En annnen ting som dreper fjærer der dårlige støtdempere, men det er neppe problemet her. Ellers er fartsdempere en skikkelig høydare, enkelte kommuner ELSKER å hive opp fartsdempere som DEFINITIVT ikke er i henhold til spesifikasjonene! Har du et par sånne i nabolaget, og kjører i fartsgrensa, gjerne bremser litt akkurat når du er på vei opp demperen (dra treffer du fartsdemperen med fjærene godt nedpå) , kan du meget vel knekke nye fjærer tvert om det er en fartsdemper av ovenfornevnte sort! Ja, man kan mene mye om de som måtte sette opp fartsdempere der man må kjøre langt under fartsgrensa for å unngå skader på bilen, men til syvende og sist hjelper det så lite - man er som regel stuck med regninga uansett!
I ditt tilfelle ville jeg spurt fint ved verksstedet....koster lite å spørre! Ellers er faktisk understellsbehandling med jevnlig etterbehandling en god ting på en eldre bil, spesielt om den blir kjørt lite. Nei, det løser ikke riktig alle problemer, men er det rust som knekker fjærene, ja da hjelper det godt! Dog....tenk gjennom dette med fartsdempere også! At fjærer (og dempere) ikke er godvenner med fartsdempere selv om man kjører som en prest, er noe vi alle har erfart, det kan skje den beste, det har skjedd meg, at fjærene knekker! I mitt tifelle var det imidlertid på en bil som dengang hadde rulla godt over 300.000, med originale støtdempere....etter bytte av støtdempere og fjærer ble det som en ny bil! Om min bil hadde fått fjærbrudd på det viset du har opplevd, ville jeg nok vært rimelig fortvilt! Lykke til, måtte det gå i likaste laget!