0

Re: https://www.tv2.no/a/11560949/

spurt 2021-07-22 07:27:08 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei. Lurer litt på den påstanden om at det å kjøre forbi køen slik set blir referert til i denne artikkelen: https://www.tv2.no/a/11560949/

Det er jo et passeringspunkt ser hvor det det er innsnevret pga veiarbeid. Det går jo ikke noe raskere gjennom dette punktet selv om det er to køer som flettes enn om det bare er en kø på høyre feltet. Kan du forklare/begrunne. Terje

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-22 14:11:08 +0200

updated 2021-07-22 14:14:05 +0200

Stikke hånden i et vepsebol kaller jeg dette og vil si det kommer an på. Ligger det en kø i høyre felt med nøyaktig avstand til bilen foran slik at den bilen som kommer i venstre felt uten å måtte bremse opp flettes inn i køen rett før han blir tvunget inn i køen i høyre felt uten at bilen han passerer foran vil trenge å justere sin fart så vil det være en gevinst. Er det derimot nødvendig for køen i høyre felt å tilpasse seg farten for å slippe inn en fra venstre felt og da selvfølgelig ved nedbremsing så er gevinsten tapt og vil ikke ha noen effekt da det ikke betyr noe hvor da flettingen har foregått. Regner nok med at Terje her har noen innvendinger med om det er beviselig med nøyaktige utregninger osv men han om det.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-22 16:44:01 +0200

Ja, det berømte vepsebolet er bare fornavnet her! Teoretisk er det korrrekt at man kan avvikle mer trafikk om man bruker begge feltene frem til innsnevringen, i praksis forutsetter dette at begge feltene tilpasser hastighet og avstand TIL HVERANDRE og at det blir en noe nær perfekt glidelås-avvikling av trafikken ved innsnevnringen. Som vi vet...det skjer bare ikke i Norge! Her hjemme i Steinrøysa vil bilene i venstrefila pressa på og forsøke å passere flest mulig biler, og når de kommer frem til innsnevringen, vokser horna frem i panna på dem, da SKAL de inn i høyrefeltet igjen, helst FORAN den bilen de måtte ha PÅ SIDEN når de når frem til innsnevringen! Da oppstår det ekstremt farlige situasjoner, min subjektive oppfatning er at Ola Dunk ikke er i stand til å bruke hue i tilstrekkelig grad til at et slikt kjøremønster kan fungere.

For ordens skyld: jeg har kjørt i flere land i Europa, den russiske føderasjon inkludert, og mang en gang opplevd tilsvarende situasjoner, både i form av veiarbeid som det artikkelen refererer til, men også i form av annen innsnevring av antall felt, enn si spesielle forhold der man kommer inn i ytterste venstre felt og må over til ytterste høyre felt for å ta av et par kilometer lenger fremme. Det høres "kurrant" ut, men i tett trafikk i en virkelig stor by med 8 felt i samme retning er det absolutt en krevende øvelse! Det som får dette til å gli, er at man i dette unevnelige landet der denne like unevnelige byen ligger innerst inne i finskebukta, ja der tilapsser alle tempoet på en fornuftig måte: de 8 feltene har tilnærmet samme hastighet - og når du slår på blinklyset mot høyre, ja da åpner det seg som på magisk vis en passende luke! Det skal tillegges at man også er gode til å holde en fornuftig avstand - og der har vi det magiske her: tilpasning av hastighet, grei avatand i utgangspunktet, slippe inn trafikk som veksler fil på en smidig måte!

The Bottom Line er at alle som har kjørt i Oslo eller Stavanger vil vite at sånn fungerer det absolutt IKKE i Norge! Disse holdningene reflekteres etter min oppfatning i den aktuelle artikkelen, der man legger til grunn at køen i venstrefeltet SKAL "KJØRE FORBI" køen i høyrefeltet! Spørsmålet kunne vært "finn en feil" her: i min bok er man på ville veier når man legger opp til at venstrefeltet skal trøkke seg forbi køen og deretter presse seg inn foran hver og en bil på høyre side. Det blir rett og slett en altfor krevende øvelse for Ola Nordmann! Sagt på en annen måte: her hjemme er vi oss selv nok - vi er ikke vant til å måtte tilpasse oss på samme måte som man må for å bo i, enn si kjøre, i virkelig store byer! Oslo - "storby"? Tull og tøys, på ring 3 utenfor trafikksterk tid er man forbi "storbyen" på 10 minutter! En storby, i ordets forstand, tar ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2021-07-22 07:27:08 +0200

Sett: 39 ganger

Sist oppdatert: Jul 22