0

Kjøpe bruktbil

spurt 2021-07-19 15:12:07 +0200

anonym bruker

Anonym

Skal kjøpte ny bruktbil, og tenkte meg rundt 75000,-.

Har tittet litt på Skoda Octavia, Volvo (s40, v50,v60 og v70), og utvalget er som nesten «velge og vrake», mye biler der ute i salgsjungelen. De fleste jeg har sett på er fra årsmodell fra 2009 og opp til 2013 som den nyeste jeg har sett på. De fleste har også rundt 110 000 - 255 000 km på telleren. Felles for de alle (stort sett) er at de har komplett servicehistorikk.

Ser meg nesten blind på alt, men er det noe jeg bør være oppmerksom på på disse bilene, evt styre unna? Er det noen kjente og klassiske feil/gjengangere på disse modellene?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-19 19:46:05 +0200

Lista over relativt sett vanlig forekommende feil på disse modellene i de årgangene du nevner, er lenger enn barnas ønskeliste til julenissen! Men noe kynisk sett...Med Octavia snakker vi FORRIGE generasjon...den NYE kom høsten 2013....og er en vesentlig bedre bil på mange vis. Den FORRIGE har den fordelen at "alle" vet at den NYE er bedre...dvs gunstigere pris. Ellers er det først og fremst de små benzinerne som er problematiske fra før 2013 som er problematiske fra VAG....velger du en bil med dieselmotor har du et bedre utgangspunkt. 1.6 benziner uten turbo er også grei, men jeg er noe usikker på om du finner spesielt mange Octavia med denne motoren...mener den var mer vanlig under panseret på eldre modeller av VW. Automatkassene er stort sett greie, men velger du en bil med manuell kasse har du også der et potensielt problem mindre. Firehjulstrekk er kjekt å ha, men også her snakker vi forrige versjon av Haldex...godt nok, men ikke like bra som Haldex 5.

Octavia er i mitt hode en feiende flott bil, når du ramser opp en drøss Volvoer blir det liksom litt som å stikke fingeren opp i lufta: dette er en haug vidt forskjellige biler, der V70 vel er den klassiske her, rett nok større, men på mange vis det beste valget for de av oss som er litt konservative. De andre er først og fremst mindre - tildels mye mindre. Fellesnevnernen når det står "Volvo" øverst på plakaten på ruta, er at du må betale tildels mye mer enn for en jevngammel Octavia. Du bør nok sette deg ned og vurdere hvilke behov du har, og sette opp en prioritert liste over egenskaper du setter pris på. Litt smaken og baken kommer selvfølgelig også inn i bildet, men dersom en mest mulig "ny" bil er pri1 - det gir deg mer forutsigbart bilhold og normalt sett høyere driftsikkerhet - ja da er Skoda Octavia det beste valget. Men dersom du bruker tid på å finne et godt, om enn noe eldre eksemplar av V70, gjerne en bil som er kjørt 3-400.000 - det gjør noe med prisen - men NB - et GODT eksemplar - en bil som er godt passet på, gjerne av en proffesjonell bruker - ja da kan du gjøre et meget godt kjøp for et begrenset budsjett.

Du bør også se i retning av Kamerat Wizzards favoritter: Ford Mondeo hhv Ford Focus. Begge er greie biler, med god tilgang på deler - og lite problemer - omtrent som Skoda og Volvo. "Lite problemer" forutsetter imidlertid et normalt godt vedlikeholdsregime, både fra tidligere eier(e) og deg - jevnlig service, inkludert oljeskift med filterbytte - ALLTID filterbytte ved oljeskift - og ikke minst - jevnlig understellsbehandling / etterbehandling. For, en ting som er en SKIKKKELIG gjenganger i Norge, er rust, rust og rust! En motor som havarerer er peanøtter kostnadsmessig i forhold til kritisisk rust i bærende konstruksjoner, motoren skifter du på en kveld, men er det rust i bærende konstruksjoner, er spikerfabrikken neste stasjon for bilen. Så enkelt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar