0

Elbil fantasi? Eu idioti?

spurt 2021-07-19 21:52:00 +0200

Hei,

Leser forferdelig mye angående elbiler og hvordan dette skal «redde» jorda, «kun elbiler i Norge eller eu innen 2025/30 og masse slike påstander om at dette er framtiden. Også leser jeg artikler på broom om at elbiler har samme problem som de første før våres tid. At batteriene ikke er bra nok mtp rekkevidde, levetid.

NRK feks viste jo i programmet «sløseriet» eller hva det nå heter at de tok en e-golf fra skrapa og redda den, satt den i forsvarlig stand og kunne brukes. Når den var kondemnert av forsikring selskapene da batteriet var defekt eller hadde en liten skade. Noe også forsikring selskapene må gjøre noe med. Finne bedre løsninger, ser masse forskjellige bilder som er kondemtert pga to av dørene og hjulbuen forran er bulka. Mens resten av bilen er strøken. Da utgjør det tydlivis over 60% av bilens verdi som gjør at de da ender på skroten. For et bruk og kast verden vi lever i. «Planned obsolescence» spiller også en rolle inn i dette temaet. At en bil som har verdi på ca 150 00kr. Som må bytte batteri, skal koste 140 000kr er jo høl i hue!?? Hvor kommer denne prisen fra? Koster det faktisk så vanvittig mye å produsere? Eller er det produsenten som vil ha mest margin og heller gi deg et godt «tilbud» på en ny bil fordi din er «gammel» og «slitt»etter garantien er gått ut.

Benny hadde jo Passaten som rulla 500» så ble den smadra. Den hadde sikkert rulla mer. Hvorfor skulle ikke en elbil gjort det samme eller enda lengre da de ikke har nesten noen bevegelige slitedeler som fossil har? At når batterier har rulla 500» så koster det 30-40k så er den god som ny.

Mine tanker går til den stakkar personen som har en Kia soul som hadde kjørt 150k ca og batteri er så si defekt helt ut av det blå.

Hva tenker da Norges regjering og EU om slikt? Hva vil skje om 30-40 år når alle disse bilene ligger haugevis med batterier som kunne blitt reparert eller brukt til noe annet.

Har selv tenkt å kjøpe elbil pga «besparelser» men fyttikatta om jeg hadde blitt sur om jeg hadde kjøpt en bil til 200-600 000kr også etter 6-10 år så er bilen faktisk skrot om batteriet ryker eller noe annet stort tar kvelden.

Jeg tenker som så at med dagens batteri teknologi så er en fossil bil mye, mye mer «miljøvennlig» om man skal tenke på det lange løp. Ikke hvor mye utslipp det er på et år eller to hvis alle kjører elbil. Det tenker jeg er en veldig stor fantasi som alle regjeringer og EU lignende etater tenker.

Føler elbiler er like eller mer miljøskadelig en fossil biler. Mange vet vel ikke hvordan litium batteriene lages vel? Det blir mina ofte i Kina eller Afrika i umenneskelige arbeidsforhold, folk dør i arbeid og det forgifter vann og atmosfæren pga litium er et veldig skittent produkt når ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

14 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-19 21:57:37 +0200

Tror ikke det var Benny som hadde Passat som hadde rulla 500 k men Mr N Wolf som klarte den bragden :-)

Hilsen Mr N Wolf

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-20 18:44:40 +0200

Yes, Benny hadde rett nok en Audi A5 TDI som var sånn passe innkjørt, naturlig nok gikk den videre til en svigersønn! Gode biler dør ikke, de finner bare nye eiere! Meine Passatenwagen nærma seg VELDIG de 500' når en idiot tok en "engelskmann" og smadra bilen med meg og bikkja inni! Nå er jo ikke 500' noen grense for hvor langt en Passat B5 med 1.9 TDI kan rulle, har hatt flere bekjente opp gjennom åra som har logga tilsvarende kjørelengder før de solgte bilen og lot neste eier overta stafettpinnen! Om ikke min bil hadde blitt smadret, ja da hadde jeg nok vært i arbe' ennå og hatt et tall mellom de 6 og 700' på kilometertelleren. Bilen var som ny å se til, uten rust, aldri påkrevet å etterfylle olje mellom oljeskiftene og så videre! Girolja ble sjekka tidligere samme året, da var nivået der det skulle og olja var klar som godt drikkevann! Forrige sjekk var vel rundt 250.000 km tidligere. Ja, bilen fikk en byttegenerator et sted på veien, men starteren, vannpumpa, clutchen var orginale...i det hele tatt, svært mye av bilen var originalt etter 485.000 km.

En god bil - jeg hadde lett kjørt den en million, i min verden er det sånn at en god bil skal vare lenge, typisk 4-500.000 km uten nevneverdige problemer. Det er så enkelt som å opprettholde et normalt godt vedlikeholdsregime, oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20' er alfa og omega for alt som har med TDI å gjøre, og understellsbehandling hører med! Ta vare på bilen og den tar vare på deg er mitt motto, og nei, jeg stoler like mye på Møllers påstander om at "fabrikkbeskyttelsen" er god nok i forhold til rust og at "longlife" service er "godt nok, som jeg stoler på politikernes valgløfter i disse dager! Som trådstarter er inne på: man skulle nesten tro at det var en plan fra bilbransjens side med i bildet her: få forbrukerne til å tro på sånne eventyr, gjør det i tillegg sinnsykt dyrt og unødig komplisert å reparere bilen - vips - så er bilens økonomiske levetid redusert fra si 20-25 år til 10 år eller mindre!

Dette med elbiler og batteripakker er en skikkelig joker her, elbilfansen sprer det glade budskap om at neeeeeeeeeei, det er slett ikke sant at batteripakkene har en begrenset livslengde! Man hevder også at såvel kraftelektronikken som elmotorene har nærmest evig liv! Vel, vi som har hatt beina solid plantet i den delen av arbeidslivet der vi ser livets harde realiteter for sånne ting, tror altså ikke helt på dette heller! Når vi vet at disse delene har en absurd prislapp, og at det ikke er helt enkelt å skifte noe som helst på en elbil - stikkord: høye spenninger, høye strømstyrker involvert - ja da gir det seg selv at den økonomiske levetiden blir betydelig redusert! Hvem vil vel bruke si 4-450.000 for å skifte batteripakke til en 10-12 år gammel Tesla S....enn ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-20 20:41:09 +0200

updated 2021-07-20 21:02:44 +0200

Yepp Mr N Wolf har rett som vanlig, det blir importert illeluktende søppel fra England flere tusen tonn som blir transportert først via båt fra Immingham i England via DFDS Locistics til Norske havner som Moss og Fredrikstad så blir det videre distrubert med lastebiler til forbrenningsovner for fjernvarme i Norge. Prøv å matche den dere som kjører en Nissan Leaf for å spare et par gram på co2 utslippene våre Vi blir alle lurt som vanlig men så lenge politikere og Myndighetene våre tillater slikt så blir jo det vi hver enkelt av oss som prøver å bidra ikke engang en dråpe i havet er jeg redd for. Er ikke sikkert politikerene vet dette engang det er såkalt gråimport eller returlast på skip fra England dette men går nok under radaren for de fleste men når denne gørra brennes så er det nok ingen som står der med måleapparatene sine og det får stort sett slippe ut i det fri ja altså atmosfære så prøv å toppe den dere miljøaktivister vi blir alle lurt om vi vil det eller ikke 🤓

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-21 14:10:54 +0200

Trampeklapp for kloke ord fra dere alle her, enighet er en fryd!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-21 17:25:38 +0200

updated 2021-07-21 17:31:32 +0200

Verden vil bedras og at Norge importerer Engelsk søppel og spyr den ut i sine forbrennings ovner tyder jo på det, har noen kanskje tatt en avgass måling her? og ja det er tilfelle og ikke en oppdiktet historie. Vi kjører elbil men bryr oss ikke om strømmen kommer fra kullkraft nedi Europa en plass men kjører elbil for da har vi jo slått et slag for miljøet hm nei tror ikke det vi blir alle bedratt her ja foruten meg og Mr N Wolf såklart :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-21 23:20:06 +0200

Det morsomste er hvordan elbilene skal lades. Dårlig infrastruktur, selv i Norge. Vet ikke hvor mye strøm Norge får fra fossilt men vi har jo mest vannkraft som er bra som gjør oss noe mer «miljøvennlig» å bruke bilene. Mens alle andre land. Som hos statende kommer 90% av strømmen fra kull og fossilt. Som da ødelegger hele «miljø» tanken med elbil. At man skal kjøre grønt men lade batteriet med fossilt blir jo være en en benziner… ikke snakk om lade kø. Da får jeg frysninger i nakken. Om jeg først skal lade bilen når man er på tur, i 1 time. Men må vente 3 timer for å få gjort det. Da hadde jeg heller tatt buss/tog….

Samt strømnettets kapasitet. Hvis alle skal innen 2030 kjøre elbil så vil jo alle kablene smelte da. Tror du de rekker å oppgradere hele Norges strømnett på noen år. Når de ikke klarer å velge ketsjup eller sennep på pølsa i kantina hos regjeringen?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-22 15:52:38 +0200

Nja, kablene vil nok ikke smelte ned, men gitt en situasjon der hver familie i et gitt boligfelt konverterer til elbil og har det være seg en eller to av sorten der hjemme i garasjen med hver sin lader, gjerne mest mulig ladestrøm, ja da vert det spanande du! Legg til konsekvensene av at vi varmer opp husene våre med strøm....etter påtrykk fra myndighetene er det jo fy-fy med både ved og olje....vi bruker ganske så mye varmtvann for å vaske kroppene våre...vi lager mat, ofte på feiende flotte induksjonsovner som trekker heftig mye strøm....og vi har til og med LYS i husene våre, hvilken overraskelse....vi har ennå vinter og mørketid! Ganske kaldt også, jeg bor et sted der jeg til tider står og speider ut vinduet når nordavinden står på...hvor blir nå den "globale oppvarmingen" av? Nei, vi er ikke i nærheten av å ha en infrastruktur som kan bære en betydelig økning av strømforbruket, og nei, vi har faktisk IKKE infrastruktur på plass for å hive opp en dullion ladestasjoner langs veinettet der folk ferdes! Uansett hvor mye elbil-fansen står og skriker "må ha, må ha" som en gjeng med sultne måker, det er faktisk IKKE sånn at det er "bare" å få på plass en ladeinfrastruktur, og absolutt ikke "over natta", slik enkelte tenderer til å tro!

Faktum er, at selv i dag, når vi knapt nok har kommet i gang med politikernes storstilte plan om "elektrifiseringen" av ditt og datt - har NVE og elverkene til tider problemer med å levere energi til alle mer eller mindre gode formål! Det finnes både boligstrøk og hyttefelt der strømforbruket er så høyt at spenningsfallet ut mot "enden" av forsyningskjeden faller under satte grenser! Ser vi hen til høyspentnettet, holder heller ikke dette helt tritt, og nei, det er faktisk ikke "bare" å hive ut "hurtigladere" både her og der, når hver og en ladestasjon faktisk svelger unna like mye strøm som en middels produksjonsbedrift, enn si et lite boligfelt, ja da innser selv en blind høne at tiden er overmoden for en kraftig oppgradering av infrastrukturen i den norske elektrisitetsforsyningen. Men neeei, politikerne sitter fortsatt med lua godt trukket nedover ørene og durer videre i samme sporet! Rett skal være rett, nå er det omsider vedtatt en massiv oppgradering av såvel høyspentnettet som distribusjonsnettt, første trinn strekker seg over 10 år, kostnader godt over 100 milliarder 2021-kroner.......og hvilken overraskelse...gjett hvem som skal betale for moroa! På tross av at E-verkene har en inntjening som ikke ligner grisen, vippes regninga videre på norske - med trykk på NORSKE - strømkunder - gjennom økt nettavgift! Som de fleste nok har fått med seg, basisprisen for strøm har økt i takt med nye utenlandskabler - hvilken overraskelse - og det foreligger flere forslag på gang for å øke nettavgiften - ikke bare LITT - men så mye at det virkelig kommer til å svi for Ola og Kari Hvermannsen! Se bare på strømregninga vi alle har fått for juni, den er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-22 16:39:04 +0200

updated 2021-07-22 16:47:57 +0200

Et litt artig scenario er jo at de som kjøper elbil kun har adgang til fornybar energi, så når de skal lade på ferieturen sin og de putter inn ladekortet sitt så er det bare fornybar energi som slipper igjennom og man nektes adgang til andre alternativer her. Ja da er det bare å skaffe sovepose å vente til noe fornybar energi slipper inn i bilen i noen klatter dann og vann så får man jo håpe på tålmodighet blant brukerene her. Vi er villige til å gå litt på veien her med avgifts fritak, gratis bompenger og kjøring i kolektiv felt samt å hevde at vi er opptatt av miljø og gjerne klemmer et tre men tror nok at hvis fordelene taes bort og det begynner å koste oss i ulemper så forsvinner også viljen raskt som dugg for solen. MDG vil jo ikke ha en fosil bil innenfor stor Oslos sentrum fordi da kanskje et av barna deres måtte dra inn et sniff av eksos men er de så fryktelig opptatt av det så kan man jo flytte på landet og ikke bo midt i kjukkeste Oslo. Som sagt tidligere vi blir alle lurt og kommer til å bli det også i fremtiden og hvis fks noen tror det er gratis å fremstille hydrogen slik som selskapet Nel har lurt oss med i årevis så er det også feil, det koster masse energi å fremstille hydrogen og desuten er det et ustabilt stoff som definitivt ikke må komme ut av kontrol, ellers hvorfor er det ikke fyllestasjoner og en masse hydrogen biler nei fordi de da alle er egentlig små bomber i trafikken som med Urea bomber som vi vet rystet regjeringskvartalet ganske heftig i sin tid.

Mvh Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-22 20:04:30 +0200

Bare så det er sagt: det er MYE mindre sprengkraft pr kilo ammoniumnitrat enn det er i hydrogen! For ikke å snakke om at det skal mye mindre til før det siser "FUTT" om man er uheldig med hydrogen, ref Hindenburg! Nå er nok ikke akkurat dette med eksplosjonsikkerhet det som bremser utviklingen av hydrogen-biler og et nettverk av fyllestasjoner....den virkelige festbremsen er at det er er tildels veldig energikrevende å produsere hydrogen. Litt som elbiler, der er det som kjent både energi- og råstoffkrevende å produsere batteriiene! Legg til dette med at det faktisk IKKE er sånn at elbilenes ladestasjoner blir "matet" med en spesiell kabel der det bare vandrer GRØNN strøm :-) Og vi gleder oss over passe temperert sommer mens våre venner der over i UK opplever at asfalten smelter....tro om "de grønne" der borte skriker opp om "klimaendringer" i morra? Jeg opplevde asfalt som smelta i Russki' Federatze' for rundt 10 år siden, ingen laga sjau om det der borte, varme sommere har vi jo fra tid til annen, menneskeskapt eller ikke menneskeskapt.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-07-23 13:21:23 +0200

Bare så det er sagt så er jeg overhodet ikke noen motstander av elbiler fordi om innleggene mine lett kan opfattes i den rettningen. For meg betyr det absolutt ingenting hvilken energikilde bilen har eller hvilken type motor som sitter i den bare den dekker behovene mine. Men vi skal være beviste forbrukere og ikke påberope oss at vi slår et slag for miljøet men så er det egentlig bompenger og kjøring i kolektivfelt som var årsak til at vi kjøpte den. Mr N Wolf nevner at strømregningen er mye høyere en. på lenge og at nettleier og lignende økes så ja det går til slutt ut over oss alle med høyere strømregninger som minste pensjonister og barne familier sliter med, så på relativt kort tid i en bilverden der markedet plutselig flommer over av elbiler der stort sett ikke logistikken har fulgt med så blir det kaos. Elbiler burde kommet som et naturlig valg og ikke pga at politikerene ikke vet hvilket bein de skal stå på for å redusere avgifter og helst subsidiere. I det korte bildet har nok utviklingen kommet for kjapt men på sikt kan det fungere når logistikken kommer haltende etter.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar