Nå er det vel i praksis veldig variabelt med hvor mye feil det er på elbiler, men E-Golf er helt klart ikke av de verste! 60.000 km er for ingenting å regne i min verden, og ja, det betyr teoretisk sett marginalt mer "slitasje" enn om bilen er kjørt 40.000, men himmel og hav: selv om vi er litt pessimistiske i forhold til batteripakkas levetid: du har flere år med fabrikk-garanti igjen! Vi bør kunne være roimelig sikre på at en splitter ny E-Golf ville hatt en levetid på si 12 år eller 200.000 km. Om du kjører 10.000 km i året og passer litt på ifht ladesykluser og sånt, ja da bør du kunne forvente at denne nesten-nye bilen gir deg mange, mange gode år og kilometer uten nevneverdige problemer! Ja, batteripakka er som med alle andre elbiler, jokeren i kortstokken her, men vi skal ikke male fanden på vegen i tide og utide, gitt at bilen har si 10 problemfrie år på veien blir totalkostnaden så lav at du kan le hele veien til banken! Og bestemmer du deg for å selge den et sted på veien? Ja, du vil ha et verditap, men igjen, totalkostnaden blir helt grei! Kolleger som er glade i regne på sånt, hevder at kostnadene med en fornuftig elbil, som dette jo er, blir omtrent som å eie en grei dieselbil over samme tidsrom, kanhende litt lavere.
Når det gjelder E-Golf spesifikt, er det etter min mening en feiende flott elbil, vi kan kjenne den igjen som en bil vi har sett før, den bygger i stor grad på velprøvet "hyllevare", og "konverteringen" av den Golfen vi alle kjenner fra før, er overraskende vellykket spør du meg! Bruksmessig snakker vi også om en grei bil, ja, du får noe kortere rekkevidde enn elbiler bygget på en nyere plattform, men det viser jo også igjen i prisen. Kan en E-Golf dekke dine behov, det være seg som førstebil eller nummer-to bil, løp og kjøp! Husk bare at mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader er obligatorisk! Når det gjelder dette med ladesykluser etc, finner du bla minst en knakende god artikkel hos Teknisk Ukeblad! I store trekk dreier det seg om å satse på "treglading" npr man kan, hurtiglading, dvs lading med stor strømstyrke, er ikke nødvenidgvis lurt over tid, likeså bør man holde batterikapasiteten innenfor 20-80% - sånn circa - da får man optimal levetid.
Det er også en ting til du bør ha i bakhodet: lading langs veien er relativt dyrt, spesielt der du må betale for TIDEN du bruker på ladestasjonen. En E-Golf lader uansett ikke spesielt raskt, og når du bikker 80%, ja da går det bare tregere og tregere....nok en god grunn til å ikke lade "helt opp". Vær også ops på dette med batterikapasitet og kulde: det gjør veldig mye med rekkevidden på vinteren.
The Bottom Line er at E-Golf er et greit kjøp på alle vis, gitt at du har tenkt gjennom hvilket behov ... (more)