av både moment og effekt til å holde følge med trafikken, også i det store utland! Rett nok er Passat litt tyngre enn min Golf, men for alle praktiske hesyn: 150 hk er uansett nok. Ellers er Passat Passat, har man først hatt en Passat eller to tidligere, føler man seg imiddelbart "hjemme" når man setter rumpa i en nyere av sorten! Den skal VW ha: dette er man gode på!

Men skal jeg være ærlig: Mondeo er en feiende flott bil, her bør man foreta en grundig prøvekjøring av begge, og ikke vær beskjeden, gå gjerne til de respektive merkerforhandlerne og prøvekjør der! Hvor man velger å handle? Ja, det er a complete different matter, i min verden er forhandlerne der for å gjøre potensielle kunder fornnøyde! Dette er også en fin anledning til å se hvordan det er fatt hos merkeforhandlerne og ikke minst, merkeverkstedet. Nei, man trenger i utggangspunktet ikke merkeverkstedet, men det er situasjoner der det er greit å ha en god samarbeidspartner som kan "ditt" merke - mao at man trenger dem! Dette, og grei tilgang på deler til en forholdsvis grei pris, det være seg såkalte originaldeler eller (ofte de samme delene i en annen pakning) tredjepartsdeler. Der er jo både VW og Ford helt fantastisk gode valg! Enda bedre er det at de er "greie" å jobbe med, enten man bruker merkeverksted, Mekonomen eller kommer inn døra til et lite garasjeverksted langt inne i skauen i russisk Karelia, mekanikeren smiler og ordner de problemer man måtte ha - om man har noen :-) Det er IKKE sånn som med enkelte andre, unenvelige biler, at mekanikeren skriker på hjælp og springer avsted når man nærmer seg verkstedet :-=

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger