0

Brukt Transporter T5- Prisklasse

spurt 2021-07-22 10:04:38 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei!

Jeg lurer på om du har noen råd angående kjøp av en Transporter T5.

Jeg skal kjøpe en og bygge den om til en campervan. Jeg lurer derfor på om jeg burde

  1. Kjøpe en litt dyrere, privatkjørt, kortere kjørt T5 til rundt 160,000 kr. eller,
  2. Kjøpe en i 100,000 - 120,000 kroners klassen, som har kjørt litt lenger/vært brukt som arbeidsbil.

Med alternativ 2 er kanskje sannsynligheten større for å måtte fikse ting og tang... Hva anbefaler du?

Er det evt. noen andre varebiler du ville ha anbefalt? Jeg har skjønt at man betaler en del for VW merket, og at det ikke nødvendigvis er de mest trofaste varebilene. Jeg kikker litt på HiAcene etter 2011 (bedre sikkerhet), men de ligger ute for litt over budsjettet mitt. Har også sett en Peugeot Expert til en veldig bra sum.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-22 13:31:55 +0200

Du kan nesten velge hva du vil her, Renault Trafik, Opel Vivaro, Peugot Expert eller VW Transporter T5 det er nesten umulig å trå feil her men ta deg tid til å finne en som eieren har brydd seg litt om det er nok det viktigste da arbeidsbiler lett går for lut og kaldt vann her og man kan finne mildt sagt rufsete eksemplarer der ute. Betal heller noen kroner ekstra for en pent behandlet bil som har fulgt opp servicer osv enn å bry deg så mye om merket her. Jeg holder en knapp på Peugot og Citroen med sine hdi evighetsmaskiner men smak og behag får heller råde her

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tusen takk for nyttig svar.

priusmannen gravatarbildepriusmannen ( 2021-07-23 07:41:24 +0200 )rediger
0

besvart 2021-07-22 16:28:40 +0200

Et stalltisp her: om du ikke finner en grei bil i privatmarkedet....let gjerne etter en leasingbil som har vært brukt hos f.ex Avinor....Relacom (eller hva de nå heter nå for tiden).....Bravida....eller en av de andre, store aktørene....altså firmaer som kjører mye og som regel tar godt vare på tjenestebilene. Bla Relacom - nå OneCo eller noe sånt - har brukt Toyota ProAce en god stund. Med litt flaks kan du få en bil som passer ditt budsjett...eventuelt sparer du penger en stund.....den som venter på noe godt, venter sjelden forgjeves! Og som vi vet....ProAce er produsert hos en seriøs aktør i EU :-)

Som Kamerat Wizard vil jeg anbefale enten Peugeot eller Citroen her, eventuelt ProAce...som jo er samme greia i en litt annen innpakning. Alle tre finnes der ute til greie priser, det er mer enn man kan si om eldre HiAce, fyttinøff! VW Transporter er samme greia, du betaler ofte mer enn bilen egentlig er verdt. Dessuten...be advised....2.0 TDI er for liten motor for disse bilene, her er det kun 2.5 TDI som gjelder om du skal ha glede av bilen over noen år. Husk også dette med rust, der er Transporter like dårlig rustbeskyttet fra fabrikk som alt annet fra VW! Finner du en bil som er grei for rust, jolly fine, da sørger du for å understellsbehandle den og ta vare på den, men noe kynisk sett, VW sine nyttekjøretøyer er ofte preget av nettopp dette med rust.....derav er det da også i mange tilfeller en fordel å sjekke privatmarkedet om man vil ha en grei VW.....da er sjansen for at bilen er understellsbehandlet vesentlig høyere!

Mhp nettopp Peugeot mener jeg å vite at importøren understellsbehandler bilene når de kommer til Norge, om dette gjelder nyttekjøretøyene er jeg noe usikker på, likeledes er jeg noe usikker mhp Citroen, men uansett: om så blir gjort, gir det et veldig mye bedre utgangspunkt, selv om eierne gir beng i etterbehandling! For deg som ser etter litt eldre biler er dette spesielt viktig! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tusen takk for kjempetips. Skal se etter leasingkjørte biler og undersøke Peugeot eller Citroen. En kompis har en ProAce- vil en tilsvarende Peugeot/Citroen føles ganske lik som den? Hvorfor er 2.0 TDI for små for Transporter? Er det det at motoren presses for hardt i forhold til bilens størrelse?

priusmannen gravatarbildepriusmannen ( 2021-07-23 07:40:43 +0200 )rediger
0

besvart 2021-07-24 11:42:07 +0200

Tror kanskje en 2,0 tdi bør holde alt etter hvor mye vekt den skal få, irriterende å ligge etter sånne biler som ikke har nok pust i motbakker og sinker trafikken. Men man får jo 2,0 tdci med opp til 180 hk så det går nok bra.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-26 11:22:42 +0200

En kritisk faktor med VW sine TDI: oljeskift hver 15.000 km, maks 20' ved et kjøremønster med mye langkjøring...og ALLTID filterbytte ved oljeskift! Spesielt 2.0 TDI lever et hardt liv i en tyngre bil, der er oljeskift til et fornuftig intervall alfa og omega for motorens ve og vel!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar