El-bil problematikk.
Hei! Jeg er en person som er glad i bil og liker å kjøre. Har lest mengder av tester opp gjennom årene. Har noen ganger lurt på habiliteten til journalistene da jeg har eid noen av bilene som har vært testet og har nok ikke vært helt enig med journalistene. Nå kan dette skyldes at smaken er som baken, men jeg har uansett lurt på dette noen ganger. I de senere årene hvor elbilene har kommet på markedet og blitt mye bedre (har fulgt med på dette siden Think) har problemstillingen over blitt mer aktuell. Jeg er som sagt glad i å kjøre bil og kan til tider kjøre "inspirert". Uansett, her kommer spørsmålet mitt. Hvorfor skriver dere ikke om bremselengde på elbil (sammenligne to like biler hvor den ene er elbil og den andre har bensinmotor, hvorfor skriver dere ikke om kurvedynamikk og kjøreegenskaper? Etter å ha hatt elbil i 1 år må jeg innrømme at bremselengde og kurvedynamikk på en bil som veier 2,5 tonn er helt annerledes (mye dårligere) enn en bil som veier 1,7 tonn. En elbil er jo som å kjøre en bil full av sement, stopper sent og kurvedynamikken er katastrofal. I Norge er dette spesielt relevant på vinterføre. Det samme gjelder rekkevidde. I bykjøring om sommeren oppnår jeg bilens oppgitte kjørelengde. På 110 motorvei (pluss litt over fartsgrensen øker forbruket med 20%). Hva med ladeproblematikk? På hytta har jeg en 10 ampere sikring. Her tar det da 36 timer å lade batteriet. Kan selvfølgelig stoppe på en lynlader osv, men dette er uansett reelle problemer i hverdagen til en el-bilist. Hvorfor benevnes ikke dette i det hele tatt av dere biljournalister?