0

Hva kan gjøres med kjøleproblemer?

spurt 2021-07-22 12:03:38 +0200

anonym bruker

Anonym

For noen år siden, en riktig varm godværsdag, havnet jeg i en ganske stillestående bilkø. Etter et par kilometer, kokte plutselig motoren. Fikk kjørt ut til siden, stanset for nedkjøling. Etter noen kjølestopp, kom vi oss ut av køen, og heim.

Kontaktet verksted som mente jeg måtte skifte vifte med motor og at dette ville bli ganske kostbart. Har kjørt 3-4 år uten kjøleproblemer - men ikke i kø. Nå er kanskje tiden inne til å få ordnet dette. Logget derfor inn på et nettsted for pris på kjølevifte med motor. Fikk svar tilbake: de mente det heller var en totrinns føler som sitter på radiatoren, som koster ca 280 kroner. Jeg vurderer å prøve å skifte denne selv. Derfor håper jeg råd fra Broom: ventilen sitter midt på radiatorens ene side. Det er ikke tappekran på radiatoren, og redd for å miste kjølevesken på garasjegulvet (fellesgarasje). Kan det være en fordel å ta av slangen som går inn øverst først? Dette er jeg usikker på. (Gjelder 2012, 1.2 TSI)

Hilsen Oddvar Eggen

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-22 13:07:09 +0200

updated 2021-07-22 17:04:15 +0200

Hadde det vært feil på en sensor så hadde du hatt motorlampe men joda koster føleren bare 280 kr så kjør på. Verksted har nok trolig mere rett her at det er kjølevfte motoren som er prroblemet eller tærede kontakter eller ledninger. Nei tappekran er nok noe fra fortiden men er som regel en plast plugg i bunnen av radiator som man kan tappe ifra ellers må man gløtte på en slange i bunnen slik at kjølevæsken renner ut. Kjølevæske er som du sier ikke så hyggelig å søle rundt med men man bruker som regel et oppsamlingskar og vasker vekk søl med vann og såpe og det er jo tross alt ikke olje som er mye vanskligere å håndtere. Tror ikke du trenger å demontere noe som helst øverst du tar bare av korken til kjølevøske beholdere så tapper systemet seg ned. Men obs når du fyller ny kjølevøske så må man gjerne ty til noen triks for å få det luftet skikkelig og husk riktig blanding og farge på kjølevæsken ellers blir det problem. Når det er fylt ppp må man gjerne etterfylle et par ganger da luft gjerne kommer seg ut slik at nivå i beholder synker.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-22 20:17:14 +0200

Ja, tappekran på bil har jeg ikke sett siden jeg hadde min kjære -74 Moskwitch! Der var det til gjengjeld et par støkker av sorten, det kunne trengs, mener det var 10 liter (!) i kjølesystemet!

Mhp VW - eller Skoda som det står på din VW - Kamerat Wizards bbeksrivelse er den reneste læreboka, sånn skal det gjøres! Skaff deg gjerne et oppsamlingskar fra Biltema, og nei, det er ikke mange literne på en Fabia. Ellers er jeg ikke helt sikker på om du trenger å tappe kjølesystemet for å skifte denne duppeditten - "to-trinns temperatursensor" ble den vel omtalt som tidligere. På min Passat B5 satt den såvidt jeg husker, nokså høyt enten på siden eller over motoren. Lett som fot i hose å bytte, mitt problem var litt annerledes: for mye kjøling, temperaturmåleren flagra opp og ned under kjøring og varmeapparatet var heller dårlig. Etter litt dikkdarer viste det seg at den egentlige årsaken var at det var litt kaldere enn det pleide å være på våre trakter, både termostat og alt annet var som det skulle...men som vi vet...en TDI har ekstremt lite spillvarme. Fordelen er lavt drivstoff-forbruk, bakdelen er altså at det skal ikke mer enn 10-15 minus til før det bkir sånne symptomer som det jeg beskriver her!

Forøvrig har konen 1.2 TSI under panseret i sin bil, min subjektive oppfatning er at motoren har et svært godt varmehushold. Ingen temperaturmåler i vanlig forstand på hennes bil, men vanntemperaturen er tilgjengelig i kjørecomputeren, likeledes oljetemperatur. Bilen blir kjapt varm, men har overraskende stabil temperatur til en såvidt liten motor å være, også under litt pådrag. Dette indikerer et godt varmehushold, vi krøsser fingre og tær for at det er så enkelt som sensorproblematikken med din bil, lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar