Vel, med en relativt tung bil og i virkelighetens verden, er det jo egentlig ingen stor overraskelse at den oppgitte rekkevidden går vesentlig ned i forhold til oppgitt rekkevidde. Det blir litt "best case" og "worst case" her, og med såvidt liten batterikapasitet tenker jeg at selv små avvik i forhold til de optimale forholdene som de 34 km er "målt" under, enn si selv moderat redusert kapasitet i et eller flere ledd i kjeden, vil gi betydelig reduksjon i rekkevidden. Kombinasjonen av tung bil og en batteripakke som kanhende får plass i en litt stor lomme, vil jo uvegerlig vær et dårlig utgangspunkt her. Ja, i prosent er reduksjonen betydelig, men her snakker vi egentlig om en liten strømkilde som nok ligger nær opp til å måtte levere full kortslutningstrøm bare for å flytte på en tung bil! Akseptabelt? Nja, det første jeg ville forlangt var en grundig gjennommåling av hele verdikjeden, fra styringselektronikken til batteriene og like til strømtrekket fra elmotoren ved bruk, og tatt det derfra. Ellers tenker jeg at med en såvidt begrenset elektrisk rekkevidde burde bilen heller vært markedsført som en mildhybrid, elektrisk rekkevidde - uansett om den skulle være fantastiske 40 km på n god dag - fremstår for meg som et heller dårlig markedsføringsmoment. Noe kynisk sett, det ville ikke fristet meg for å si det sånn - jeg ville nok vært mer opptatt av drivstoff-forruket i hybrid-modus, og tatt eventuell teoretisk elektrisk rekkevidde med en stor klype salt her - det formelig LUKTER av en smule overdrevet markedsføring! Lykke til!