0

Volvo s80 - 2004

spurt 2021-07-17 20:35:19 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny. Har tidligere vært en vag mann, men de siste 10-15årene blitt en volvo mann.(2×855, 5xs80) Ser at disse bilene er lite plaget med rust og er også veldig trygge med tanke på alderen ifht kollisjoner. Tenkte bare å nevne at svenske Folksam har en nettside Dere kan linke til der de lister opp ganske mange biltyper og hvor sikre disse er i kollisjoner. Som mange kanskje ikke vet er som jeg har forstått Folksam ute og undersøker også skadeomfang og mer detaljer i ulykkene for å få laget en bedre oversikt/statistikk på dette.(mulig jeg tar feil her, men mener å ha lest dette en plass)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-07-18 11:11:57 +0200

Helt korrekt, men be advised, Folksam sin statistikk krever at man setter seg nøye inn i premissene for å kunne tilegne seg hva tallene egentlig forteller. Når det gjelder dette med rust og rustbeskyttelse av nyere biler, finner du flere artikler hos Motor. Den enkle versjonen er at ikke en eneste bil som blir impoertert til Norge, har tilstrekkelig rustbeskyttelse fra fabrikk. Ja, det er forskjeller, flere importører velger å etterbehandle bilene når de kommer til Norge, mens andre, som VAG / Møller, hevder at bilene er "godt nok rustbeskyttet fra fabrikk". Vel, det er på ingen måte riktig, biler som ikke blir understellsbehandlet (hulromsbeskyttelse er en viktig del av dette) av importør, bør kjøres direkte til understellsbehandling fra forhandler - om ikke forhandleren tilbyr dette som en del av leveringen. Deretter er jenvlig etterbehandling, typisk annethvert til tredjehvert år, obligatorisk om man vil at bilen skal leve lenge i landet og ikke minst, opprettholde det sikkerhetsnivået som fabrikanten har brukt enorme summer på å realisere.

Nettopp dette med etterbehandling er en kritisk faktor: uansett om bilen blir understelslbehandlet som ny av importøren eller i regi av kunden, den må - må - må - etterbehandles i årene som følger. Altfor mange gir beng i dette, resultatet er at det oppstår kritisk rust i den norske bilparken etter kun få år på veien. Dette burde være unødvendig, men når vi har importører som formidler et budskap om at "fabrikkbeskyttelsen er god nok"?!? Da blir det som det blir, mange glemmer at den norske vinteren ennå ikke er avskaffet, enn si at det kgl norske veivesenet har erstattet brøyting og strøing med god, gammeldags sand med salt og diverse kjemikalier som er enda verre enn salt i forhold til rustdannelse. At norske bilkunder ikke tenker over dette, gitt det faktum at bil er så dyrt som det er i Norge, er ufattelig! Enten har vi for mye penger, eller så er vi for naive! For min del har jeg et mantra for bilhold som gjør dette med "understellsbehandling" som en del av et normalt godt vedlikeholdsregime, enda viktigere: jeg tror på å ha mine biler en stund, jeg kjører dem lenger enn langt. Ta vare på bilen, og den tar vare på deg! Jeg merker meg at du ila 10-15 år har hatt omtrent like mange biler som jeg har hatt på 45 år....tenk tanken på å beholde bilene LITT lenger, en Volvo er i utgangspunktet så godt konstruert at den kan gå i arv fra generasjon til generasjon!

Dessverre gjelder også dette med middelmåldig rustbeskyttelse også Volvo, du finner minst en artikkel om nettopp Volvo på Motors nettsider. Uten sammenligning forøvrig, hos VAG - som du jo kjenner fra tidligere - er det kun bunnplata som har noe som minner om rustbeskyttelsse. Alt som er ettermontert, er i beste fall "beskyttet" av et tynt lag med lag. Siden rust er en prosess som bokstavelig talt sprer seg som selveste pesten....dette er en ventende katastrofe om man ikke tar grep og sørger for å understellsbehandle bilen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar