0

Biler sin levetid

spurt 2021-07-23 23:12:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg har litt erfaring med salg av nye og brukte biler og garanti på begge. Kanskje vil man ønske at mye er likt når en bil kjøpes fra forhandler, fordi proffe bør vite mere? Uansett så er det noe uklart med landets forbrukerkjøpslov da den tidvis overgår intensjoner til fabrikant som tilsier at 10 år, maksimalt 250 000 km (det som nåes først)er å betrakte som evig. Ref: olje på akslinger og automat er i mange service hefter ikke oppført med intervall da de er forventet å vare i angitte periode

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-24 10:15:18 +0100

updated 2021-07-24 11:32:44 +0100

Tidligere var nok evig varende olje i en automat kasse og haldex når du sier aksler litt vel optimistisk. Sviver ting rund og det kan komme fuktighet og forurensinger så må den ha skift intervall også. Haldex og Dobbelclutch kasse tror jeg har 60-80 000 km intervall og en vanlig automat kanskje 100000 km intervall. Giroljen i aksler ville jeg byttet på 100000 km og kanskje på 150000 km i en vanlig manuell kasse. Disse oljene kan hvis man er heldig vare i produsentenes antatte levetid på 10 år men når vi i Norge lett kjører bilene våre i 18-20 år så sier det seg selv at bilen må ha mere omfattende stell etterhvert. Det viser seg desuten at oljer taper sin evne til å motstå fysisk kontakt mellom tannhjulene etter noen år okke som så det er god økonomi å bytte oljer hvis da ikke bilen er nær skroteferdig og synger på siste verset uansett.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-26 11:33:53 +0100

updated 2021-07-27 11:32:44 +0100

Vel, i min begrepsverden er vel "10 år" bare å betrakte som det være seg en levetidsgrense eller "evig" når vi snakker elbiler.......og 250.000 km? En bil smaker best etter 300', en god bil bør kunne rulle minst 500' uten nevneverdige problemer. Forutsetningen er et normalt godt serviceregime, inkludert understellsbehandling med jevnlig etterbehandling. Og nei, "fabrikkbeskyttelsen" som enkelte importører hevder er "god nok", holder IKKE mål for en norsk vinter!

En del av ethvert vedlikeholdsregime er å overholde serviceintervallene, for haldex/DSG fra VAG er det som Kamerat Wizard sier, 60.000 km som gjelder - og nei - her er det IKKE slingringsmonn! Ellers er intervallene som Kamerat Wizard antyder, i nognelunde samsvar med det som var regelen i tidligere tider, altså FØR fabrikantene bestemte at serviceintervaller skulle holdes "hemmelig" for oss dumme forbrukere, eventuelt gjemems bort i "longlife" service! Og ja, det er VELDIG god økonomi med jevnlig service og oljeskift etc etc, koster lite, å la være derimot...kan koste MYE!

Andre ting som gir en god motor et langt liv er å la en ny motor få en innkjøringsperiode, man kjører rett og slet PENT - uten å trekke turtall - de første 10-20.000 kilometerne. Likeledes er det en god regel å unngå å trekke turtall på KALD motor - dvs til olja er gjennomvarm. At det har noe for seg? Garantert Jeg har rett nok ikke hatt mange biler opp gjennom rundt 45 år, men de er uten unntak kjørt lenger enn langt, uten at jeg noen sinne har opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene. Ja, den lokale merkeforhandleren - de siste par tiåra og litt til har jeg kjørt VW - griner fordi jeg "aldri" bytter bil - men so what? For min pengepung er det bedre å ta vare på bilen en stund, enn å bytte i tide og utide - stikkord: overgangskostnader!

The Bottom Line er som alltid: TA VARE PÅ BILEN OG DEN TAR VARE PÅ DEG!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-26 13:25:04 +0100

updated 2021-07-26 13:30:10 +0100

Tilpassningene i en moderne motor er mye mere nøyaktig enn før og som vi husker det tok litt tid før motoren hadde satt seg osv gjerne etter 10-20 000 km men vi er nok ikke helt der lengre og innkjøring blir nok mest for de spesielt inntreserte men kan jo likevel ha noe for seg og kan ikke helt nekte for det men ville være stort sett umulig å selge bil å be eier kjøre motoren inn etter et innkjøringsprogram i 2021 da de ville glodd på selgeren til øynene ramlet ut. Tilpassninger, oljer og material valg samt forbedrede produksjons prosesser er faktisk en gave fra produsentene slik at vi slipper det bryderiet. Jeg kan likevel ikke si at så fort du får bilen så er det en runde på Rudskogen som gjelder for å teste ut hva motoren tåler for det kan jo alltids gå galt men kjører man som folk så går det stort sett greit her og ikke heller at jeg tror nybilen går rett inn som banebil her så Mr N Wolf har jo et poeng her :-) De motorproblemene vi har sett i senere år på forskjellige motorer er gjerne knyttet til kosntruksjons feil og hadde ikke spillt noen rolle om det var Martin Schanke eller Bestemor Duck som var eier av bilen delene hadde tatt kvelden før eller seinere uansett her. Følger man service med oljeskift og gjerne litt før tiden og ellers ikke plager motoren med rusing så blårøyken står så er moderne motorer temmelig drift sikkre.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-27 11:31:51 +0100

updated 2021-07-27 11:35:00 +0100

Vel, en liten ting til ettertanke her: i min grønne ungdom var det motorsykler for alle penga som gjaldt for meg, da leste jeg meg opp på alt som hadde med emnet å gjøre, herunder var jeg naturlig nok, spesielt opptatt av (blod)trimming og hvordan man likevel kunne få motoren til å leve lenge i landet. Spesielt i Tyskland var man dengang veldig opptatt av stempelhastighet, slitasje på sylinderveggene og ikke minst, forskjellig overflatebehandling, legeringer, sttøpeteknikker. For å gjøre en lang historie kort: uavhengig av hvor mye fonurligheter man la ned i selve produksjonen, en ny motor vil alltid ha en annen, grovere struktur enn en "innkjørt" motor om man ser på den i mikroskop. Dette innebærer mer friksjon på en ny motor. Mer friksjon = høyere termiske belastninger, mer slitasje, begge deler er noe styggeskap. På en motorsykkelmotor med datidens relativt høye trimmingsgrad fikk mangelfull innkjøring ofte brutale konsekvenser, selv om fabrikanter, selgere og så videre påsto at det var "jolly fine, bare dra på ut av butikken"!

Sånn var det altså ikke - mange spennende ting som kan skje med en motor gitt! Og nei, det skal IKKE mye til før det går veldig, veldig galt! Derfor sverger jeg til å være snill med gasspedalen de første 10-20.000 kilometerne. Ikke spesielt vitenskapelig, men det er neppe for ingenting at min kjære VW-forhandler sender med en liter olje og advarer mot "høyt oljeforbruk" hver gang man leverer ut en ny bil til de bolde kundene! På den tre-packen med nye VW vi har kjøpt her hjemme de siste åra, har vi konsekvent hatt en innkjøringsperiode....koster lite...og undre over alle undre, i garasjen har jeg tre uåpna en-liters dunker med Castrol Edge som fulge med bilene! Nå er jo ikke de 80-90.000 bilene våre har kjørt pr i dag rare greiene, men vi har aldri opplevd oljeforbruk av betydning, heller ikke ved kjøring i et helt annet tempo, med luft-temperaturer rundt de 40, på den russiske landeveien. Det forteller jo egentlig at jo....det er store muligheter for at det fortsatt er mining i å være litt snlll med motoren det første året eller så, og ellers unngå å piske ut hele stallen med hestekrefter til olja er gjennomvarm. Ja, det gjelder å ha trua, men pass på bilen, og den passer på deg :-) Jeg kan tillegge at min f.d Passat 1.9 TDI rulla 485.000 før den ble smadra, den hadde ikke oljeforbruk av betydning, uka før den ble smadra toppa den med letthet 200+ på en unevnelig motorveistrekning i det store utland, og drivstoff-forbruket lå rundt 0.45 for hele året sett under ett. Bedre indikasjon på at motoren fortsatt er i topp kondisjon kan man vel neppe få!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-07-23 23:12:41 +0100

Sett: 425 ganger

Sist oppdatert: Jul 27 '21

Antall visninger